Väst som förstärkningsplagg??? TIPS

Hesan jag tänkte skaffa mig en varm väst antingen i dun eller syntetfyllning att ha som förstärkningsplagg över min softshell jacka nu på vintern. Tänkte höra vad ni har använt för västar och vad ni har tyckt om dem? Har tidigare haft en dun jacka som förstärkplag men tänkte prova det här med vest istället, många verkar ju gilla det men har själv ingen erfarenhet av det.

Erik
 
....kom igen nu utsidans medlemmar var snäll ge lite tips el synpunkter på lite västar som ni använt...skulle bli väldigt tacksam.
 
Finns ett mönster i "ute-friluftsliv" eller möjligen Mera Ute-friluftsliv". Finessen är att den går att använda som quilt också, när kvällen kryper på. Lätt att reglera storleken eftersom den inte är hopsydd i sidorna. Gillar inte vanliga västar, men den här fungerar faktiskt bra! Anna
 
Skaffade min första för länge sedan, tror att det var en tunn golfväst, genomsydd med relativt lite dun i, enda modifikationen som behövdes var en tryckknapp till uppe vid halsen. Använde den en kort men riktigt kall vinter, nästan varje dag. Den värmde skönt under Waxrocken som jag red och arbetade i.
Viktigt med dunväst är att den är tillräckligt stor för att dra utanpå quiltad jacka utan att komprirera den. Lång i ryggen, den modellen jag hittade första gången gick ner över baken, bra.
Sen har det blivit en 3-4 Caravan golfvästar, själv föredrar jag dem i tunnast möjliga väv, så att de blir så lätta som möjligt. En hårt rullad dunväst ligger alltid i min ryggsäck och används förhållandevis ofta. Har svårt att föreställa mig friluftsliv utan en.
Även en enkelvävsväst väger lite och skapar ett luftlager till, förutsatt att den är rymmlig nog, stramt sittande väst ingår bara i stor högtidsdräckt. Trist nog har de flesta västar som säljs fickor nog för en hel pluton, En väst behöver inga fickor alls men gärna skorstenskrage, blixtlås med dubbelfunktion och skall vara längre i ryggen, framtill tycker jag att den skall gå ner över halva gylfen så att det inte bildas någon glipa när man böjer sig. Min är hemmasydd i G-1000. Det är nog dax att göra en ny snart.
Min quiltväst tycker jag är väl varm och jag är inte säker på att den passar alla lika bra.
Fleecevästar har jag några både med Windstopper, poplinfoder och enkla, de tenderar att samla mer damm i garderoben än andra västar. Hemma är de ok men inte att bära ute då de väger för mycket i förhållande till isoleringsgraden....
En väst som jag gillar starkt är gjord i tunnt lammskinn med pälsen kvar, den värmer skönt under mc stället, men väger väl mycket för buret friluftsliv. Vid passjakt har den fått följa med.
Nappavästar är väl mera en identifikator än plagg även om jag har ett par bekanta som har svårt att skiljas från sina....
Frackvästar skall vara två.
//J
 
Fundera...och bestäm dig om det är dun eller syntet du vill ha. Dun är dyrare men bättre på sgs alla sätt (mer värme per vikt, mer komprimerbart etc). Syntetvästar hittar man rel. ofta på rea. En som lovordats en del på utsidan (mkt pga sitt låga pris) är ITABs syntetstoppade väst.

Själv har jag goda erfarenheter av Haglöfs Barrier (syntet) och PHDs minimus dunväst, men det är högst personliga preferenser, och jag har inte provat mig igenom sortimentet. Ta till i storlek så du får plats m din jacka under, en trång väst är obekväm och riskerar att värma mindre (trycks ihop). Generellt är västar mindre kinkiga i storlekarna än t ex jackor och tröjor, eftersom man kan bortse från ärmlängden på en väst :)

Om du har vägarna förbi Sthlm kan du titta in på Igor Sport (precis utanför T-banestoppet Skanstull, uppgång Allhelgonavägen), där rear de (50%) ett stort antal av Haglöfs dun- och syntetvästar just nu.
 
