Vänd på ljuddämparen!

Jag har sedan min OmniDawg införskaffats märkt att förvärmingen ökat väsentligt. Det är naturligtvis naturligt när man lägger till mer metall, men jag tror att jag hittat en lösning. Vänder jag på hatten när jag sprutar bensin inför förvärmingen och vänder den rätt innan jag tänder på så åker en större del av bensinen ner i veken där den gör nytta. Annars hamnar merparten av bränslet i diket mellan övre kanten på klockan och ljuddämparen. Där värmer den ju i princip bara upp luften över köken och gör ingen nytta.

Nu när jag vänder är jag tillbaka på 2-3 sekunders förvärmning.

EDIT: Det blir dock sotigare.

En liten ränna som gör att förvärmningsbränslet hamnar där det ska. Det fungerar ju dock bara om man häller dit det från ett separat kärl, om man låter förvärmningsbränslet komma ut via brännaren funkar det ju inte.

Aron, du skriver att du förvärmer ditt omnifuelkök 2 till 3 sekunder, stämmer det? Det osar katt här...😉
Du menar sprut från bränslet i förvärmningen antar jag. Hur mycket körde du innan du kom på detta trix med att vända hatten?

Jag sprutar alltså bensin från brännaren i 2-3 sekunder. Förvärmningen i sig tar ca 40.

Tidigare behövde jag köra närapå sex sekunder för att det inte skulle flamma upp. Det här är sommarförhållanden.

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Tackar för tipset arowidforss jag har oxå tänkt på det med mitt polaris med polardawghatt, att det mesta av bensinstrålen åker in i hatten o inte mkt i veken .. så man får spruta tills det rinner över i hatten och ner i brännaren o veken..mkt spruta blir det.. och svårt att veta när det är dags att sluta då man inte ser ner i brännaren så mkt .. =) men ska testa att spruta lite med hatten uppochner och sen tända med hatten rättvänd :p det borde ju gå bra lr ? =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips