Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick

Jag föredrar att inte ha någon beläggning eller ytbehandling att vara rädd om på mina kokkärl. Har man kokat gröt, såser etc kan det behövas lite gnuggning med sträva sidan av disksvampen för att få rent;)
HA på hela köket inkl vindkydd är ju helt onödig lyx. Grytor och stekpannor i olika utförande går att köpa lösa som reservdel, både alu och HA.

Viktskillnaden mellan T27 resp T25 är ju inte mer än ca 150g, däremot är T25 köket större och tar lite mer plats i packningen. Du har dock rätt att de större grytorna på 1,75liter i T25 (1l i T27) gör köket mer flexibelt. Även kaffepannan i T25 är användbar medan den lilla kaffepannan i T27 mer är ett skämt.
I T25 kaffepannan får man ner diskprylar, grepp, brännare så köket packar rätt kompakt.
 
Jag har aldrig haft några problem med T27 för två personer, och brännare och tamoj får man ju ner i det också (gasbrännare också, om man skippar kaffekannan).
 
Jag föredrar att inte ha någon beläggning eller ytbehandling att vara rädd om på mina kokkärl. Har man kokat gröt, såser etc kan det behövas lite gnuggning med sträva sidan av disksvampen för att få rent;)
HA på hela köket inkl vindkydd är ju helt onödig lyx. Grytor och stekpannor i olika utförande går att köpa lösa som reservdel, både alu och HA.

Viktskillnaden mellan T27 resp T25 är ju inte mer än ca 150g, däremot är T25 köket större och tar lite mer plats i packningen. Du har dock rätt att de större grytorna på 1,75liter i T25 (1l i T27) gör köket mer flexibelt. Även kaffepannan i T25 är användbar medan den lilla kaffepannan i T27 mer är ett skämt.
I T25 kaffepannan får man ner diskprylar, grepp, brännare så köket packar rätt kompakt.

Om jag förstod dig rätt så är det non-stick varianterna du menar när du pratar beläggning och ytbehandling..?
Det tror jag vi klarar oss utan också nu när jag fått förklarat vad som är vad. :)

Att välja 25-1 HA och köra HA på hela köket var väl mer en tanke att beroende på att det bara skiljde 14kr på det & 25-7 UL/HA hos outnorth.
Men nu såg jag att det senare går att få tag på för så lite som 559kr hos Addnature.

Frågan är bara om det är samma kök, det skiljer en hel del på produktbilden hos Addnature från Trangias produktsida.

Nu kanske jag är nere med på petitessnivå, men det är ju alltid skönt att få tag på rätt sak till rätt pris så långt det går och 559 - 715kr blir ju ändå lite.


Var även lite fundersam över varför Outnorth säljer en Gasbrännare som väger 50gram mer än övrigas och kostar 499kr mot för övriga som ligger på mellan 309-349kr.

Behöver man oroa sig för olika årsmodeller och passformen mellan dessa också eller är det helt enkelt vissa butiker som kör med gamla bilder och vissa med gammal produktinformation fastän det är samma produkt?
 
Det kan hända att vissa delar av brännaren har förstärkts eller gjorts lättare mellan olika årsmodeller, men passformen ska såvitt jag vet vara samma.
 
Om jag förstod dig rätt så är det non-stick varianterna du menar när du pratar beläggning och ytbehandling..?
Det tror jag vi klarar oss utan också nu när jag fått förklarat vad som är vad. :)

Att välja 25-1 HA och köra HA på hela köket var väl mer en tanke att beroende på att det bara skiljde 14kr på det & 25-7 UL/HA hos outnorth.
Men nu såg jag att det senare går att få tag på för så lite som 559kr hos Addnature.

Frågan är bara om det är samma kök, det skiljer en hel del på produktbilden hos Addnature från Trangias produktsida.

Nu kanske jag är nere med på petitessnivå, men det är ju alltid skönt att få tag på rätt sak till rätt pris så långt det går och 559 - 715kr blir ju ändå lite.


Var även lite fundersam över varför Outnorth säljer en Gasbrännare som väger 50gram mer än övrigas och kostar 499kr mot för övriga som ligger på mellan 309-349kr.

Behöver man oroa sig för olika årsmodeller och passformen mellan dessa också eller är det helt enkelt vissa butiker som kör med gamla bilder och vissa med gammal produktinformation fastän det är samma produkt?

HA är som jag skrev tidigare är en kemisk ytbehandling för att göra metallen korrosionsbeständig (vilket inte är ett stort problem för aluminium) och ytan hårdare. Inte att förväxlas men en utvändig beläggning typ teflon. Jag har använt Trangiakök i över 35år och aldrig haft något problem med korrosion eller dylikt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Eloxering
http://www.bodycote.se/?OBH=261&ID=957

T25-7 på bilden du länkar till hos Addnature stämmer inte, bilden visar teflonbelagda kokkärl, inte HA. Förutsätter att beteckningen stämmer ochj bilden är fel, i så fall ett kanske OK pris för T25-7 UL/HA. 599kr för T25-7UL/HA du får kastrullerna i HA att jämföra med T25-4 UL för 379kr där även kaffepannan ingår.

Vad gäller gasbrännaren är det nog samma (GB-74) men med olika felskrivningar. Vad som är intressant för dig att veta är att tar du ut spritbrännaren (som följer med köket) och lägger dit gasbrännaren istället adderar du 60g totalvikt till köket (vägda siffror). Gasbrännaren GB-74 (som tillverkas av Primus) kostar 309kr på XXL som riktmärke:
http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Kök-&-mat/Stormkök-&-brännare/Gasolbrännare-GB-74/p/1009407_1_Style
Köket T25-4 UL kostar 379kr.

Köp gärna till ett fodral till köket och en multidisk som är ett praktiskt tillbehör. Sil/durkslag, skärbräde, värmelock och skyddar stekpannans beläggning vid transport. OBS! Använd inte multidisken som lock vid kokning då plasten inte tål värmen från brännaren!!
 
Senast ändrad:
HA är som jag skrev tidigare är en kemisk ytbehandling för att göra metallen korrosionsbeständig (vilket inte är ett stort problem för aluminium) och ytan hårdare. Inte att förväxlas men en utvändig beläggning typ teflon. Jag har använt Trangiakök i över 35år och aldrig haft något problem med korrosion eller dylikt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Eloxering
http://www.bodycote.se/?OBH=261&ID=957

T25-7 på bilden du länkar till hos Addnature stämmer inte, bilden visar teflonbelagda kokkärl, inte HA.
Vad gäller gasbrännaren är det nog samma (GB-74) men med olika felskrivningar. Vad som är intressant för dig att veta är att tar du ut spritbrännaren (som följer med köket) och lägger dit gasbrännaren istället adderar du 60g totalvikt till köket (vägda siffror). Gasbrännaren GB-74 (som tillverkas av Primus) kostar 309kr på XXL som riktmärke:
http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Kök-&-mat/Stormkök-&-brännare/Gasolbrännare-GB-74/p/1009407_1_Style
Köket T25-4 UL kostar 379kr.

Blir kanske en vanliga T25-1 UL med gasolbrännare, vi kommer ha med kaffepress så jag tror inte bryggarn skulle få följa med ut ändå och den verkar ju iaf väga ca 180g.

Men det är ju lite lustigt att T25-1 UL med gasolbrännare är dyrare än att köpa köket och brännaren separat.
 
Blir kanske en vanliga T25-1 UL med gasolbrännare, vi kommer ha med kaffepress så jag tror inte bryggarn skulle få följa med ut ändå och den verkar ju iaf väga ca 180g.

Men det är ju lite lustigt att T25-1 UL med gasolbrännare är dyrare än att köpa köket och brännaren separat.

Det är en kaffepanna, går lika fint att koka vatten i ex till ex annan dryck om man vill ha ett tredje kokkärl. Förr använde jag kokkaffe i fjällen, men har blivit bekväm och övergått till frystorkat kaffe när jag är på tur.

Inte bara billigare att köpa köket och gasbrännaren separat, då får du även med spritbrännaren om du vill använda den någon gång;)
 
Det är en kaffepanna, går lika fint att koka vatten i ex till ex annan dryck om man vill ha ett tredje kokkärl. Förr använde jag kokkaffe i fjällen, men har blivit bekväm och övergått till frystorkat kaffe när jag är på tur.

Inte bara billigare att köpa köket och gasbrännaren separat, då får du även med spritbrännaren om du vill använda den någon gång;)

Ja det var ju så jag tänkte också, mer för mindre pengar.
Å det skulle såklart vara kanna, inte bryggare. :) men kannan lär väl ändå packas för sig, går väl knappast ned i köket ?
 
Gasen levereras i flaskor som sorteras som metallåtervinning, så minst lika bra som flytande bränslen. Fördelen med gas är att det går lätt att reglera värmen och man slipper sotningen som spritbränning ger på kastrullerna. Fotogen och bensinkök är betydligt svårare att reglera värmen med.

Det är en nyhet för mig. Har fått lära mig att engångsflaskor ska lämnas till återförsäljaren som farligt avfall. Inte sorteras som vanliga metallbehållare.

...Ja, jag vet att gas är bekvämt men t ex Optimus Nova har samma precision som en Trangia gasbrännare. Och att finlaga mat går fint med de flesta kök, om man lär sig koka på eftervärmen...

//J
 
Ja det var ju så jag tänkte också, mer för mindre pengar.
Å det skulle såklart vara kanna, inte bryggare. :) men kannan lär väl ändå packas för sig, går väl knappast ned i köket ?

Kaffepannan passar fint i köket (inuti kastrullerna) och grepp ("tamoj") etc passar i kaffepannan.
 
Faktum är att med ett kort besök ute i plåtverkstan
och lite falsrullning i nederkanten så ryms t.o.m. den stora pannan inne i T25
(och pannvolymen har inte minskat). Den står också stadigare på kastrullbärarna :
 

Bilagor

  • Trangia-kaffepannan.jpg
    Trangia-kaffepannan.jpg
    34.6 KB · Visningar: 3,292
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Mercu Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja? Kök och brännare 26
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
Ooscar Pumpa upp "rätt" tryck i bränsleflaskan Kök och brännare 12
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.