Världens vackraste platser

Det första jag kommer att tänka på är när den lummiga vägen ned mot Cheddar Gorge i England öppnar sig och man ser byn nedanför.
 
Det är många faktorer som inte följer med när man jagar storslaget, storvulet eller exotiskt. Många underbart vackra platser platsar helt enkelt inte, trots att de ser unika och harmoniska ut i ett visst ljus.
Grand Canyon i vinterskrud är alldeles fantastisk, men hur många besöker den en svinkall morgon i januari? Vi var ganska ensamma och parkkontoren var låsta.
Sen beror det ju på vad man förväntar sig. Hexacon lake på Golan är en annan vinterfavorit. Snö skapar en annan stämning och ett annat ljus.
Öknen en timme efter ett vinterregn, räkna med blomprakt men det går fort.
Mycket gäller att ha flyt med vad man är när det händer.
go tur
 
Här funderade jag på platser som Monacobreen i sol och dimma eller Lemaire channel, men så har listan "platser" som Himalaya och Klippiga bergen (hela regioner). Tror inte vi tänker på samma skala när det gäller plats.
 
Mycket saknas på listan

som kanske borde innehålla 100 olika typer av natur för att bli intressant.

Öknar kan vara enormt vackra.

Afrika saknas t ex savanner, regnskogar eller Matopos Hills i Zimbabwe.

I Norge tycker jag granitklippor på Lofoten eller kring Stetind söder om Narvik är väl så fina som Yosemite eller Geiranger. Även Nya Zeeland har fina fjordområden och med intressant djurliv.

Något område i Patagonien borde vara med.

Thure
 
Roligt

Visst är det roligt med listor, men sådana av den här typen är ju extremt subjektiva!
Det som är så roligt med dem är ju att man kan få tips/inspiration till eventuella utflyktsmål.

Några platser jag kommer på nu på en gång är:
- Iguazufallen i Brasilien/Argentina
- Alperna med Matterhorn
- Kilimanjaro i Tanzania
- Lofoten i Norge
- Mt Kinabulu i Malaysia

För att inte tala om Njupeskär i Sverige... och alla fjäll!!! ;)
 
För mig handlar det lika mycket om platsen i sig som atmosfären. Är det en väletablerad turistindustri på platsen så förtar den nästan allt.

Gemensamt för de platser jag tycker är alldra häftigast är att de har inslag av berg, vatten i rörelse och en intressant färgpalett.

Nu är jag just hemkommen från Island och områden som gjorde starkt intryck var Thorsmörk och Skaftafell.

Annars är alperna trevliga; Zermatt med Matterhorn och Chamonix med alla mäktiga berg däromkring, tyvärr har jag spenderat så mycket tid där att jag inte längre ser det storslagna på samma sätt.

Var finns de häftigaste platserna i Sverige?
 
Håller med dig där RIKARD L, spelar ingen roll hur fint o så där det är på en plats om den är utbyggd till en turistfälla, det förtar det hela .
 
Ja Himalaya ar ju ganska stort. Kanns fel att ta med det som en plats pa listan.

Den vackraste plats jag har besokt ar Grand Canyon.

Sen tycker jag att Paradise Cave i Vietnam saknas pa listan. Overkligt vacker grotta.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...