Vad vill du ändra på ditt tält?

Värstngextremtält del II

Här kommer fortsättning

Andra faciliteter
Absolut inga såna där nya ”vattenresistenta” dragkedjor, de tål inte kyla och is. Vanliga dragkedjor. Ytterdörrendragkedjan får inte blåsa upp (t.ex. Hillerbergstält), det kan man fixa enkelt genom att sätta på en litet karbarrebit på slån framför dragkedjan vid dess ände.

Rejäla fästen för linor och påsar och sånt inuti. Det behöver inte vara fastsatta linor från början, det där snickrar man ihop som man vill ha det på egen hand, det viktigaste är att det finns gott om fästen.

Gärna två-tre fasta fickor på vardera sidan. Helst inte nere vid golvet utan en bit upp på väggen eftersom man har prylar och sig själv på golvet som då hamnar framför fickorna. Det skulle vara väldigt bra om två av fickorna hade dragkedjor, så man kunde stoppa i penaler där och sedan låta dem ligga kvar där när man packar ihop tältet.

Läslampefäste. Fäste så man kan hänga sin lampa i läshöjd ovanför huvudet ( i gaveln alltså) när man ligger och läser.

Strunta i tältpinnar, sälj dem separat istället så man kan välja vilken sort man vill ha och ifall man behöver. Jag själv behöver inga tältpinnar, har över 50 stycken i alla genrer från mina tidigare tält, och där jag skulle använda det här tältet använder jag rejäla doningar, deadman snöankare, snowpickets på 2-3 fot och snötältpinnar på minst 30 cm.

Konstruera absiden på ett sådant sätt att det går att ha öppet i lätt regn utan att det regnar in i innertältet. Supermysigt.

Sy inte fast en massa märken och loggor, de tar jag bara bort i alla fall eftersom de lägger på vikt. Tryck loggan med reflextryck istället. Inte för stort, det ser så tramsigt ut och lägger dessutom på för mycket vikt.

Ingen tung packpåse, väger den för mycket byter jag ut den i alla fall. En enkel tunn och tålig i stark färg så den syns.

När man fäster ytterdörren får det inte vara för pilligt. MH EV2 har en bra lösning med en mjuk loop och ett snöre med ett sånt där vanligt draglås som sitter på packpåsar. Man trär i draglåset i öglan och drar i snöret, väldigt enkelt.

På MH EV2 öppnas dragkedjan nerifrån samtidigt som det sluttar vilket är ett aber när det ligger 20 cm snö eller hagel mot tältduken. Öppnar man rasar ju allt in (man når att skotta bort snön genom ventilationen men är ju löjligt dumt). Dragkedjan måste således kunna öppnas uppifrån. Innerdörren får gärna vara av rundare modell.

Inga kardborregrejer i taket som fastnar i mössan eller i håret.

Sedan har jag ett önskemål som inte skulle vara helt fy skam. Tabeller mm tryckt på insidan av tältduken. En tabell är väldigt enkel och har med acklimatiseringstider att göra. Det finns en annan tabell om höjdsjukebesvär också. Fick man upp såna tabeller på insidan av tälten skulle det rädda hundratals liv. Man behöver bli påmind hela tiden, och när man ligger där och har ont i huvudet så vet man vad det beror på och att man måste skärpa sig vad gäller höjden.

Om det inte går så kan det väl i alla fall stå: Drick, ät, vila och tänk!

Kommer väl på typ 100 detaljer till i natt...

Jag skulle behöva ett annat extremtält också, till en långtur på skidor i förfärlig blåst, men det vill jag ha på ett annat sätt... Innertält, två tältbågar i innertältet, två tältbågar i krokar på utsidan... fick man önska sig två tält eller?
 
