Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons?

Hej, är det någon som har vadat över Sårjåsjåhkå vid Konsul Perssons stuga / Sårjåsjaurestugan? Går det?

Vid stugan är det helt omöjligt! Har läst om nån som gjort det en bra bit nedströms, ungefär vid utloppet i Gáhpesluoppal om jag minns rätt. Men också träffat en som fick vända där.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det var ju synd. Hade tänkt vandra fr Vaisaluokta väster om Vastenjaure och Virihaure ner mot Sulitelma och hitta en väg ut utan att behöva beställa båtskjuts på Virihaure.

Det är betydligt enklare att vada en bit in i Norge mellan de två Sårjås-sjöarna. Det stora problemet om du kommer norrifrån väster om de stora sjöarna är att ta sig över Duvggejåhkå (Tukijåkkå) - sök här på forumet så finns flera trådar om den.

Det var ju synd. Hade tänkt vandra fr Vaisaluokta väster om Vastenjaure och Virihaure ner mot Sulitelma och hitta en väg ut utan att behöva beställa båtskjuts på Virihaure.
En jättefin tur, värd allt ev. besvär! Vi började med båtturen, fr Stalo till Duvggelouktas västra strand.
( Lite lättare än att pricka avtalad tid i slutet på turen kanske?)

Det är betydligt enklare att vada en bit in i Norge mellan de två Sårjås-sjöarna. Det stora problemet om du kommer norrifrån väster om de stora sjöarna är att ta sig över Duvggejåhkå (Tukijåkkå) - sök här på forumet så finns flera trådar om den.

Tack! Ja, jag läste precis Grundstens gamla bok och i den finns bro över Duvggejåhkå, så lär ha varit lite enklare på den tiden.

Hejsan.

Mitt tips är att avsluta med att gå genom Rago istället för Sulitelma. Man kan ju fortfarande gå fram till Blåmannaisen om man vill se den på nära håll om man vill. Rago är mycket sevärt enligt min åsikt.

Jag har även övervägt att runda Blåmannaisen på västsidan och gå via Rundvatnet ner till Fauske. Ser klart görbart ut på kartan, men risken finns förstås att man får vända mot nordväst vid några av glaciäreälv/bäckarna.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips