Vaden längs Nordkalottleden

Tycker alltid det känns skönt att höra mig för här om vaden längs planerad tur.
Vaden jag ringat in på kartan ligger längs leden, så man tänker ju därför att de inte ska vara särskilt svåra. Är det någon som har koll och vill lugna mig på den punkten?
/ David

vad.jpg

Den sträckan gick jag 1985 med start och mål i Ny Sulitelma. Har inga minnen av några som helst svåra vad på den sträckan som vi inte kunde korsa med gummistövlar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vadet över Hádditjåhkå har nyligen diskuterats i denna tråd.

Där beskrivs vadet som enkelt. Jag noterar dock att Grundsten (Vandra Kungsleden 2) skriver att "Vadet över Hadditjåkkå kan vara svårt. Denna jåkk har mycket vatten och rinner upp i Hadditjaure. Där leden passerar är den bred och knädjup. Alternativa vadställen finns både uppströms och nedströms." Till detta kan fogas att jag mött en dam i Staloluokta som tvingats vända vid Hadditjokken. Som vanligt med vad så varierar det förstås, både med årstid, väderlek och med person som upplever vadet. Bäst är om man kan hitta bilder, gärna med en vadande person mitt i strömmen. De få bilder jag ser på Google visar ett rätt beskedligt vad, tycker jag. Själv har jag inte passerat här.

Det andra vadet du markerar på kartan minns jag som enkelt.

Har ingen info om aktuella områden men allmänt är vattenstånden i Norrbotten rejält höga, på många håll liknande en smärre vårflod, men sakteliga avtagande. Ta med detta i beräkningen.

Vandrade å vadade där augusti 2018 och då var det mycket lätt-vadat. Säkert högre i år men det borde inte vara svårvadat. Dock blir det nog att ta av sig kängorna. Lycka till!

Vadade Haddit i början av juli för några år sedan, vadade där leden markerar. Vadade i tofflor och med stöd av stav. Inga problem som jag minns det.
/B

Bilagor

• Haddit.JPG
    Haddit.JPG
    2 MB · Visningar: 369
Det är galet mycket vatten i områdena runtomkring. Jag har precis i dagarna vadat i knädjupa forsar på Padjelantaleden, och det ska ju inte vara så normalt sett. I går var det litet knepigt i bäcken tre km norr om Tarrekaise, vid vägskälet mot Nordkalottleden. Det betyder ju inte att vadet vid Hadditjåkkå är omöjligt men det kanske är så att tidigare erfarenheter under torrår inte riktigt går att lita på.

Genomförde vadet den 31/7 och vadade vid markeringen - det var ett par steg på slutet som blev tyngre på grund av strömfåran och djupare vatten (knähöjd eller strax över).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips