Världens vackraste platser

Här kommer facit och den fullständiga listan på självupplevda platser :)

10. Sandåslandet

Fantastiskt landskap längst upp i norra Sverige. Vildmark av världsklass och vore det inte för all mygg hade platsen hamnat högre upp...

9. One Foot Island

I Aitutaki Lagunen på Cook öarna. Ett fantastiskt ställe och den ultimata paradisön som du kan ha helt för dig själv

8. Macchu Picchu

En magisk plats på morgonen när dimman sveper in området på sitt närmast mytiska sätt. Euforin är på sin höjdpunkt om man klättrar Wayuna Picchu och blickar ut över området

7. Skaftafell Nationalpark

Island när det är som bäst. Glaciärer, berg, vattenfall, vandring. Allt i en härlig och vacker mix

6. Bagan

Burma. Detta enorma tempelområdet ska ses i solnedgången. Inte ett öga är torrt och det hela är så vacker så vackert. Enoma tempel som reser sig upp över det milsvidda landskapet

5. Sydön på Nya Zeeland

Omöjligt att precisera mera. Hela sydön är sjukt vacker. Du har glaciärer, regnskog, höga berg, stäpp och öken. Allt detta inom loppet av några mil. Den enda plats på jorden där glaciärer möter regnskog.

4. Everest Basecamp från Tibet

Att blicka ut över världens högsta berg i ett landskap som precis fått lite nysnör men som befinner sig i strålande solsken är en ultimat upplevelse

3. Svalbard

Äkta vildmark. Du behöver bara öppna dörren så befinner du dig på en av jordens absolut vackraste platser. Utsikten från Trollsteinen, Barentsburg, isfjorden...

2. Annapurna Basecamp

Nepal. Omringad av 4-5 toppar över 6000 meter befinner du dig som i en gryta. Du kan blicka 360 grader och fortfarande tappa hakan av skönheten. Helt otroligt vackert.

1. Patagonien

Detta säregna landskap är det vackraste på jorden. Framförallt Parque Nacional Los Glaciares med Mount Fitz Roy och Cerro Torre. Även Perito moreno och hela Tierra Del Fuego är bland det vackraste du kan uppleva på vår moder jord.


Bubblare:

Kara Dag National Park, Ukraina
Kulusuk, Grönland
Jotunheimen, Norge
Tavewa , Fiji
Ngorongorokratern, Tanzania
Pacaya Vulkanen, Guatemala
Kebnekaise, Sverige
Sapa, Vietnam
Kinesiska Muren, Kina
 
Håller med Andyyy om sydön på Nya Zeeland, ruskigt vackert.
En annan plats är Fidji, också vackert på samma sätt som Bora Bora.
Jag tycker även tundran kan vara väldigt vacker, hårt och kargt men ändå vackert.
 
Mitt facit på självupplevda platser

1. Wakhandalen - Tajikistan
Dal i Wakhankorridoren. Den lilla strimma/tarm av norra Afhganistan som bryter in mellan Tajikistan och Pakistan. En otroligt vacker, "glömd" dal mitt där Pamirmassivet bryter av i Hindukush. Gammal sidenvägssträcka.

2. Kazbegi - Georgien
Tappa-hakan-vy i Georgien. Kloster som ligger på höjd strax under 5000-meterstoppen Kazbek i Kaukasus. Vacker natur och otrolig, fantasifull mänsklig prestation att för hundratals år sedan resa det där klostret på just den platsen!


3. Karakol Tian-Shan - Kirgizistan
Ännu mer spetsiga bergar och gröna skogar. Gillar detta i kombination med det lite vilda, oexploaterade centralasiatiska. Även centrala Kirgizistan, med rullande kullar likt delar Afghanistan, är otroligt vackert.


Jag har svårt att göra en topplista. Men det här är platserna jag tyckt bäst om, trots att de påminner starkt om varandra.
Jag gör en osorterad bubblarlista likt ovan med en del namn:

Simien mountains, Etiopien
Ngorogorokratern, Tanzania
Zoji-La passet, Kashmir
Karakul-sjön, Tajikistan
Drakbergen, Sydafrika
Agarak-Mehgri, gränsdalen mellan Iran, Azerbadjan, Armenien. Helt galet spetsiga och lutande toppar på iranska sidan. Ser utomjordiskt ut.
Namibia- stora delar av landet med öppna, skiftande landskap, sanddyner och eroderade berg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.