starkare handleder?

darkhippo; sa:
hur tränar man sina handleder bäst???

/A.

En liten gummiboll typ squashboll i handen som du kramar hårdare och lösare om varannat, detta stärker musklerna strax under handleden vilket gör att man mer sällan "vrickar" handleden vid skidåkning och dyl.

MVH
Kim
 
Det finns ju lite olika sätt.
Ett är ju armhävningar, gärna på knogarna (är väl lite milöjöskadad här, tränar ju kampkonst).

Sen kan du ju alltid fästa en tamp/snöre i en vikt (PET flaska med vatten t.ex., fria vikter etc) och den andra änden i en pinne/käpp.
Se till så att snöret fäster på pinnen så att den inte glider.
Pinnen (det kan ju vara i princip vad som helst så länge den inte är för stor eller och att du kan snurra upp snöret på den)

Håll sedan armarna rakt ut i 90 grader från kroppen och snurra/tvinna upp vikten med hjälp av händerna och handleden.

Sen är ju frågan om du har tillgång till gym?
 
darkhippo; sa:
jag har börjat en del med gymnastik och då blir just handlederna väldigt påfrestade...


/Andreas

Vanlig gymnastik med redskap, volter osv?

Det blir väl en del påfrestningar både på greppet, på hur mycket man böjer handleden samt i vissa fall blir det väl en roterande rörlse som kan "vrida" i handleden?

Det är svårt att säga något specifikt då det blir ett ganska komplicerat program för just gymnastik samt att det beror mycket på var dina svaga sidor är.
Generellt så stretcha mycket men fråga dina tränare vad de tycket du ska köra för övningar.
 
z_bumbi; sa:
darkhippo; sa:
jag har börjat en del med gymnastik och då blir just handlederna väldigt påfrestade...


/Andreas

Vanlig gymnastik med redskap, volter osv?

Det blir väl en del påfrestningar både på greppet, på hur mycket man böjer handleden samt i vissa fall blir det väl en roterande rörlse som kan "vrida" i handleden?

Det är svårt att säga något specifikt då det blir ett ganska komplicerat program för just gymnastik samt att det beror mycket på var dina svaga sidor är.
Generellt så stretcha mycket men fråga dina tränare vad de tycket du ska köra för övningar.


Ja, alltså jag tränar inte gymnastik i nån klubb eller så...Inte så seriöst...men jag vill bli bättre. Förbättra min hadvolt och lära mig flick-flack e nästa steg... :) så jag tränar inte i nån klubb eller så alltså...bara för skojs skull...

tack för alla tips! fortsätt gärna... :)

/Andreas
 
darkhippo; sa:
hur tränar man sina handleder bäst???

/A.

ta en skivstång med båda händerna, sätt dig på knä vid en bänk och lägg upp armarna så att handlederna är precis utanför bänken, vrid handlederna upp och ner, du kan även rulla ut skivstången så långt ut på fingrarna som möjligt för att sedan gå upp...
 
STRECHA!

puttepatrik77; sa:
ta en skivstång med båda händerna, sätt dig på knä vid en bänk och lägg upp armarna så att handlederna är precis utanför bänken, vrid handlederna upp och ner, du kan även rulla ut skivstången så långt ut på fingrarna som möjligt för att sedan gå upp...

Denna övning kan man få ont av, speciellt om man är ovig i handlederna. Du kan testa att köra den åt andra hållet också, dvs med knogarna uppåt. En mer skonsam övning är att stående hålla stången bakom röven och rulla upp den med hand/fingrar.

En powerball kan du köpa på klätterbutiker:
ao73001-.jpg
Jag har inte kört så många gånger med sådan, men man blir helt klart trått i handled och underarm.

Se till att strecha ordentligt, "sankta lucia"-streching är ganska oeffektivt. Min tjej som är gymnast gör såhär: Vrid handen utåt, sätt handflatan mot ett bord med fingrarna mot dig. Strecha försiktigt.
 
Hantlar är bra

Ta 5kg:s hantlar eller mer och sträck ut armarna med underarmen uppåt gör små lyft med handleden endast. Mycket bra övning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.