Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vid stugan är det helt omöjligt! Har läst om nån som gjort det en bra bit nedströms, ungefär vid utloppet i Gáhpesluoppal om jag minns rätt. Men också träffat en som fick vända där.
Det var ju synd. Hade tänkt vandra fr Vaisaluokta väster om Vastenjaure och Virihaure ner mot Sulitelma och hitta en väg ut utan att behöva beställa båtskjuts på Virihaure.
Det är betydligt enklare att vada en bit in i Norge mellan de två Sårjås-sjöarna. Det stora problemet om du kommer norrifrån väster om de stora sjöarna är att ta sig över Duvggejåhkå (Tukijåkkå) - sök här på forumet så finns flera trådar om den.
Det var ju synd. Hade tänkt vandra fr Vaisaluokta väster om Vastenjaure och Virihaure ner mot Sulitelma och hitta en väg ut utan att behöva beställa båtskjuts på Virihaure.
En jättefin tur, värd allt ev. besvär! Vi började med båtturen, fr Stalo till Duvggelouktas västra strand.
( Lite lättare än att pricka avtalad tid i slutet på turen kanske?)
Det är betydligt enklare att vada en bit in i Norge mellan de två Sårjås-sjöarna. Det stora problemet om du kommer norrifrån väster om de stora sjöarna är att ta sig över Duvggejåhkå (Tukijåkkå) - sök här på forumet så finns flera trådar om den.
Mitt tips är att avsluta med att gå genom Rago istället för Sulitelma. Man kan ju fortfarande gå fram till Blåmannaisen om man vill se den på nära håll om man vill. Rago är mycket sevärt enligt min åsikt.
Jag har även övervägt att runda Blåmannaisen på västsidan och gå via Rundvatnet ner till Fauske. Ser klart görbart ut på kartan, men risken finns förstås att man får vända mot nordväst vid några av glaciäreälv/bäckarna.
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar