Välja ryggsäck

Jag skall vandra Fjällräven Classic samt en hel del andra vandringar och behöver en stor ryggsäck.
Jag jobbar normalt med vandringar på Kreta och där behöver jag ej så stor rygga.
Har opererat en höft så jag linkar/haltar lite efter ett par timmars vandring.
Har filmat mig själv och ser tydligt att höfterna rör sig osymmetriskt efter ett par timmar.

Har en Haglöf Shosho 70 liter som fungerade bra före operationen men nu trycker den för mycket på höft/rump musklerna så jag kan nästan ej belasta höften får bära med axlarna.
Fick även slitagemärken/byxorna blev knottriga efter ett par dagars vandring här på Kreta.

Har någon erfarenhet av någon ryggsäck som har ett mer flexibelt höftbälte och axeldel som kan ta lite extra tyngd behöver min 70-80 liter.

Tacksam för råd.
Detta är ju lite unika behov men jag vill kunna vandra med en riktig fjällpackning.

Olle
.
 
Med risk för att verka lite dryg, men vore det inte bättre att minska vikten och använda en mindre ryggsäck? Vad väger din packning nu?

Och nej, jag har ingen som helst erfarenhet av ryggsäckar som kan ta extra vikt och mer än 70 liter. Jag ser inte vitsen med att bära en tung ryggsäck...
 
Med risk för att verka lite dryg, men vore det inte bättre att minska vikten och använda en mindre ryggsäck? Vad väger din packning nu?

Och nej, jag har ingen som helst erfarenhet av ryggsäckar som kan ta extra vikt och mer än 70 liter. Jag ser inte vitsen med att bära en tung ryggsäck...

Ja det vore ju en enkel lösning men skall man vandra i fjällen en vecka så gäller det nog att ha en packning på 15+kilo.
Men visst borde det finnas någon rygga som är det lilla extra vad gäller bärsystem.

det är ju inte bara jag som "haltar / går ojämnt"
Finns det bara ryggsäckar för helt symmetriska vandrare?

Olle
 
Bergans Viking 2 har bärsystemet QSS och är top of the line.
Väldigt stora justermöjligheter,stöddämping och man kan bära väldigt mycket vid behov.
Finns i 110 och 130L

Tar du av sidofixorna så blir den mindre.

Jag kan bygga mitt system med sidofickor och och ett jättetopplock (Escape 2) från ungefär
70 till 165L efter behov.Nu när jag drar iväg en månad så körs den i maxsetupen men den kommer att gå åtdragen på djupet men byggd på höjden för maximal komfort.
 
Ja det vore ju en enkel lösning men skall man vandra i fjällen en vecka så gäller det nog att ha en packning på 15+kilo.

Jag håller inte med dig om att man behöver 15+ kilo för att vandra en vecka i fjällen. Förra sommaren var jag uppe i Jämtlandsfjällen och vandrade 10+ dagar med tält och all mat buren - startvikten var på 14 kilo. Om du inte vandrar ensam kan du dra av ytterligare ett par kilo från det. Om jag hade valt att proviantera på vägen hade jag säkert sparat in minst fyra av de kilona och med en ryggsäck på tio kilo eller mindre spelar inte bärsystemet någon som helst roll...

Om du lägger upp en packlista med vikter kan vi tillsammans säkert hitta en lösning som är både lättare, bekvämare och trevligare att vandra med än 15+ kilo och 70 liter...

Ett bra bärsystem behövs bara om man bär för mycket... ;-)
 
Plocka hem en Arcteryx Altra från någon av butikerna med öppet köp och se hur den känns för dig (brukar va svårt att hitta i butik). Den är superb på många sätt, men kan eventuellt vara särskilt bra för din höft eftersom höftbältet roterar med det motstånd du vill. Allt från inte alls till riktigt stor frihet för höften att röra på sig, utan att du för den delen behöver bära hela ryggsäcken på axlarna.

Video som iallafall visar lite kort hur det funkar: https://www.youtube.com/watch?v=_e3FU5Lth_w

Det kanske ser ut att vara en gimmick men på slutet av en lång dag gör det stor skillnad att lätta lite på spännremmarna för rotationen och låta höften andas. Den må va lite dyr men materialen är absolut toppklass och säcken är även riktigt lätt sett till vilken typ av säck det handlar om.

Mina 2 cent, men jag tror det kan vara värt att provpacka och testa med din lite speciella situation. Lycka till!
 
Kan även tillägga att jag håller med om att det bästa sättet att vara snäll mot kroppen är att minska packvikten, men att komma ner i så pass låga vikter att ryggsäcken slutar spela roll kräver egen vilja och engagemang kring lättpackning och där har jag full respekt för att man kanske inte vill eller är intresserad.

Själv bar jag 11kg i 46 liter senaste veckoturen och visst är det underbart, men då har jag uppdaterat hela utrustningen under vintern för att komma dit. När det är livskvalitet och fiske snarare än mil som räknas så åker ovan nämnda Altra fram och det är med den jag har mina absolut roligaste stunder i fjällen, även om packningen snarare landar kring 20kg.
 
Ja det vore ju en enkel lösning men skall man vandra i fjällen en vecka så gäller det nog att ha en packning på 15+kilo.
Men visst borde det finnas någon rygga som är det lilla extra vad gäller bärsystem.

det är ju inte bara jag som "haltar / går ojämnt"
Finns det bara ryggsäckar för helt symmetriska vandrare?

Olle

Fjällräven Gyro kanske skulle kunna vara något för dig. Där är avbärarbältet upphängt så att det kan vridas eller sitta snett men fortfarande ta upp mycket last.

Bild 1
Bild 2
Kanske inte syns jättebra på de bilderna men du får en hum om hur avbärarbältet är upphängt.

Tror dock inte de säljs nya längre utan du får kolla runt på blocket där de dyker upp med jämna mellanrum.
 
Klättermusen Mjölner

Hejsan,

Jag hade tveklöst kollat på en Klättermusen Mjölner (http://klattermusen.se/produktsida.php?lang=SE&ID=4003&sex=2&curr=SEK) om jag var som du. Deras bärsystem är både mycket rörligt, framför allt avbärarbältet som kan rotera i princip helt fritt, och klarar väldigt tung packning.

Dessutom har Mjölner en klart elegant lösning där man mycket enkelt kan justera hur mycket av lasten som ska fördelas på axlar respektive höften - den bästa som jag sett.

Summa sumarum, en mycket bra ryggsäck som definitivt bör provas oavsett om man har problem med höften eller inte.

Som ett litet inlägg i hur tung ryggsäck debatten kan jag berätta att jag ska upp till Rago/Padjelanta på en 8-dagars vandring i sommar och räknar kallt med att landa mellan 12-15 kg i startvikt...och då bär vi givetvis med oss tält, somsäck, kök, och så vidare. Dessutom har vi med oss fiskeutrustning, systemkamera och lite annat lyx. Skulle man gå så lätt som möjligt borde man hamna runt 10 kg.

/ Stefan
 
Jag håller inte med dig om att man behöver 15+ kilo för att vandra en vecka i fjällen. Förra sommaren var jag uppe i Jämtlandsfjällen och vandrade 10+ dagar med tält och all mat buren - startvikten var på 14 kilo. Om du inte vandrar ensam kan du dra av ytterligare ett par kilo från det. Om jag hade valt att proviantera på vägen hade jag säkert sparat in minst fyra av de kilona och med en ryggsäck på tio kilo eller mindre spelar inte bärsystemet någon som helst roll...

Om du lägger upp en packlista med vikter kan vi tillsammans säkert hitta en lösning som är både lättare, bekvämare och trevligare att vandra med än 15+ kilo och 70 liter...

Ett bra bärsystem behövs bara om man bär för mycket... ;-)

Tack för detta råd.
Jag skall nog försöka att minimera packningen.
Mitt unika behov av bärsystem kvarstår doc eftersom en stor hel av min "höftmuskel" är borttagen i samband med min senaste höftoperation.

skall kolla mer ryggsäckar.
Olle
 
Plocka hem en Arcteryx Altra från någon av butikerna med öppet köp och se hur den känns för dig (brukar va svårt att hitta i butik). Den är superb på många sätt, men kan eventuellt vara särskilt bra för din höft eftersom höftbältet roterar med det motstånd du vill. Allt från inte alls till riktigt stor frihet för höften att röra på sig, utan att du för den delen behöver bära hela ryggsäcken på axlarna.

Video som iallafall visar lite kort hur det funkar: https://www.youtube.com/watch?v=_e3FU5Lth_w

Det kanske ser ut att vara en gimmick men på slutet av en lång dag gör det stor skillnad att lätta lite på spännremmarna för rotationen och låta höften andas. Den må va lite dyr men materialen är absolut toppklass och säcken är även riktigt lätt sett till vilken typ av säck det handlar om.

Mina 2 cent, men jag tror det kan vara värt att provpacka och testa med din lite speciella situation. Lycka till!
Denna säck ser bra ut på videon , men eftersom höftbältet är stoppat runt om hela höften så blir det en del tryck på min skadade muskel.
När jag ser filmen från Klättermusen så tycker jag att själva bärsystemet ser mer anpassat till mig, men Arcteryx Altra har ju fina lösningar med fickor mm.

Skall testa dessa två säckar först Klättermusen Mjölnare och Arcteryx Altra.
Men klart man fastnar för de dyraste alternativen som vanligt men man får ju det man betalar för tror jag.
Olle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
salsas Ryggsäck- vad skall jag välja? Utrustning allmänt 1
Adelanteeee Välja första hjälpen kit - lifesystems Utrustning allmänt 38
Vtvdjgsaga90 Välja bli större och starkare Utrustning allmänt 21
Shamrock Om du bara fick välja en tillverkare? Utrustning allmänt 27
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.