Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan.

Enligt mina gamla beräkningar så måste jag vara ute drygt 2 veckor för att få nån viktbesparing m värmeväxlare för mitt bensinkök. Beräknat på ca 700 ml bensinåtgång i vanliga kastrull o en siffra (som jag glömt!) om bränslabesparing.

Tidsmässigt är det nog smart, men inte viktmässigt för många alltså.

Halaj!

När man provar olika värden på en variabel måste alla andra variabler vara exakt lika.
Du måste alltså ha två exakt likadana kastruller, en med och en utan vvxl. Annars gäller din jämförelse bara dina kastruller, och inget annat.

//T
 
Enligt mina gamla beräkningar så måste jag vara ute drygt 2 veckor för att få nån viktbesparing m värmeväxlare för mitt bensinkök. Beräknat på ca 700 ml bensinåtgång i vanliga kastrull o en siffra (som jag glömt!) om bränslabesparing.
Tidsmässigt är det nog smart, men inte viktmässigt för många alltså.
Huvudet på spiken - det är ju så man får tänka. Jag gjorde en motsvarande överslagsberäkning för gaskök och kom också fram till att det inte var lönt. I mitt fall blev det uppåt 3 veckor, eftersom jag svällkokar maten i så hög grad. Jag satsar därmed hellre på en grytmysare och ett effektivt vindskydd (med värmereflektor under brännaren) - totalt ca 40 g och går att fixa till själv på en kvart.

Till detta kommer alla de praktiska fördelar med slätbottnade kastruller som nämnts (och några till): mindre risk att bränna vid maten, stadigare på brännarstöden, enklare disk, mindre bulkig och skadekänslig/skadealstrande vid hoppackning av köket.

Att först skaffa sig ett vidbränningsproblem som man därefter löser med en sårbar, viktökande och potentiellt ohälsosam beläggning känns också som att börja i fel ände.

Sist men inte minst: den betydligt ökade risken för kolmonoxidförgiftning gör att jag knappast skulle våga använda köket i tältet vid busväder.

Vet man med sig att man bara kommer att koka upp/smälta vatten är värmeväxlare säkert en tillgång, men jag vill ha lite större flexibilitet och mer robusta lösningar än så.
 
Halaj!

Alltså, att vvxl-kastruller har en ojämn uppvärmning är en generalisering man inte kan göra, anser jag. Det hänger dels på kastrullens bottendiameter och hur brännaren sprider lågan.

Min Primus Etaxpress har väldigt jämn uppvärmning kan jag säga. Botten har liten diameter, men så är brännarens låga också rena svetslågan centrerad mot mitten.
Min Primus 1,2 L Etakastrull (större diameter) har också jämn uppvärmning, med Trangias spritbrännare.

Kolla på bilderna här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72418&page=2
Helt olika lågor. För liten kastrull: Primubrännaren. För större kastrull: Optimusbrännaren.

//T
 
Enklaste sättet att kolla om värmen är jämn är att steka en pannkaka. Får pannkakan en jämngräddad ytan är spridningen bra, får pannkakan ringar är det ojämnt.
 
Det är riktigt, men personligen föredrar jag icke teflon belagda kokkärl då de tål bättre att man rör och diskar lite tuffare;) Teflonbeläggning på stekpannan är däremot att föredra. Av dessa anledningar väljer jag ex Trangia T27-3 (med gasbrännare) som min kombination.

Jag brukar diska med en halv Scotch brite swamp och en droppe Yes på svampen (som fungerar bra i kallt vatten). Sitter matresterna fast i kastrullen, använder jag grova sidan på svampen för att få ren kastrullen. Detta hade inte fungerat lika bra med teflon belagda kastruller.

Du får byta religion -min är bättre!

I vattenkokaköket består av Eta Express teflon kokkärl och Optimus Weekend stora lock/kåsa.
Diskning görs ofta med att dra i lite vatten så man täcker botten en halv cm - sen på med locket och ångkoka det 30 sekunder - hälla ut och torka ur med papper.

Ofta räcker det med att bara dra rent med papper men man får desinfektion med ångkoket på köpet.

Detta fungerar fett bra med teflon men om man inte bränt fast i Optimus HE/HA storkärl som du har är det nästan lika smidigt.

