Värma näsan

Nån som vet var det finns en 'balaclava' som har öppet för hela ansiktet? Jag vill ha helt fria andningsvägar både för näsa och mun.


peter

Jag använder mig av arméns balaclava som jag snodde i lumpen. Stort hål så att säga...

Har även testat att rulla mössa över nästroten, kan säga direkt att det inte hjälp. Nästippen blir till isbit iallfall. :(
 
Jo, den där är toppen på alla andra sätt och vis. Men drar man ner öppningen under hakan täcks ögonen och nacken exponeras, jag vill ha en jättestor öppning.

Försvarsmakten har en liknande (hjälmunderlag 90) men med större öppning. Det är liksom öppet kring hela ansiktet (även om den har en tendens att glida över hakan och ligga an mot näsan).

Nu när jag tänker efter så kanske det är så att de ser ut som i länken tidigare från början men har töjt ut sig...
 
Försvarets hjälmunderlag är en slags "bödelsmössa" i ullfrotté medan försvarets balaklava är av grön ullfrotté och har ett stort hål för ögon, näsa, mun. Den går utmärkt att dra ner och ha som halsduk eller rulla upp till en mössa.
Om inte woolpower säljer den så kanska den finns på närmaste förbandsbutik eller överskottsaffär?
 
Med stor risk att bli kritiserad :(, så har jag ett förslag om att slippa en kall näsa vid sträng kyla.
Jag har på mig mössa såklart, men även en stor filthatt som jag viker ner över ansiktet, näsan,
så att den varma utandningsluften cirkulerar kring nosen, det ser alltså ut som på Westernfilmen när cowboysen sover med hatten över ansiktet, det funkar rätt bra.

Filthatten är skön mot ansiktet, men det kanske funkar med andra material, som läder.
Se bara till att du har en hakrem, så att hatten inte åker av på natten.

(Hatten är även bra sommartid när det regnar, de flesta vattendroppar slipper man rinnande i ansiktet, hatten håller även mygg o sånt lite på håll. Skyddar vid stark sol ochså.)
 
Det finns i min värld bara ett multi-alternativ!

BUFF!

Funkar i alla lägen, dag som natt. Kan varieras i det (nästan) oändliga.
Finns dessutom i olika tjocklek och material.


/O.
 
BUFF!

Funkar i alla lägen, dag som natt. Kan varieras i det (nästan) oändliga.
Finns dessutom i olika tjocklek och material.


/O.

Om man kompletterar den med en hatt, har man löst massor av problem som kan uppstå
i friluftslivets alla förhållanden, förlåt K9FORCE, kunde inte låta bli att gilla ditt förslag om buffen,
en mycket underskattad pryl, men kan inte lämna hatten hemma....
Nu så är det väl ingen som fryser om näsan längre ?, eller...
 
Jag har ett problem att jag blir jättekall om näsan när jag sover i sovsäck och det kryper under nollan. Har ni något tips för att hålla den varm?
Det är ju inte så vidare bra att krypa ner med huvudet i sovsäcken och få en blöt/fuktig sovsäck på morgonen..
Alla tips mottages varmt!

Outdoor Research Baffin Balaclava kan kanske lösa dina problem,finns bl.a på www.addnature.se.

För mig finns Brynje Finlandshette,skulle passa mina behov precis.


peter
PS.F´låt att jag 'snodde' tråden lite.DS
 
Håller med om Buffens förträfflighet. Jag sover med tunn mössa samt en buff nerdragen över ögon/näsa. Grymt skönt att ha något över ögonen när det är kallt tycker jag! Används sommar som vinter!
 
Jag sover i balaclava, alternativt polarbuff + 200-fleecemössa, och så har jag en Airtrim värmeväxlare för de där unikt kalla tillfällena. Har hittills aldrig "behövt" den, men testat den två gånger på pin kiv. Ingen risk att frysa om näsan då iaf!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mz Frysa om näsan på natten Bo och sova 7
lupus Hjälp! jag fryser om näsan Bo och sova 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.