Välj en sovsäck som andas för 2 personer

Hej, jag vill hitta 2 sovsäckar som andas för 2 personer. Lämplig för personer 185cm eller längre och har dragkedjor på båda sidor.

Jag har sökt på nätet och inte kunnat göra något val än. Några förslag på bra märken? Tacka
 
Hur ska en sovsäck lyckas hålla en varm om den andas? Kanske jag som inte förstår hur sovsäckar fungerar men det är väl kroppen som värmer upp luften inne i säcken så om den andas så blir det väl kallt då luften inte hålls kvar...
 
Jag vet inte vad du riktigt syftar på med ”andas” men om du söker en säck där du kan öppna upp för att ventilera om den blir för varm går det ju på de flesta sovsäckar som har hellång dragkedja. Ventilerar du även genom att bara öppna dragkedjan ca 50 cm vid fötterna skapar du en skorstenseffekt som hjälper till att ventilera.
Söker du en sovsäck med dragkedja i båda sidorna känner jag bara till att vissa av Marmots säckar av senare årsmodell (Helium, Hydrogen etc) har hellång dragkedja i ena sidan och en kortare på andra sidan för ökad ventilation. Modell ”Long ” har ligglängd upp till 198cm.
 
Jag får lite märkliga varianter av bilder när jag tänker.
Jag läser och vet inte vad jag förstår eller missförstår och blir inte helt överens med mina tankar om hur det är avsett att tolkas.
2 sovsäckar andas alltid för 2 personer sen beror det på säcken hur mycket den "andas".
Ska varje säck andas lika mycket som om det var för 2 personers behov av "andning" av säcken...
Jag lutar åt att tolka frågan som att två säckar ska användas sammankopplade så att två personer ska dela på den dubbelt så stora säcken. Oavsett det kommer nog den gemensamma stora säcken ventilera ungefär som säckarna var för sig.
Andemening gissar jag alltså är att finna två sovsäckar som är hopkopplingsbara till en stor säck, ska vara relativt varma men också ha god möjlighet till att reglera ventilationen.
 
Jag förstod inte heller "andas" men gissade att det kunde vara fråga om sovsäck med GoreTex e.d. membran. Men så hittade jag denna text på XXLs hemsida "Allt material i en sovsäck måste andas så att inte kondensen skapar fuktighet". Med den förklaringen så avses helt enkelt traditionella sovsäckar och inte extrem-/expeditionssäckar.
Tyvärr har jag inga förslag till TS på lager.
 
Jag får lite märkliga varianter av bilder när jag tänker.
Jag läser och vet inte vad jag förstår eller missförstår och blir inte helt överens med mina tankar om hur det är avsett att tolkas.
2 sovsäckar andas alltid för 2 personer sen beror det på säcken hur mycket den "andas".
Ska varje säck andas lika mycket som om det var för 2 personers behov av "andning" av säcken...
Jag lutar åt att tolka frågan som att två säckar ska användas sammankopplade så att två personer ska dela på den dubbelt så stora säcken. Oavsett det kommer nog den gemensamma stora säcken ventilera ungefär som säckarna var för sig.
Andemening gissar jag alltså är att finna två sovsäckar som är hopkopplingsbara till en stor säck, ska vara relativt varma men också ha god möjlighet till att reglera ventilationen.
För att koppla ihop sovsäkarna behövs inte två kjädjor utan på motsat sida
 
Gör själv en skiss och bestäm själv hur värmetrög din sovsäck skall vara. Polska Roberts kan framställa den. SAS flygbolaget hade tvåmanna sovsäckar i nödutrustningen på Nordpolsflygningarna. Men Nordiska Fjäder som gjorde dem har upphört efter branden.
När du skriver andas ser jag en köttätande stor monstersäck med rejäl matsmältning. Döda ting andas inte. Enbart levande varelser samt mekaniska lungor.

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.