Välmärkt men stillsam nybörjartur?

Hej!
Nu börjar det bli dags att fundera på sommarens tur som kommer bli av de två sista veckorna i augusti. Jag har tidigare bara vandrat Abisko-Nikkaluokta en gång och eftersom jag i år kommer att gå själv skulle det vara bra med en led som är rätt så välmärkt och passande för en nybörjare. Samtidigt skulle det vara fint om det inte är allt för vältrafikerat utan rätt lugnt. Jag kommer ha tält så är inte beroende av stugor.
Tacksam för alla tips! :)
 
Padjelantaleden, ~14mil, välmarkerad led med stugor, bör vara betydligt lugnare än Abisko-Nikkaluokta men inte folktomt. Bra kommunikationer till båda 'ändarna' Kvikkjokk och Ritsem. Möjlighet att ta sig hem från mitten av leden (Staloluokta) med helikopter (dagliga turer). Fin fina vyer.
 
Det är bara att hålla med, Padjelantaleden är ett utmärkt val, tar ca 10 dagar om man inte stannar någonstans. I den nordligaste delen kan man välja mellan Vaisaluokta, Kutjaure eller Änonjalme, Kisuris. Jag tror jag väljer det västra alternativet, som är mer kalfjäll, men båda är fina. Kolla upp båttiderna innan du startar.

Skulle du av någon anledning behöva välja en kortare tur så tycker jag att sträckan Hemavan - Ammarnäs, eller tvärtom, är trevlig och omväxlande. Tar väl 5-6 dagar utan stopp längs vägen.

Lycka till önskar Pelle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.