Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vid stugan är det helt omöjligt! Har läst om nån som gjort det en bra bit nedströms, ungefär vid utloppet i Gáhpesluoppal om jag minns rätt. Men också träffat en som fick vända där.
Det var ju synd. Hade tänkt vandra fr Vaisaluokta väster om Vastenjaure och Virihaure ner mot Sulitelma och hitta en väg ut utan att behöva beställa båtskjuts på Virihaure.
Det är betydligt enklare att vada en bit in i Norge mellan de två Sårjås-sjöarna. Det stora problemet om du kommer norrifrån väster om de stora sjöarna är att ta sig över Duvggejåhkå (Tukijåkkå) - sök här på forumet så finns flera trådar om den.
Det var ju synd. Hade tänkt vandra fr Vaisaluokta väster om Vastenjaure och Virihaure ner mot Sulitelma och hitta en väg ut utan att behöva beställa båtskjuts på Virihaure.
En jättefin tur, värd allt ev. besvär! Vi började med båtturen, fr Stalo till Duvggelouktas västra strand.
( Lite lättare än att pricka avtalad tid i slutet på turen kanske?)
Det är betydligt enklare att vada en bit in i Norge mellan de två Sårjås-sjöarna. Det stora problemet om du kommer norrifrån väster om de stora sjöarna är att ta sig över Duvggejåhkå (Tukijåkkå) - sök här på forumet så finns flera trådar om den.
Mitt tips är att avsluta med att gå genom Rago istället för Sulitelma. Man kan ju fortfarande gå fram till Blåmannaisen om man vill se den på nära håll om man vill. Rago är mycket sevärt enligt min åsikt.
Jag har även övervägt att runda Blåmannaisen på västsidan och gå via Rundvatnet ner till Fauske. Ser klart görbart ut på kartan, men risken finns förstås att man får vända mot nordväst vid några av glaciäreälv/bäckarna.
Känslan av att skida ut bland Svalbards till synes ändlösa glaciärer med en maximalt lastad pulka är svårslagen. Expeditionen sträckte sig över 600 ...
Claes Grundsten är främst förknippad med sina storskaliga landskapsfotografier. I Sarek – en biografi lyser dock de glättiga panoramabilderna med ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer