Vågar man lita på tältet?

Hej

Jag köpte tidigare i år tältet Robens Starlight 1 (länk) i syfte att använda det för helgturer i Stockholmsområdet. Sen jag köpte tältet har emellertid en tanke fötts att vandra på Kungsleden i sommar (juli eller augusti).

Tror ni att man vågar jag lita på att detta tält duger för svenska fjäll sommartid eller bör jag satsa på ett nytt och mer brövat tält? De tält som jag funderat på isf är tex Helsport Ringstind Superlight 1-2 eller Vaude Power Lizard SUL 1-2P.

Jag kan tillägga att jag inte har någpn tidigare erfarenhet av fjällvandring och hade tänkt vandra ensam, och att jag därför därför tänkt gå sträckan Abisko-Nikkaluokta eller Hemavan-Ammarnäs, där det finns stugor som man i värsta fall kan sova i.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Bara se till att pitch:a det omsorgsfullt, med alla stormlinor och bra tältspik, alltid alla nätter. Detta gäller alla tält. Dom fem minutrarna extra är guld värt när väl den stormiga natten plötsligt kommer.

Det lär nog fungera bra och ska du dessutom vandra kungsleden så har du stugor i "närheten" om tältet skulle fallera.

Tackar för alla svar! Jag har egentligen ingenting emot att köpa ett nytt tält om det var så att det skulle behövas, men om det inte är nödvändigt så väntar jag gärna tills jag har mer erfarenhet och en bättre bild av vad jag själv prioriterar (storlek/vikt etc).

En av de saker som gjorde mig lite fundersam var att tältet på kortsidorna endast fästs i marken med två remmar, till skillnad från exempelvis Akto som sitter med två tältpinnar i hörnen på kortsidorna + två staglinor per kortsida. Förutom att det Robens-tältet förmodligen sitter betyder sämre i marken gör det att det är också rätt knepigt att få det spänt på ett vettigt vis, men det är väl möjligt det mest handlar om mitt handhavande..

Tidigare nämnda stormlinor saknas, men lite snören och ett par extra tältspik kan du säkert själv fixa. Se hur Akto m fl är ankrade.

go tur

Har du testat tältet ordentligt eller köpte du nytt? Jag är själv i ungefär samma sits och letar efter ett vettigt tält för mig och hunden. Har fastnat lite för Robens Starlight 2 just för att det verkar väldigt robust och kraftigt med ett lågt pris.

Har fastnat lite för Robens Starlight 2 just för att det verkar väldigt robust och kraftigt med ett lågt pris.

Till Ooscar: Du kan lugnt ta tältet upp på sommarfjället, särskilt som du säger att du väljer en rutt med stugor som backup. Jag har ett familjetält av samma märke och kvaliteten på Robens grejer tror jag är bra.

Till gnilrub: Spana också in Quesha Quickhiker UL2. Jag har ett sådant och upplever det som mycket välkonstruerat och bra. Dock endast testat några få nätter än, helt utan stormar men med massor av regn.

Till Ooscar: Du kan lugnt ta tältet upp på sommarfjället, särskilt som du säger att du väljer en rutt med stugor som backup. Jag har ett familjetält av samma märke och kvaliteten på Robens grejer tror jag är bra.

Till gnilrub: Spana också in Quesha Quickhiker UL2. Jag har ett sådant och upplever det som mycket välkonstruerat och bra. Dock endast testat några få nätter än, helt utan stormar men med massor av regn.

Lustigt att du nämner det tältet. För det var just dom två tälten jag velade mellan. Men sen på lunchen idag hittade jag ett annat tält som jag slog till på. https://www.backpacking-united.com/se/salewa-litetrek-ii-tent-lightgrey-cactus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips