Vänd på ljuddämparen!

Jag har sedan min OmniDawg införskaffats märkt att förvärmingen ökat väsentligt. Det är naturligtvis naturligt när man lägger till mer metall, men jag tror att jag hittat en lösning. Vänder jag på hatten när jag sprutar bensin inför förvärmingen och vänder den rätt innan jag tänder på så åker en större del av bensinen ner i veken där den gör nytta. Annars hamnar merparten av bränslet i diket mellan övre kanten på klockan och ljuddämparen. Där värmer den ju i princip bara upp luften över köken och gör ingen nytta.

Nu när jag vänder är jag tillbaka på 2-3 sekunders förvärmning.

EDIT: Det blir dock sotigare.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
En liten ränna som gör att förvärmningsbränslet hamnar där det ska. Det fungerar ju dock bara om man häller dit det från ett separat kärl, om man låter förvärmningsbränslet komma ut via brännaren funkar det ju inte.

Aron, du skriver att du förvärmer ditt omnifuelkök 2 till 3 sekunder, stämmer det? Det osar katt här...😉
Du menar sprut från bränslet i förvärmningen antar jag. Hur mycket körde du innan du kom på detta trix med att vända hatten?

Jag sprutar alltså bensin från brännaren i 2-3 sekunder. Förvärmningen i sig tar ca 40.

Tidigare behövde jag köra närapå sex sekunder för att det inte skulle flamma upp. Det här är sommarförhållanden.

Tackar för tipset arowidforss jag har oxå tänkt på det med mitt polaris med polardawghatt, att det mesta av bensinstrålen åker in i hatten o inte mkt i veken .. så man får spruta tills det rinner över i hatten och ner i brännaren o veken..mkt spruta blir det.. och svårt att veta när det är dags att sluta då man inte ser ner i brännaren så mkt .. =) men ska testa att spruta lite med hatten uppochner och sen tända med hatten rättvänd :p det borde ju gå bra lr ? =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips