Vada Rahpaädno?

Hej, jag ska i Augusti vandra Rapadalen för fösta gången, har vandrat i Sarek två gånger tidigare men aldrig där.

Nu har jag en- möjligtvis dum-fråga, jag planerar att ta mig igenom Rapadalen fram till Sarvesvagge för att där avta ner i den dalgången, min tanke är att vandra på höjd på norra sidan av Rapadalen för att sedan ta sig över. Det vanligaste valet verkar vara "Tielmavadet" men jag undrar alltså om man vid lågt vattenstond inte kan vada längre ned i dalen för att på så sätt uppleva lute utav den södra sidan av dalgången?

På kartan tycks det finnas punkter där vattenflödet är mer avsmalnat, men är medveten om att det inte för den sakens skull måste vara enkelt att ta sig över.

Har kikat på någon tråd från tidigare år med liknande tema men verkade röra sig om längre upp i dalen mot Skarja, om detta är för likt eller på fel platts i forumet ber jag om ursäkt

Tack och hej!
 

Bilagor

  • vad.jpg
    vad.jpg
    50.2 KB · Visningar: 1,576
Tielmavadet är enda möjligheten som jag känner till, och då bara vissa år när det är låg vattenföring. Med tanke på den sena snösmältningen och stora regnmängder hittills i år tror jag du skall planera att det inte är möjligt att vada Rapaätno vid Tielmavadet.
Smalare passager på kartan som du syftar på innebär större djup och högre strömhastighet, så inga bra punkter för vad;). Rapaätno är ett stort vattendrag!
 
Jag har vadat tielma och mina bröder har simmat över rapaälven med fjällpackning. Inget av det är att rekommenderarekimmendera, vi har dåliga minnen från båda erfarenheterna... Mitt tips är att du utnyttjar båtarna som finns i området eller söker dig längre uppströms.
 
Vada INTE Rapaälven så långt ner!

Det går absolut inte att vada där du ritat. Vattnet forsar kraftigt och det når dig över huvudet. Siktdjupet är ca 1 dm.

Jag har en gång i min ungdom vadat Rapaälven 1,4km högre upp där den är ca 200m bred. Detta var i mitten av september och det var för årstiden extremt lågt vattenstånd, ändå ca 8 dm vid djupaste stället. Mycket stora stenar med djupa hål emellan. Det vadet var det absolut dummaste jag gjort när det gäller vandring och det var med mycket små marginaler som vi lyckades ta oss över. Vi hade mycket väl kunnat bli ett par till på listan över dem som drunknat vid vad i Sarek. Som exempel på det låga vattenståndet kan nämnas att vi senare korsade Telmavadet lite fram och tillbaka i bara stövlarna utan att bli blöta. Stora delar av sommaren är det ogörligt att över huvud taget vada även där.

Alltså försök INTE vada älven så långt ner. Jag har berätta om vandringen i en artikel här på Utsidan: https://www.utsidan.se/member/articles.htm?ID=86027
 
En av grundprinciperna när det gäller vadning är att man väljer det bredaste stället.
Jag begriper inte hur Ludvig kan rekommendera båtar. Om han nu har vadat Tielma - som han påstår - så borde han veta att det INTE finns några båtar i närheten. De var borta redan 1978 när jag passerade där. Då och då förekommer tyvärr denna typen av "hörsägen-råd" här på Utsidan.

HåkanF
 
Tack för svaren, misstänkte att det var långsökt men ville försäkra mig. Blir förmodligen till att gå på södra sidan om dalen istället, från början dvs
 
Tack för svaren, misstänkte att det var långsökt men ville försäkra mig. Blir förmodligen till att gå på södra sidan om dalen istället, från början dvs

Att vandra på södra sidan Rapadalen är mycket besvärligt långa sträckor. Du måste dessutom ta dig över Kåtokjokk genom att gå omvägen över bron högre upp. Det tar en hel dag. Kåtokjokk ska inte heller vadas. Flera personer har mist livet vid sådana försök. Läs mer om vandring på södra sidan här på Utsidan.
 
En av grundprinciperna när det gäller vadning är att man väljer det bredaste stället.
Jag begriper inte hur Ludvig kan rekommendera båtar. Om han nu har vadat Tielma - som han påstår - så borde han veta att det INTE finns några båtar i närheten. De var borta redan 1978 när jag passerade där. Då och då förekommer tyvärr denna typen av "hörsägen-råd" här på Utsidan.

HåkanF

Tack för idiotförklaringarna, men jag syftade på båtarna utmed kungsleden vid aktse. Men visst, jag var inte övertydlig på den punkten.
God tur!
 
Att vandra på södra sidan Rapadalen är mycket besvärligt långa sträckor. Du måste dessutom ta dig över Kåtokjokk genom att gå omvägen över bron högre upp. Det tar en hel dag. Kåtokjokk ska inte heller vadas. Flera personer har mist livet vid sådana försök. Läs mer om vandring på södra sidan här på Utsidan.

Jag har koll på hur vandringen ser ut på södra sidan, så pass bra koll man kan ha genom läsning alltså, har samlat information genom diverse böcker och även en del trådar här på utsidan. Omvägen till bron i Gådokvagge (jag antar att det var den du syftade på?) är inräknad och har även lagt in en reservdag i fall att det skulle gå trögt.

Blir till att samla kraft och sedan ta kloka beslut väl på platts
 
Jag har koll på hur vandringen ser ut på södra sidan, så pass bra koll man kan ha genom läsning alltså, har samlat information genom diverse böcker och även en del trådar här på utsidan.

Om man tror att man varit med om svårforcerade videsnår tidigare så är det inget mot hur det ser ut på den södra sidan :) Björkskogen är också tämligen tät. Lägg till diverse sankmarker som måste gås runt och en älv som kan bli ett rasande monster vilken man vill hålla avstånd till.

Tänk säkerhet först. Lycka till :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Enstöring Goabrekbakte, vada Njoatsojåkken Fjällvandring 9
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
Guffa Vada Valfojokka från Katerjåkk Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
andy69 Vada Njoatsosjahka....möjligt? Fjällvandring 9
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Småtärna Sarek, vada Gouhperjåhkå, Souttasjjåhkå mm Fjällvandring 2
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
majjen Vada LULEP Bastajåhkå Fjällvandring 8
majjen Vada Alep Bastajåhkå? Fjällvandring 5
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
Charlotte_LL Vada Rapaätno Fjällvandring 8
anle Vada Kvernelva eller Grøningselva? Fjällvandring 6
anle Vada Sartájåhkå öster om Miehkak? Fjällvandring 3
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
ilisen Vada med slalomstav? Fjällvandring 12
tbergman Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken Fjällvandring 5
tomhylsan Vada Kungsleden? Fjällvandring 3
7435 Vada Ubmasjåhkå Fjällvandring 3
fowwe Vada Guhkesvákkjåhkå? Fjällvandring 8
peter1969 Vada Sartajåkkå? Fjällvandring 4
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
AfTech54 Vada över Köfteälven Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
avslutat medlemskap1105 Vada Lulep Bastajåhkå? Fjällvandring 9
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
resomaja Vada över Sjnjuftjutisjåkkå Fjällvandring 7
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
grodanbolle Fullzippants, vada? Fjällvandring 26
Janne62 vada i Sarek Fjällvandring 5
BrittMarie Vada Haddit-jåkkå Fjällvandring 6
asikpe Att vada Tjågnårisjåhkå i Sarek Fjällvandring 5
avslutat medlemskap1105 Vada Laisälven? Fjällvandring 17
Keras2006 Vada i Sarek! Fjällvandring 13
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
avslutat medlemskap1105 Vada över Darrejåhkå/Darrhaädno? Fjällvandring 7
brigas Vada Fjällvandring 7
Pellepassat Vada Visstasjohka och Östra Knivglaciären Fjällvandring 3
jamlindell Vada i Rapadalen Fjällvandring 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...