Vägförbindelser upp på fjäll?

Hej,

Har en fråga gällande vägförbindelser upp på fjäll. Jag erkänner att jag kanske är lite lat till naturen, men faktum är att man många gånger har begränsad tid ute i naturen. Vad jag kan känna är att lägga en hel dag åt varje håll på att vandra upp och ned i björkskogen innan man kommer ut på fjället inte är min favorit. Jag vill gärna komma ut så snabbt som möjligt. Jag känner personligen till två ställen där man kommer ut snabbt på kalfjället:

- Flatruet
- Storulvån

Vad jag skulle vilja veta är vilka andra ställen ni känner till där man kommer långt upp på fjället med bil (och kan parkera den) för att sedan kunna gå ut. Ingen restriktion till specifika fjällområden utan allt är av intresse. Måste heller inte vara en fjällstation eller dylikt i närheten utan framkomliga vägförbindelser över huvud taget. (räkna bort privata vägar där lokalbefolkningen blir förbannad på en).

Tack på förhand!

I Norge

finns massor av ställen. Ofta är det betalväg sista biten upp och då bör man absolut betala IMHO. (Om inte annat för att det kan bli böter annars).

I Svealand är det nära upp t ex på flera platser i Idrefjällen och Grövelsjöfjällen.

I Härjedalen finns också många vägar nära kalfjället t ex i anslutning till skidliftar.

I Lappland finns korta skogsanmarscher t ex utmed vägen till Riksgränsen och i Nikkaluokta.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Från Suorva är det inte många kilometer upp till kalfjället, och från Ljungdalen kan man gå norrut upp på Norra Ljungdalsberget och vidare upp till Dunsjön.

Förrutom tidigare nämnda platser har vi nyttjat Tossåsen för att komma relativt nära Lunndörren, ca 4 km skog att gå innan kalfjäll. Sedan Nedalshytta i Norge fungerar bra, man kan köra fram till stugan och parkera och efter ca 2 km i gles björkskog är man uppe på kalfjället. Det är väl de tipsen jag har kring jämtlandsfjällen. Sedan Rogen är relativt lätt också och ta sig med bil men det är inte så mkt kalfjäll i området dock.

/Kalle

Norge

Bortsett från att jag inte vet var man ska ställa bilen, men:

Dovrefjell nås lätt från Hjerkinn, Kongsvold, Bjorli och Lesjaskog

Breheimen från Sognefjellsvägen (Sognefjellshytta
och vägen mot Stryn/Geiranger (glömt nummer), Sognefjellshytta eller Krossbu,
Grotli eller Nysætri.

Tafjordfjella från den senare vägen (t ex Billingen, Grotli, Nysætri, Djupvatnet)
samt från vägen Åndalsnes-Valldal (Øvstestølen, Grønningseter)

Jotunheimen från Sognefjellsvägen (Turtagrø, Sognefjellshytta, Krossbu)
och, förstås, Gjendesheim, samt Kyrkjestølen eller Tyin.

Skarvheimen från Tyin eller Kyrkjestølen. Men bäst med tåg, för i Finse, 1222 möh, är
är man redan ordetntligt på fjället!

Reinheimen (utan turistanordningar) från Bjorli, Lesjaskog och Billingen (vägen till Stryn/Geiranger).

Trollheimen har bilväg fram till Gjevilsvasshytta. Parkering.

...Vad jag kan känna är att lägga en hel dag åt varje håll på att vandra upp och ned i björkskogen innan man kommer ut på fjället inte är min favorit. Jag vill gärna komma ut så snabbt som möjligt.

Har du nånsin behövt gå mer än någon timme i björkskogen? Snart sagt överallt är man uppe på fjället på den tiden, med undantag kanske för Sarek söderifrån (Tack gode gud för det!).

Skulle nästan säga att det är ett icke-problem jämfört med den tiden som man jäser på motortransport på väg till fjällen. Och då menar jag inte att man ska börja flyga för den skull.

Det är svårare att hitta exempel där skogsanmarschen är lång än när den är kort.

I Oviksfjällen, Jämtland, kan du köra upp till Fjällhalsen, och sedan är det bara några hundra meter innan du är ute ur björkskogen. Våra småtjejer orkade gå den lilla biten trots ett makalöst dåligt humör i somras... Mer om detta kan du läsa här.

Tack så mycket för alla bra svar!!! Nu har jag gott om uppslag på nya vandringsställen att välja mellan. Mycket intressant med alla förslag för Norge som jag inte känner till så mycket.

det blev konstigt

på ett ställe, Breheimen. Skulle ha varit, ungef'är:

Söderifrån: Sognefjellsvägen (Turtagrø, Krossbu eller, bäst, Sognefjellshytta)
Norrifrån: Grotli eller Nysætri vid vägen mot Stryn/Geiranger.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips