Vägledning och hur stavar man rätt?

Att skriva namn på höjder, dalar, sjöar varierar verkligen när det gäller delar av den Svenska fjällvärlden.
På kartan är begynnelsebokstavs B, men i bloggar och böcker kan den vara P. TS kan sedan bara bli S, jåhkå kan ibland bli en jávrre etc...
Själv använder jag från nu.. de namn som finn på lantmäteriets karta.
Haft mailkontakt med en person ang en förfrågan om vilken väg man ska välja då man kommer från Alggajávrre vidare till Njoatsosvagge, passera Alep och Lulep, båda med efternamnet Njoatsosjávrre. Därefter att man vadat Luohttojåhkå, vilken väg väljer man därifrån, om man vill gå vidare till Noajdevagge via Luohttoláhko!
Får svaret: Följ Luohttojåhkå uppströms, vik av till Luohttoláhko, därefter över till Balgatjåhkå och sök dig mot Loametjåhkkå för att nå terrassen ovanför Njoatsosvagge!!!! Men faan (förlåt svordomen, elr är det en svordom? men de kan vi ta i en annan tråd, dock inte här på Utsidan) Jag vill ju inte tillbaka till Njoatssosvagge, jag vill till Noajdevagge puuuh, redan svett:mad:
Fasen också, nu måste jag "skölja" mina kallingar. Ang tvätt i en annan tråd haha

Finns någon här som kan beskriva, och använde bokstavering som finns på Lantmäteriets karta, bästa/enklaste väg?
Bästa kan även vara beroende på floran t.ex

Har vandrat mycke, men då mest i Norska fjäll, då de ligger nära. Haft kartan över Sarek på väggen minst 15 år.. så nu j....r
(Ni får själv fylla i.. vågade inte) :cool:
PS. förlåt om punkt och kommatecken hamnat fel eller äro felplacerade. DS

När du väl kommit upp på Luohttoláhko är det lättvandrat. Jag skulle bara gå rakt mot Noajdevágge.

Jag har inte vadat Luohttojåhkå, den kan vara svår säger en del. Andra möjliga vägar med mindre svåra vad är ju via Jiegnavágge eller via Niejdariehpvágge (då vadas Sarvesjåhkå direkt nedan), men då kommer du inte till Njoatsosvágge.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

HasseQ

Temp. avstängd
Precis, håller helt med. Jag använder alltid dom Samiska namnen transkriberade till Svenska när jag känner till dom ! Alltid retar det nån. Som skrivs och stavas på Svenska. Som används tex på Axel Hambergs gamla karta, men även i lite äldre guideböcker av Tore Abrahamsson och Claes Grundsten.

Alkkajaure, Njåtjosvagge, Luottolako, Palkatjokk, Noitevagge, Jeknavagge, Säkkok, Lullihavagge…..

Det är ett elände med namn utskrivna på samiska med en massa apostrofer odyl, man kan inte själv stava, googla, uttala eller skriva.

Precis, håller helt med. Jag använder alltid dom Samiska namnen transkriberade till Svenska när jag känner till dom ! Alltid retar det nån. Som skrivs och stavas på Svenska. Som används tex på Axel Hambergs gamla karta, men även i lite äldre guideböcker av Tore Abrahamsson och Claes Grundsten.

Alkkajaure, Njåtjosvagge, Luottolako, Palkatjokk, Noitevagge, Jeknavagge, Säkkok, Lullihavagge…..

Det är ett elände med namn utskrivna på samiska med en massa apostrofer odyl, man kan inte själv stava, googla, uttala eller skriva.
Tack Hasse.. nu kommer jag sova sött.. :)

HasseQ

Temp. avstängd
Ja det är förvirrande och struligt. Jåkk el jokk el johka, jåhkå, jåkka ?? Stavas olika i olika områden pga olika dialekter.

Så kör såklart på dom försvenskade namnen !!

Alkavagge, Kukkesvagge, Pastavagge, Kuopervagge
Rapadalen, Ruotesvagge, Sarvesvagge
Piellorieppe, Pårte,Ruotes, Sarektjåkko
Skårki, Tjäkkok, Ålkatj, Ähpar
Ivarlako, Pielavalta, Luohttolahko
Laitaure, Pielajauratjah, Pierikjaure
Kåtokjokk, Lullihavaggejokk, Sarvesjokk, Tjågnorisjokk, Palkatjokk,
Mikkajokk, Ålkatjjokk, Rapaälven, Kåtokvaratjjokk och Jokotjkaskajokk.

:):cool:

HasseQ

Temp. avstängd
Och extremt dålig av Lantmäteriet att inte använda samma stavning av jokk (el jåkk), el jaure i hela Sverige.

Senast ändrad:
Precis men ibland får man svar som inte finns på kartan.
Det beror nog på att gemene man i Sverige inte vet vad t ex "jávrre" betyder och då minns de lätt fel när de skall nämna namnen på olika ställen i fjällen. Även felstavningar förekommer. T ex skrev jag i mitt tidigare inlägg i tråden "jåhkkå", men korrekt stavning är "jåhkå".

Mycket avhandlat i denna långa tråden:

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips