Vägval Basstavagge - Saltoluokta

I slutet av årets Sarekvandring kommer vi att gå via Basstavagge till Saltoluokta.

Vi har tidigare gått ner till Rinin för båtfärd över Sitojaure, men vi vill i år undvika vandringen längs Kungsleden från Sitojaurestugorna.

Jag har en tanke på att gå norr om Lulep Bastajåhkå och vada Ruopsokjågåsj, Gådbåjavrjågåsj och Sijddoädno i riktning mot Slugga.

Har någon här på utsidan erfarenhet av denna sträcka? Är överhuvudtaget möjligt att ta sig över Sijddoädno eller finns det någon bättre väg?

Tacksam för svar!
 
Senast ändrad:
Vill också gå den här vägen på årets vandring ( fast i mottsatt riktining) funderade på om jag skulle fråga på utsidan om nån hade koll men pallade inte skriva ut all dryga namn ;-)

Hoppas du får några svar på din tråd, om inte annat är jag hemma igen 10/7 då kan jag svara hur det gick.

Hade
 
Det blir väl sitoätno som kan bli ett crux att ta sig över.. jag har vadat sitoätno i relativt lågt vatten ganska långt nedströms. Jag tror dock inte att man ska räkna med att kunna ta sig över och om man planerar in att vada sitoätno så bör man ha tid på sig så att man kan ändra vägval om det inte går att vada. Om vattenståndet är normalt eller högre så är det nog mycket svårt att hitta vadställen om man inte går upp emot källflödena.

Om man kommer från motsatt håll så är det inte lika problematiskt. Tar man sig inte över sitoätno kan man ju alltid följa jokken uppströms och gå in i sarek via bron över kukkesjåkken.
 
Senast ändrad:
Jag frågade Per Kuhmunen i Rinim om Sitoätno, och han rekommenderade att inte vada. Det var mycket sällan den var vadbar. Däremot står han gärna till tjänst med båttransport den korta sträckan förbi älvmynningen.

HåkanF
 
Vill också gå den här vägen på årets vandring ( fast i mottsatt riktining) funderade på om jag skulle fråga på utsidan om nån hade koll men pallade inte skriva ut all dryga namn ;-)

Hoppas du får några svar på din tråd, om inte annat är jag hemma igen 10/7 då kan jag svara hur det gick.

Hade


Tjena!

Perfekt, vi åker upp mellan den 25 juli och 5 augusti... Berätta gärna hur det gick!

Mvh
Niklas
 
Hej,

Är nu hemma igen efter Sarekvandringen, vi förökte vada Sijddoädno men gav upp efter ett tag och gick ner mot Pierikjaure istället. Det var rätt normalt vattenflöde för att vara den här årstiden, varken extremt mycke eller lite.

Vadet går att dela upp rätt bra och såg verkligen inte ut att vara någon omöjlighet, såg enklare ut än till exempel Tilemavadet. Vi vald ändå att inte vad, delvis på grund av att min kompis inte vill ta ågra risker med sitt instabila knä.

Eftersom vi inte vadade kan jag inte lova nånting, svårt att se exakt hur det ser ut från stranden.

Jag har lagt två bilder på Flickr där man kan se hur det ser ut från stranden.

Bilderna på Flickr: http://flickr.com/photos/14234809@N03/sets/72157606141420063/
 
Hej,

Är nu hemma igen efter Sarekvandringen, vi förökte vada Sijddoädno men gav upp efter ett tag och gick ner mot Pierikjaure istället. Det var rätt normalt vattenflöde för att vara den här årstiden, varken extremt mycke eller lite.

Vadet går att dela upp rätt bra och såg verkligen inte ut att vara någon omöjlighet, såg enklare ut än till exempel Tilemavadet. Vi vald ändå att inte vad, delvis på grund av att min kompis inte vill ta ågra risker med sitt instabila knä.

Eftersom vi inte vadade kan jag inte lova nånting, svårt att se exakt hur det ser ut från stranden.

Jag har lagt två bilder på Flickr där man kan se hur det ser ut från stranden.

Bilderna på Flickr: http://flickr.com/photos/14234809@N03/sets/72157606141420063/


Tack för info och bilder!! Jag tror att vi satsar på att gå via Bastavagge till Sijddoädno för att se om det är värt ett vadförsök. Det ser onekligen inte omöjligt ut på bilderna!

Hoppas att ni hade en fin tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
kjpil Vägval i Sarek? Fjällvandring 30
KimmyA Vägval Hallingskarvet Fjällvandring 2
vandrarman Vägval in i Sarek? Fjällvandring 13
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
rubens Vägval Sarek Fjällvandring 3
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Tobbe C udda vägval i Sarek(?) Fjällvandring 11
shalin Vägval över Luottolahko? Fjällvandring 15
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
pal2 Vägval i Sarek Fjällvandring 21
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
eyck Vägval Sarek Fjällvandring 5
Ljung_dalen Vägval Fjällvandring 0
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
monkeyboy Helagstoppar, vägval och tips mottages tacksamt Fjällvandring 5
Bjoern Vägval i Sarek Fjällvandring 2
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
Staffan Andersson Vägval sarek Fjällvandring 26
k_b vägval i padjelanta? Fjällvandring 7
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
BlondO Vägval i Abiskofjällen Fjällvandring 4
gismokvack Vägval Njåtjosvagge - Ruonas? Fjällvandring 5
emerson vägval i Sarek Fjällvandring 7
hemmet vägval nedalsjön? Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
rognym Vägval Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Vägval vid Niento, Sarek Fjällvandring 1
stigletaren Sarek Basstavagge - Skierffe Fjällvandring 4
Amylie Sarek: Sanavvavagge - Basstavagge Fjällvandring 11
annavandrar Basstavagge eller inte? Fjällvandring 7
HELLRIK Basstavagge (Pastavagge) i Oktober Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
maswan1 Basstavagge från öster eller väster? Fjällvandring 12
valtteri Sarekfråga - Basstavagge till Dagarjavrre Fjällvandring 2
Nån Någon som vandrat Basstavagge i år? Fjällvandring 0
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
MrsNHP Saltoluokta i början av september? Fjällvandring 3
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.