Vätternrundan 2013

Första gången för mig. Betydligt roligare än jag trodde. Jag var lite rädd för distansen men det var inga problem. Dels cyklar man inte ensam och dels var det många depåstopp. Så kilometrarna rullade på. Häftigast var nattcyklingen från Motala ner mot Gränna. Och förstås soluppgången efter Jönköping.

Jag startade 23.18 trodde jag skulle känna av lite trötthet men det var inga problem alls däremot däckade jag efter tävlingen.

Tävlingen är otrolig väl arrangerad.

Hans Friedel
 
Har hört om

en del fall i sub-9 gängen. Lite bekräftelse på riskerna med att köra i tät klunga. Hur tänker ni som körde kring detta?

Thure
 
Sub 9 är hiskeligt snabb minst 30km/h i snitt med stopp inräknat. Gör man något fel så går det väldigt fort. Sedan har cyklister och cyklar blivit betydligt bättre. Enligt vad jag har hört så gick ju folk i backarna förr någon som känns främande idag. Jag har en kolfibercykel med 105grejer på och den är brutalt snabb

Olyckor är aldrig kul och visar det sig att trenden är stigande borde arrangören lägga upp en startegi för att minska antalet olyckor.

Samtidig som det är oerhört inspirerande att uppleva snabba klungor på nära håll så det också lite läskigt. när dom svishar förbi.

Man borde också jobba med att få hela sträckan bilfri. Då får cyklisterna större utrymme

Hans Friedel
 
Sub 9 är hiskeligt snabb minst 30km/h i snitt med stopp inräknat
Eftersom VR är 30mil är det tom >33km/h i snitt, utan stopp.

Snabbast i år, liksom förra året, var de som cyklade för Barnscancerfonden/Ride Of Hope
7 timmar 37 min, alltså en snitthastighet på (nästan) 40km/h (39,4km/h)

http://search1.vatternrundan.se/
Sök på grupp: 362

De som kom i mål efter 7:37 var:
Alex Gingsjö
Anders Ekh
Erik Saedén
Jimmy Rönn
Marcus Johansson
Marcus Svensson
Linus Dahlberg
Johan Nystrand

Förra årets VR står det mer om här:
http://www.cykla.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=827
 
bilfritt kostar

Är alla som cyklar beredda att betala priset för bilfritt? Då krävs ett stort antal utbildade trafikvakter som efter sin utbildning har behörighet att hindra annan trafik. Se på priset för triatlon i Kalmar som steg rejält då det fick ironmanstatus och blev bilfritt på cyklingen.

Sen är inte vätternrundan en tävling utan ett motinslopp. Tävling för inte förekomma på allmän väg utan tillstånd och då ska det avlysas.

Men som annan trafikant än deltagande motionscyklist gör man klokt att välja annan väg denna helg.

/Patrik, cyklist utan lopp- eller tävlingsambitioner
 
Eftersom VR är 30mil är det tom >33km/h i snitt, utan stopp.

Snabbast i år, liksom förra året, var de som cyklade för Barnscancerfonden/Ride Of Hope
7 timmar 37 min, alltså en snitthastighet på (nästan) 40km/h (39,4km/h)

http://search1.vatternrundan.se/
Sök på grupp: 362

De som kom i mål efter 7:37 var:
Alex Gingsjö
Anders Ekh
Erik Saedén
Jimmy Rönn
Marcus Johansson
Marcus Svensson
Linus Dahlberg
Johan Nystrand

Förra årets VR står det mer om här:
http://www.cykla.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=827

6:37 skall det vara
 
en del fall i sub-9 gängen. Lite bekräftelse på riskerna med att köra i tät klunga. Hur tänker ni som körde kring detta?

Thure

Nu är det några år sedan jag körde rundan senast, men jag tror inte att så mycket ändrats. De flesta som vill komma under 10 timmar kör i linjeformation och inte klunga. Såg dock att förra året körde en hel startgrupp runt på under 8 timmar och då var det nog klungkörning.

Generellt tycker jag att de flesta kör med marginal och visar hänsyn. Det är betydligt tajtare körning på cykelvägarna runt Stockholm. Där finns inte mycket utrymme och risken att köra ihop med någon eller något är betydligt högre.

Drabbas de snabbare cyklisterna i VR av fler olyckor än de långsamma? Drabbas de som cyklar i grupp av fler olyckor än de som solokör?
 
Läskigt med ovana klungor

Allmänt kändes det nervöst att hänga med klunga som inte vara samkörd.

Räcker att någon gör ett misstag för att flera ska drabbas.

Även om omkullkörning sällan innebär död eller ens allvarliga skada så är det inget att leka med och en hel del omkullkörningar syntes (som vanligt) på vätternrundan. Som tur är hade de flesta tur och fick inga allvarliga skador.
 
Eftersom VR är 30mil är det tom >33km/h i snitt, utan stopp.

Snabbast i år, liksom förra året, var de som cyklade för Barnscancerfonden/Ride Of Hope
7 timmar 37 min, alltså en snitthastighet på (nästan) 40km/h (39,4km/h)

http://search1.vatternrundan.se/
Sök på grupp: 362

De som kom i mål efter 7:37 var:
Alex Gingsjö
Anders Ekh
Erik Saedén
Jimmy Rönn
Marcus Johansson
Marcus Svensson
Linus Dahlberg
Johan Nystrand

Förra årets VR står det mer om här:
http://www.cykla.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=827

Nix, de körde för Hjärtebarnsturen som försökte slå Ride of Hopes rekord. Lyckades inte.
 
Körde i år med happys sub 8, klarade dock inte målet utan rullade in på 8:26, tyvärr inte ens pb :/

De flesta, om inte alla klungor med "subambitioner" kör belgisk rotation dv s dubbelt led som ständigt roterar för att minska exponeringstiden i front. I längre eller brantare backar låser man rotationen och kör i två led.

Genom städer eller andra tekniska eller tighta partier går man, om man bedömer det som lämpligt, över till ett led.

Jag har under mina 7 rundor, varv 6st i sk subklungor varit med i en klunga som vurpat med skador som följd. Det svåraste är inte att undvika att vurpa, det svåraste är att på ett effektivt sätt nyttja fördelarna med att vara en klunga.

Det är därför man tränar just det på vägarna runt om i landet.

I år såg jag inte en enda vurpa.

Och, ja, jag skulle kunna tänka mig förhöjd avgift för bilfritt, inte som nu, förhöjd avgift för ingenting. Vi har iofs en mc framför oss som bereder lite väg samt varnar andra trafikanter, men vi stannar ju inte i några depåer så det kanske jämnar ut sig lite.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.