Vågar man tvätta sin sovsäck?

Jag tror det börjar bli dags att tvätta sin sovsäck...(Ajungilak kompakt). Läste nåstans att "kvalitén på säcken blev inte den samma". Är lösa tennisbollar ett måste vid tvätt?

Tvätta den!

Ja om alternativet är att inte kunna använda säcken pga. lukten, är att tvätta den att föredra. Lite sämra blir den. så du får överväga lukten vs aningen sämre?!
Men kom ihåg att tennisbollarna ska vara nya ;-)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Är det en dun eller syntetsäck?
Jag tvättar min dunsäck vartannat år ungefär. Ibland oftare om det behövs. En ren säck är varmare än en smutsig säck så det är att rekommendera att tvätta säcken då och då. Fett kommer annars att tränga in och göra dunet mindre "fluffigt".
Och dessutom är det ju trevligare att sova i en ren säck än en som luktar gammal gam.

Risken med syntetsäckar (Ajungilak Kompakt är syntet) är väl att man riskerar att slita på mattan av isoleringsmaterial, så att det blir glesare på vissa ställen.
Men de ska ju tåla tvätt, och slitage utsätter man antagligen säcken för ändå, när man använder den.

Risken med dunsäck lär vara att dunets naturliga fett försvinner så att spänsten försvinner, eller att man inte torkar den tillräckligt noga så att dunet klumpar sig.

Ajunglak Igloo, Caravan Carry Kombi och TNF Snow shoe

Jag har tvätterfarenhet av dessa säckar, duninnersäcken till CCK-säcken har tvättats åtskildiga gånger och torktumlats. Dess försämrade prestanda, ganska marginellt, kan skyllas på lång och trogen tjänst i allmänhet.

Igloon som jag gav bort för några år sedan tvättades också men dropptorkades enligt instruktionen insydd i säcken.

TFN säcken har också tvättats några gånger enl. tvättråden, de är amerikanska så de är defensiva, och håller väl sina prestanda.

För att behålla prestanda på en sovsäck så tror jag att sättet att förvara den när den inte används vara en viktig faktor. Hängda löst och luftigt.

.. sedan om man inte vill tvätta sin säck så ofta kan man ju faktiskt ha "reselakan" i säcken. För den som inte visste.. =D

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips