Vägval i Sarek?

När jag rotar i mina bilder visar det sig att jag tog en en översiktsbild av Tielmavadet efter att vi gick över 2010-08-06. Med rött har jag markerat den väg vi tog. Med gult har jag markerat de strukturer som jag letade nedströms Tielmaön men inte såg på grund av all vegetation som kommit upp sedan slutet av 80-talet. Allt jag såg var en bred flod som skulle föra mig ner till Laitaure. (Att ta sig över till Tielmaön från öster var inget problem det året)

Bilagor

• InkedIMG_0228 - kopia_LI.jpg
    InkedIMG_0228 - kopia_LI.jpg
    41.1 KB · Visningar: 643
När jag rotar i mina bilder visar det sig att jag tog en en översiktsbild av Tielmavadet efter att vi gick över 2010-08-06. Med rött har jag markerat den väg vi tog. Med gult har jag markerat de strukturer som jag letade nedströms Tielmaön men inte såg på grund av all vegetation som kommit upp sedan slutet av 80-talet. Allt jag såg var en bred flod som skulle föra mig ner till Laitaure. (Att ta sig över till Tielmaön från öster var inget problem det året)
Tackar för det!

Gjorde en liten jämförelse mellan satellitbilderna på Google Earth från 2008 och 2014. Förutom att det var mer vatten 2008 så är det påtagligt hur mycket grusbankarna flyttat på sig under dessa sex år. Titta tex på området runt inflödet av Sarvesjåkken...

Bilagor

• 2008.jpg
    2008.jpg
    57.7 KB · Visningar: 493
  • 2014.jpg
    2014.jpg
    40.2 KB · Visningar: 485
Gjorde en liten jämförelse mellan satellitbilderna på Google Earth från 2008 och 2014. Förutom att det var mer vatten 2008 så är det påtagligt hur mycket grusbankarna flyttat på sig under dessa sex år. Titta tex på området runt inflödet av Sarvesjåkken...

Sjukt vilken skillnad på bilderna. Antar det skiljer lite på årstid och väderhistorik

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips