Välja bli större och starkare

Men om du väger 120 kg och går ned till 90 över en natt, fantisera att det skulle vara möjligt. Vad är det som har försvunnit ? Muskler eller fett ?

Jag vet inte riktigt hur du ska lura kroppen. Du kan lura hjärnan men hur menar du att du ska lura kroppen vid träning så att du får ut vad vid vandring ? Hänger inte med.

Klart det är hälsovinster med att träna, hur man än gör det. Men man ska ändå göra sådant man tycker är kul. Vägen till lycka går inte genom knäböj för alla ;-)

Mvh Johannes som gärna knäböjer men inte prackar på folk som inte vill.
 
Finns väl ingen anledning att bära tyngre än vad man måste, inte heller att spräcka sin plånbok för att köpa lättare grejer bara för att. Ta de grejer du har och vandra med dem. Samtidigt som du tränar och blir starkare och uthålligare så byter du dina prylar i den takt som de slits, går sönder eller det finns extra utrymme i budgeten. Då köper man så klart lättare grejer.
Har du du tränat och ökat din fysiska förmåga blir ju effekten dubbel, så att säga och turen mycket lättare.
 
Bär det du är bekväm med. Ska du ut på en lång expedition med uttalade behov, träna så du når ditt mål vad än det nu är.

Finns inga fixa gränser, rätt, fel, måsten. Pröva och hitta din kompromiss.

...själv bär jag inte mer än jag måste, men jagar aldrig gram. Nöjer mig med att packa smart. Träna har jag alltid gillat, slänger in lite ryggsäcksträning regelbundet för att det passar mig bra.

Tycker det är rätt både att vara i form och tänka på vad jag slänger i säcken, det finns inget antingen eller.

//J
 
Äter dubbellt så mycket nu och tränar till failure och kör olika typer av träning som tränar hela spektrumet av muskelfibrer. Det innebär att man tränar för styrka, snabbhet och muskelmassa. Jag tränar dock inte i uthållighet längre än 30 min löpning 1 ggr vecka. Annars lyfter jag vikter 5 ggr vecka. Och kör även en "hitt" typ av träning. Man tränar alltså så hårt tills man storknar helt enkelt, 110 %. Kommer hitta rutiner... har ju pricis börjat, en månad in.

[...]

Så vad tror ni, är det inte bättre att be folk knipa igen och bara börja träna. Är så trött på folk som vill äta kakan men inte bära med sig den.

Nä, det där låter ju både jobbigt och jättetråkigt. :)

Är det sen specifikt vandring vi snackar om så är ju det upplägget direkt kontraproduktivt. Men gillar du att träna på det viset så tuta och kör, du är ju vuxen och bestämmer själv vad du vill lägga din tid på.

Så nä - be inte folk knipa igen och börja träna utan be folk göra det dom tycker är kul och mår bra av. Om det är att köra hiit, springa eller gå ut och gå en promenad så spelar det ingen roll. Låt sen folk packa hur tungt eller lätt dom vill för att få ut största möjliga upplevelse.

Hör, hör!

Men jag ser bara fördelar med att gå upp några kg i muskler, för lite extra muskelmassa är mjukare, manligare, och man blir ändå lite starkare när man väl byggt upp köttet och sedan tränar styrka.

Ja, vill du uppnå ett specifikt kroppsideal och känna dig stark är det ju inget fel med det, men det betyder ju inte att andra måste göra som du eller annars knipa igen, speciellt som din träning inte kommer att göra mycket nytta för just vandring.
 
Varför denna extrema till man storknar träning? Varför tränar du? Nån tävling? Nått du vill vinna? Tycker din träningsmängd låter helt sjuk. Fortsätt att maxa så ofta en månad in i träningen så kommer du att få jobbigt med muskelfästen, möjligen inflammationer, risk för bristningar eller öka mottagligheten för bakterier och virus. Och därmed bli tvungen att lägga ner under en tid för att återhäm ta dig. Under den tiden kommer du att upptäcka hur skön soffan är och tappa motivationen, käka lite för mycket godis och bli fet och slö.

Jag skulle förorda måtta, träna lagom, gå ut och gå i skogen, spela gitarr, titta på hockey/fotboll/ live musik och lev ett rikare den tid du sparar in på träningen. Med ett varierat liv med lagom mycket träning och lagom stor dos av andra intressen kommer du att må bättre och ha roligare. Och plugga, bli nått.

Det är mitt tips, sluta var så manisk, det slutar aldrig väl.
 
Vad vill du bli bra på?
Vad vill du väga?

Har du förutsättningar för den vikten?
Har du skoj mens du tränar och äter?
Vad gör du mer än tränar?

Vill du bli bra på att gå långt med packad ryggsäck gör det.
Lättare utrustning är aldrig fel. Vikten på mat och kökspaketet hänger samman med färdlängden i dygn.

Snöa inte in på träning utan ha kul och gör det du vill göra. Trött på de som inte tränar som du efter en månad tyder på andra problem.

Jodå som ung gjorde jag samma feltänk som du fast jag gick med extravikt på ryggsäcksramen.

Numera har jag lärt mig att njuta och bära lätt.

go tur
 
Hiit träning är som du säger väldigt effektivt. Men ska göras med måtta. Hittade detta på SATS hemsida

"Hur ofta kan man träna HIIT?

Eftersom träningsformen är så pass intensiv och slitsam för kroppen så bör den inte utövas mer än 1-3 gånger per vecka. Självklart skall du inte planera in någon annan konditions- eller styrketräning varken innan eller efter passet."
 
Om man ser på dem som bär riktigt tungt i t ex Nepal, så ser man att det främst handlar om teknik, och har mycket lite med styrka att göra!

Jag har inte testat någon från Nepal för styrka men jag gissar att de skulle få höga värden både vad gäller bål- och benstyrka.

Generellt för de som ska bära mycket vikt ofta och länge så rekommenderas styrketräning för att de ska hålla ihop på sikt men också för att de ska prestera bättre för stunden. Det gör stor skillnad på att vara starkare om man ska transportera en bestämd vikt en viss sträcka. Det går oftast att bli starkare på samma kroppsvikt men det går snabbare att samtidigt lägga på sig muskelmassa och i en del fall blir också packningen lättare att hantera med lite mer kroppsvikt. Sen finns det precis som i all annan träning en brytpunkt där det inte lönar sig att fortsätta träna för att öka men få "normalpersoner" i Sverige är i närheten av den punkten.
 
72kg / 4 = 18 kg Det är vad din packning ut borde väga. Det man tränar på brukar man bli bättre på, så skall du gå med packning träna det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adelanteeee Välja första hjälpen kit - lifesystems Utrustning allmänt 38
Shamrock Om du bara fick välja en tillverkare? Utrustning allmänt 27
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
fridkulla Välja ryggsäck Utrustning allmänt 15
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
salsas Ryggsäck- vad skall jag välja? Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6
seobserver När börjad ryggsäcken bli en väska? Utrustning allmänt 64
Avslutatmedlemskapx Hur dyrt skall det bli? Utrustning allmänt 13
avslutmedlemskap0904 Större hårt glasögonfodral Utrustning allmänt 2
paros Större portabel solpanel Utrustning allmänt 9
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
FarmerJoe Eldstål modell större. Utrustning allmänt 1
discharged ryggsäck med samma öppning som kånken men större Utrustning allmänt 2
thocar Större ryggsäck än vad som egentligen krävs? Utrustning allmänt 27
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
niklaz Lite större såg att ha med i ryggsäcken? Utrustning allmänt 8
aksello Fjällräven Kajka 75L bytes mot större samma model Utrustning allmänt 0
apelsinen Större midjebälte? Utrustning allmänt 1
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...