Vägförbindelser upp på fjäll?

Valdalen

Jag brukar nyttja parkeringen vid valdalen på norska sidan vid Grövelsjön där är man uppe på fjället direkt!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

avslutad210712

Gäst
Dundret kommer man ända upp på toppen på om det räknas till fjällen

Bekvämaste vägen in i Sulitelma-området är från Norge; vill man mer direkt till Padjelanta är kanske vägen via Rago/Rako optimal.

Västra Padjelanta når man lätt från norska Sulitelma där man kan köra ända upp på kalfjället, hur långt varierar år från år med snösmältningen

Stekenjokk

Vägen förbi Stekenjokk går över kalfjället. Man kommer antingen från Vilhelmina-hållet eller söderifrån. Väl där har du mycket kalfjäll åt alla håll samt norsk nationalpark inom ett par kilometer (Börgefjell).

Sen finns ju Silvervägen. Vid Kuoletisjaure kan man gå Mavasleden norrut, riktning Suitelma.
Eller kan man gå västerut, led till norska gränsen, med fantasi vidare till Graddis och mot Saltfjellet.
Saltfjellet kan förstås också nås från E6 vid antingen Dunderland eller Lønsdal.

Fast erkännas ska, att jag till denna utgångspunkt ,och många andra, tar jag hellre buss så jag är fri att sluta var jag vill.

Ljungdalsfjällen

Ta bilen till Ljungdalens by, fortsätt nordvästut mot Kläppen men ta av åt vänster mot Torkilstötens Fjällift. Där ställer du bilen, går upp i slalombacken och vips! En storslagen utsikt över både Helagsmassivet och Sylarnas vassa toppar. Från liften i Tokilstöten har du 12 km att gå i lättvandrad fjällterräng fram till Helags Fjällstation.

Bästa hälsningar
EvaMärta Granqvist
www.fjalltur.se

Hemavan och Ammarnäs är två alternativ dock med mindre skidbacke/ stigning att besegra innan man är ute på fjället! Om någon hann före ber jag om ursäkt för min lathet att inte läsa hela tråden ordentligt.

Det är tur att det finns ställen kvar i Sverige dit man inte kan komma med bil.
Får man ta bilen med sig in i himlen?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips