Re: Vad är problemet?
mfn; sa:
Vågar man fråga vad det är du inte är nöjd med med Hillebergs tält?
Tech
Har aldrig hävdat att det är något problem.
Småsaker som inte riktigt funkat + att jag inte riktig är nöjd med ventilationen och vikten.
Vad gäller vikt så om jag jämför mitt 10år gammla WigWam med Namatj gt som har samma konstruktion. Så väger de ungefär lika mycket och jag märker ingen större skillnad vid användandet förutom vid uppsättandet. Det hade jag kanske kunnat ordna så att det fungerade lika bra. Tror dock att HB tål vinden bättre om det blåser riktigt hårt men tänker man bara när man sätter upp tältet så klarar båda tälten det mesta. Gillar ändå inte att bo på exponerade platser om det blåser ordentligt =)
Om jag jämför med mitt säkert 30år gammla Fjällräven med Nallo så är mitt betydligt betydligt lättare. Men det skiljer mycket i konstruktion ryggås/tunnel så det är kanske inte rätt att jämföra. men även om jag skulle göra om mitt till tunneltält så skulle mitt vara lättare. I sittryggås utförande har det tålt hårda vindar även från sidan och eftersom duken fortfarande fungerar bra kan man inte anmärka på kvaliten.
Om man nu som någon tidigare uttryckte det också betala för att de utvecklar tält och inte bara kopierar tycker jag det skulle ha varit kul att se resultat av den utvecklingen. Vet att dom förbättrar rivstyran och vindtåligheten med jämna mellanrum. Men hur mycket gör det för oss vanliga användare? Hur många HB tält blåste sönder för 10år sedan?
Tycker inte att det är värt att betala 6ggr så mycket för ett tält för att det är enklare att sätta upp och tål mer vind, något jag ej har varit i närheten av att behöva trotts mer användande under de 10 senaste åren än vad han som ställde frågan tänkte använda det.
Tycker som sagt var om HB men är inte riktigt nöjd och tror mig kunna finna ett tält som jag är mer nöjd med utan att för den delen behöva betala mer. Dessutom tror jag de flesta vanliga användare klarar sig med ett betydligt billigare tält. Som jag visat med mina exempel behöver det inte heller vara mycket sämmre.
Känns som om denna tält tråd nu också blivit en för/emot HB tråd som vanligt =(