Stekpannan kör jag HE/HA - det är Trianga stekpannor - jag vill ha låg överhettninsgkänslighet på stekpannorna då dessa ofta körs över öppen eld eller glöd
 
Pannkakstestet brukar ge svaret, jämnaste bakade pannkakorna blir det i en gjutjärnspanna.
Viktresonemanget som Hanna tog fram är i högsta grad relevant. Sen är det praktiskt att ha kärl som även duger till öppen eld. Där brukar teflon få ge sig oxså. Att diska med sand och grus brukar oxså vara obra för teflon. Men våra bruk och vanor skiljer sig åt. Som tur är.
go tur
 

avslutad210712

Gäst
För något år sedan gjorde jag ett högst ovetenskapligt test med ett ETA-kök, Omnifuel och ett Primus gasolkök samt en eta-kastrull och en Trangia titankastrull. Testade alla tre köken med båda kastrullerna och skillnaden i koktid med vatten var obetydlig mellan kastrullerna på respektive kök så jag är lite tveksam till att man skulle kunna koka fortare eller speciellt mycket bränslesnålare.

Det jag dock märker med eta-kastruller är att om jag har lite vatten i dem så efterkokar de länge efter det att jag slagit av lågan med tydliga bubblor i en ring i kastrullens botten men vad f*n då har vattnet redan kokat upp till mitt pulverkaffe så den mängd värme som magasinerats i värmeväxlaren kommer lika att gå till kråkorna.
 
Flänsarnas/värmeväxlarens uppgift är att ta till vara energi från den heta luften som just skall kliva bort från botten och stiga upp längs sidorna - samtidigt har den en viss bromsande effekt så man kan köra med lite lägre pådrag.

Nackdelen är väl ökad CO produktion och en viktökning som räknas i entals %.
 
Enligt mina gamla beräkningar så måste jag vara ute drygt 2 veckor för att få nån viktbesparing m värmeväxlare för mitt bensinkök. Beräknat på ca 700 ml bensinåtgång i vanliga kastrull o en siffra (som jag glömt!) om bränslabesparing.

Tidsmässigt är det nog smart, men inte viktmässigt för många alltså.

Det låter väldigt konstigt att det tar så lång tid att spara vikt, vad var det för kastruller du jämförde?
 
Till skillnad på vattenkokande män lagar väl Hanna, Johanna som ego mat ute i kastrullen.

Själv är jag road att jämföra nya idéer och produkter. I mitt dammiga köksförråd nere i källaren ligger vattenkokarna, grytor med värmegaller under. De lär få ligga kvar där.

Mina krav är givetvis inte direkt överförbara till alla andra men kastruller med hank och bred plan botten, välpassande lock är det lättast att laga mat i, oavsett värmekälla.
Gillar du stekta pannkakor finns bättre stekpannor än i aluminium och vill du kunna koka ditt the eller kaffevatten utan disk före varje gång är det mycket praktiskt att ha en separat liten vattenkanna.

Teflon i kastruller hemma och ute är lika känsligt. Obra att andas in och klart olämpligt att äta.

Argumenten om att spara vikt och gas har bäring om man häller varmt vatten vid sjudning i en påse och äter ur den. Alla lever inte ett dylikt friluftsliv. Som tur är vi alla invidiuella. YMMV
 
Jag använder kastruller med värmeväxlare. En förändring jag gjort är att köken har precis justering av lågan direkt in vid brännaren just för att kunna sjuda och laga mat. På så sätt kan jag koka vatten och smälta snö fort men samtidigt laga mat utan att bränna fast.

(Avslut utan bokstavskombinationer)
 
Pot parka...

...är ett tillbehör till en friluftsugn av amerikanskt ursprung och sätts över kastrull, vindskydd och brännare för att ge övervärme vid bakning.

...ger också väsentligt lägre bränsleförbrukning vid annan matlagning/kokning, så min får numera alltid följa med. Obs, kräver brännare med slang...

...ja, jag bakar också med den :)...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
jamo Hur fungerar värmeväxlare i kök? Kök och brännare 19
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
majjen Stegjärn - eller inte? Kök och brännare 0
dsk Design? Kök slange eller alt på tanken? Kök och brännare 5
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
Blåbär Gas eller multifuel? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.