Vad vill du ändra på ditt tält?

Sover ofta i ett Helsport Borgafjell. Borde ha bättre utspänning av ventilationshålet i innertältet. Tältduk hela vägen ned mot marken. Ev stormmatta (kjol).
 
En vanlig ventilationslösning är ju en strut med ståltrådskant. Denna brukar bli rätt misshandlad när tältet packats några gånger.
En förbättring vore kanske att istället ha en kanal och en lös tunn glasfiberstång.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
En vanlig ventilationslösning är ju en strut med ståltrådskant. Denna brukar bli rätt misshandlad när tältet packats några gånger.
En förbättring vore kanske att istället ha en kanal och en lös tunn glasfiberstång.

Skumgummi, fungerar bra. Kan packas och packas och återtar sin form igen och igen. Ingen risk för sönderstickning av duk heller.
 
ventilationshättan kan också ske som MSR Hubba hubba HP, den stagas ut med stång i elastiskt material, kardborreband är satt så att man kan staga ut eller stänga, beroende på förhållandena, då sparar man in vikten på alternativ möjlighet att "strypa" ventilationen något.

Ta hobbykolfiber när ni ändå håller på, lättar ordentligt.

Måste vara lätt, lätt, lätt.... lättaste tältet som duger säljer som smör.
 
Fler nya idéer!

Vissa detaljer vill vi alla ha som t.ex:
Torklinor/fickor
Självstagande
Reflexer
Smidig packform
Bra ventilation som enkelt justeras inifrån
Snabb uppsättning, ensam i mörker o vind
Stabilt
Lätt

Finns det några andra önskemål om lösningar som inte finns idag?
Vattentät förvaring så tältet/packningen inte blir blöt och tältet flyter?
Variabel storlek och form för att passa olika ändamål?
Extra synliga öglor att fästa innan tältet tas ur påsen vid hård vind?
Annan uppsättning än tältstänger?
Skall tältet kunna användas till annat, ex. vindsäck, skidsegel, regnskydd till ryggsäck?
Finns det något specifikt användningsområde, ex: fågelskådning, vinterpaddling, stadstältning etc

Kom med just era önskemål anpassade för era tältsituationer!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag skall ta fram ett helt nytt tält och funderar nu på bra lösningar.

Har du:
-någon smart idé
-speciellt behov av just ditt tält
-kommentarer till befintliga modeller/detaljer
-önskan om ett tält till ett specifikt användningsområde
-speciellt dålig/bra erfarenhet av ett tält

Skriv här vad du skulle vilja förbättra eller ändra på, vad du saknar eller tycker är överflödigt.
ALLA tips mottages tacksamt.
Jag presenterar resultatet här senare.


Min främsta invändning mot mitt eget tält, ett Akto, är att det kunde vara lättare - därför tittar jag på Scarp, Laser och (längre fram) Vaude Scutum.

Sen vore det ju skönt om det gick att torka av på morgonen. Men det kräver väl ngt helt annat material, förmodligen inte lätt nog.
 
Min främsta invändning mot mitt eget tält, ett Akto, är att det kunde vara lättare - därför tittar jag på Scarp, Laser och (längre fram) Vaude Scutum.

Sen vore det ju skönt om det gick att torka av på morgonen. Men det kräver väl ngt helt annat material, förmodligen inte lätt nog.
Mitt Ringstind brukar jag torka av med en wettexduk.

Raskesven
 
Om det gick att bli av med regn, dagg och kondensfukt genom att bara skaka tältet vore mycket vunnit.
Bäst vore väl färdiguppslagt på vacker plats när man kommer fram till det.....
 
Skulle vilja ha något längre båge/5cm högre takhöjd på mitt Akto. Bättre komfort, men blir förstås aningen mera vindkänsligt då istället...

Kanske skulle det även gå att ta fram ett "2-mans Akto" med dubbla ingångar...om vikt o stabilitet blev vettigt. Jag skulle gärna testa prototypen iaf.:)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.