Jag har en BASK Thinsulate väst som jag är jäkligt nöjd med. Den är mkt varm och jag kör den både utanpå eller innanför jacka. Innefickan känns dock lite knölig mot kroppen. På plussidan finns vikten, resåren i midjan, passform och värme.
 
Jag har i regel dunjacka under vinterturerna, men på senhösten, skridskoturerna och andra dagsturer fungerar väst bra. Jag har använt en fleeceväst från Lundhags med polartec 200 som fungerat bra på höstarna (under skalet). Nu har jag skaffat en Haglöfs nube väst på outleten i Avesta. Fördelen är att den är så liten och lätt (340gr) att man alltid tar den med sig (då man annars skulle skippa jackan pga. vikt och plats) men -som sagt- på riktigt kalla turer skulle jag aldrig skippa den rktiga dunjackan.
 
tack så mycket för tipsen kom gärna med fler.
Jag tror det lutar åt en dun väst. En syntet vore ju bra pga att den tål fukt/väta bättre men känns som att en dun väst är varmare och det kan ju bli ganska så kallt här uppe i norrbotten. Är bara lite rädd för att den ska vara skör i matrialet men man får väl ta det lite försiktigt med den..

Har kikat lite på TNF Nuptse vest verkar ju varm och har lite starkare tyg på axlarna men även Haglöfs Nube. Klättermusens Bore vest verkar ju också fin men den är då ju lite väl dyr...
Är det någon som har testat Canada Goose väst: http://www.canada-goose.com/products/viewproduct.aspx?prodid=74&langid=1 den verkar ju ha lite tåligare yttertyg.

Jag har beställt en http://www.warmarm.com/ som jag tänkte ha som komplement till västen kanske inte alls fungerar men den var ju inte så farligt dyr och tyckte det var en rolig ide dom kommit med hittade den för ett par dagar sedan...får väl se om det är nåt som funkar ska bli kul att testa.
 
Pertex tygerna som de flesta lätta dunplagg är gjorda i håller nog mer än man skulle tro då man känner på tyget, men det är klart att det lönar sig att vara försiktig och undvika de vassaste snåren. Vill man vara på den säkra sidan så kan man trycka västen innanför skalet (om man inte har supertight jacka). Det blir lite klumpigt och värmeeffekten kan sjunka en del (pga att västen komprimeras) men det funkar.
 
Storleksguide

Hej

Jag är av mediumstorlek, skaljackan är medium och med några lager under den så är den full.
Nån som har tips för storlek till dunsväst utanpå detta? Ska jag sikta mot large?

Eller är storlekarna redan tilltagna, för att passa utvändigt?

nån?

// M
 
Min begränsade erfarenhet är att storlekarna varierar mellan fabrikat och modeller. Men en för stor väst är lätt att sy in, en för liten komprimerar underplaggen. De flesta västar är enligt mitt förmenande för korta.
//J
 
Jag har en tnf nuptse väst och är kanonnöjd. Använder ofta en tunnare fleecetröja ovanpå skjortan tillsammans med den och en skaljacka ovanpå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Lars_P Väst eller tröja/jacka som förstärkningsplagg Kläder 5
anders_b Haglöfs Barrier + väst? Kläder 3
mörtkungen Itab: Väst Thermal och regnrock Kläder 1
seobserver Rimlig väst Kläder 7
seobserver V-ringad väst? Kläder 5
emma-lisa Uppblåsbar väst, användbart? Kläder 23
Viberg Rea på ITAB Windbreaker väst Kläder 0
Krux Hjälp!! Väst sökes.... Kläder 7
fredrikalm Varför väst? Kläder 13
BengtW Windstopper-väst, dammodell? Kläder 1
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
dmchris Förstärkningsplagg ben Kläder 8
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
GunnId Förstärkningsplagg till skaljacka Kläder 3
edler Snugpak förstärkningsplagg? Kläder 2
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
nderson Tips mellanlager Kläder 17
camm1982 ulllinne med axelbreda band-tips? Kläder 6
Johan.H Anorak tips Kläder 9
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
NiklasViklund Ny skidjacka - Tips!? Kläder 2
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.