Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons?

Hej, är det någon som har vadat över Sårjåsjåhkå vid Konsul Perssons stuga / Sårjåsjaurestugan? Går det?
 
Vid stugan är det helt omöjligt! Har läst om nån som gjort det en bra bit nedströms, ungefär vid utloppet i Gáhpesluoppal om jag minns rätt. Men också träffat en som fick vända där.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det var ju synd. Hade tänkt vandra fr Vaisaluokta väster om Vastenjaure och Virihaure ner mot Sulitelma och hitta en väg ut utan att behöva beställa båtskjuts på Virihaure.
 
Det är betydligt enklare att vada en bit in i Norge mellan de två Sårjås-sjöarna. Det stora problemet om du kommer norrifrån väster om de stora sjöarna är att ta sig över Duvggejåhkå (Tukijåkkå) - sök här på forumet så finns flera trådar om den.
 
Det var ju synd. Hade tänkt vandra fr Vaisaluokta väster om Vastenjaure och Virihaure ner mot Sulitelma och hitta en väg ut utan att behöva beställa båtskjuts på Virihaure.
En jättefin tur, värd allt ev. besvär! Vi började med båtturen, fr Stalo till Duvggelouktas västra strand.
( Lite lättare än att pricka avtalad tid i slutet på turen kanske?)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det är betydligt enklare att vada en bit in i Norge mellan de två Sårjås-sjöarna. Det stora problemet om du kommer norrifrån väster om de stora sjöarna är att ta sig över Duvggejåhkå (Tukijåkkå) - sök här på forumet så finns flera trådar om den.

Tack! Ja, jag läste precis Grundstens gamla bok och i den finns bro över Duvggejåhkå, så lär ha varit lite enklare på den tiden.
 
Hejsan.

Mitt tips är att avsluta med att gå genom Rago istället för Sulitelma. Man kan ju fortfarande gå fram till Blåmannaisen om man vill se den på nära håll om man vill. Rago är mycket sevärt enligt min åsikt.

Jag har även övervägt att runda Blåmannaisen på västsidan och gå via Rundvatnet ner till Fauske. Ser klart görbart ut på kartan, men risken finns förstås att man får vända mot nordväst vid några av glaciäreälv/bäckarna.

/ Stefan
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.