starkare, snyggare, smidigare

Efter att (av typ lathet) ha haft uppehåll i träningen sen jag slutade gymnasiet (4 år sen) så har jag nu bestämt mig för att börja träna igen. Jag dansade i flera år innan och det gav både kondition, styrka och smidighet. Men nu kan jag inte dansa på samma sätt längre eftersom jag är överrörlig.

Sista två veckorna har jag varit ute och joggat, började först med varannan dag men insåg att det var för mycket, så nu kommer jag jogga två dagar i veckan ett tag. Så här har jag lagt upp träningen till att börja med:

15-20 min uppvärmning powerwalk
3,5 km jogging i skogen (tar mig cirka 23 minuter som det är nu)
15-20 min powerwalk
10-15 min styrka, armhävningar, situps, rumplyft, rygglyft, knäböj med mera där jag gör så många av varje övning som jag orkar. Ganska svag än så länge, pallar tex bara 20 armhävningar och cirka 120 situps, men det blir ju bättre.
15 min stretching

Mina mål med träningen är som rubriken förtäljer. Jag vill bli starkare, snyggare (fastare kropp) och smidigare (och piggare och gladare :)). Jag vill orka springa längre och bli uthållig och få en schysst kondition. Som det är nu är jag nöjd med min kropp, 175 cm lång och 67 kg, men jag vill gärna bli starkare och se lite starkare ut helt enkelt. Ingen bodybuildning alltså, utan bara vanligt vältränad..

Är det bra upplägg på träningen till att börja med? Kan tillägga att jag dessutom oroar mej rejält för att träna bort mina kurvor (som ju är det jag gillar mest med min kära kropp). Bör jag anpassa mitt träningsprogram på nåt sätt? Hur ska jag äta för att inte gå ner i vikt? Äta massa kakor? =)
 
Hej
Gratulerar till din nystart. Härifrån och framåt. Det viktigaste när man börjar med träning (eller annat) är att ha en målsättning. Varför gör jag det jag gör... Och det verkar du ha. Sedan kan tydliga mätbara mål vara bra att ha. Annars blir det svårt att veta när man är klar, fast med träning blir man väl aldrig klar. Utan mål är det också svårt att utvärdera det man gör. När målen är klara återstår att fundera över vad man behöver för att nå dom, har jag rätt verktyg eller kunskap. Om inte, vem kan hjälpa mig. Med tid inspiration och ett bra forum kommer man långt, med direktkontakt längre. Finns en uppsjö med böcker träningsprogram och rådgivare så kunskap råder det ingen brist på. Varför inte knalla in på ett gym och offra en liten slant på en konsulation med en personlig tränare? Ha då först klart för dig vilken form av träning du INTE vill hålla på med. En bra PT kan hjälpa dig lägga upp träningsprogram utifrån dina mål... Ett konkret råd så här är att det är inte alltid det bästa att göra så många rep man kan. Lätt då att dra på sig förslitningar, ssk om man är otränad och inte van vid belastningen.
Lycka till och se framåt. Satsa på framtiden redan idag.

Roland
 
Tydliga mål är en sak, roliga medel en annan.

Mitt råd (i komplent till Rolands ovanstående) är att satsa på aktivitet/aktiviteter som du gillar och trivs med, eller som du är nyfiken på, som du är bra på, som du känner att det finns trevligt umänge i... som alltså ger dig ett värde "i sig". Om medlena är lockande&belönande så blir det lättare att uppnå målen.

God fortsättning! :)
 
Senast ändrad:
Tack

Tack för era svar!
Väldigt bra råd om att prata med en personlig tränare, det ska jag definitivt göra. Också det att sätta upp specifika mål, delmål, det ska jag göra.

Vad gäller aktivitet så älskar jag att jogga och sedan styrketräna hemma efter med armhävningar och situps och liknande, och min tanke är att fortsätta så då jag trivs väldigt bra med det och tycker det är både kul och skönt.

Men det som jag verkligen vill ha hjälp med är huruvida jag ska till exempel minska på konditionsträningen och öka styrka, dvs för att uppnå de målen jag hade och utan att förlora mina former. Någon som vet?
 
Hur ska jag äta för att inte gå ner i vikt? Äta massa kakor? =)

Det där med träning och viktnergång är väldigt personligt. Vissa människor går inte alls ner i vikt av träning, utan blir bara hungrigare och äter mer. Vissa tappar vikt lätt, deras aptit hänger inte med. Du får prova dig fram själv vilken sort du tillhör.

Och att äta massor med kakor kanske inte är en optimal kost. Satsa på mycket riktig mat istället, gärna med nyttiga fetter. Fast en kaka då och då är ju inte fel...:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.