Eftersom du återkommer till MH EV2 hela tiden så verkar det som om det är det perfekta tältet för dig. Om du nu inte skall designa det själv.
//Peter
 
annwes:
ett sådant tält borde få ungefär samma storlek och form som ett nammatj2, bara att man lägger till dom två jättelånga korsade bågarna. Då borde vikten för ett sånt tält bli ungefär: ytterduk+stänger nammatj2+dom två långa bågarna(ca 300-350g/st?)+golv (90gr/m2 ?) + innertältsväggen mot absiden, (max 30-40gr/m2+ blixtlås)? skulle gissa på närmare 3kg, men, men... kanske ner mot 2,5 utan spik, linor och lulllull...
 
Det vore bra om stormlinefästena var konstuerade så att kraften mellan lina och tält togs upp av bågarna och inte av en söm i själva tältduken. Tyckte att teleskopfiskespö-tältbågen var en riktigt bra idé. En idé vore om man när tältet var ihop kunde använda den ihopdragna spö-bågen som skena i ryggsäcken eller som vandringsstavar (och självklart även fiskespö :) ), dock ej praktiskt om man vill göra dagsturer och slippa ta ner tältet. Men jagar man gram så...

Skulle det eventuellt kunna fungera med uppblåsbara ventilations"bågar"? De skulle kunna ligga som en ring runt ventilen och beroende på mängden luft man fyller med så kommer den öppna sig olika mycket..

Vid de tillfällen man inte flyttar tältet mellan nätterna kan det ibland vara svårt att vädra ur. Att kunna lyfta upp tältduken ca 20 cm runt hela tältet utan att ta upp spikarna ur marken vore bra tycker jag, skulle väl dock kräva en fästanordning som skulle ge högre vikt..
 
Senast ändrad:
Det är en väldig skillnad på ett expeditions höghöjdstält och ett vandrartält för skogen och skyddad fjällterräng. I vikt skulle jag tro ca 25 %.
Våra tältbehov är i skyddad skog och bergsterräng till ca80% och kust till ca20%. Självstagande har jag och vill inte bära.....2p räcker väl för oss, GT vill ingen bära....
Tält nerlastade med gadgets har vi sett och förkastat då varje extrafunktion väger.....KISS är även avseende tält en utmärkt regel.
 
Det är en väldig skillnad på ett expeditions höghöjdstält och ett vandrartält för skogen och skyddad fjällterräng. I vikt skulle jag tro ca 25 %.
Våra tältbehov är i skyddad skog och bergsterräng till ca80% och kust till ca20%. Självstagande har jag och vill inte bära.....2p räcker väl för oss, GT vill ingen bära....
Tält nerlastade med gadgets har vi sett och förkastat då varje extrafunktion väger.....KISS är även avseende tält en utmärkt regel.

Vilka är "vi"?
Du kanske vill fylla i för de som inte ser dina 18 meningar mellan raderna?

Jag bär gladeligen på GT när behov finns för sådan.
Befintliga gadgets som ändras eller byts ut behöver inte öka vikten.
När det behövs självstagande blir det mycket jobbigt med tunnelvarianter, oavsett hur lätta de är. Håller du inte med?

Har du något att tillföra denna diskussion eller vill du bara påpeka att ingen vill ha något som inte redan finns?
 
En sak som är riktigt dåligt konstruerat är regnskyddsläpparna över dragkedjorna på mitt tält, jag vet inte hur många gånger jag kört fast dragkedjorna i dom. Bara jag hinner så ska dom bytas ut mot så tjocka att dom inte kan gå emellan löparen och kedjan. Sen är dom tunna plastkedjorna skit, det ska vara rejäla dragkedjor. Om dom är i rostfritt eller plast kvittar bara dom är rejäla.
 
När det behövs självstagande blir det mycket jobbigt med tunnelvarianter, oavsett hur lätta de är.
Har du inte hört talas om batteridrivna Hiltimaskiner? Bara att borra ner pinnarna i berget, (fniss)



Nämen åter till diskussionen, jag skulle gärna sett att det fanns ett självstagande, stort nog att kunna ha kamin i men tillräckligt packbart för att gå ner i en havskajak eller bäras av en enmansexpedition. Kaminen får gärna vara en del av tältstommen likt 12 och 20-tälten i lumpen. Då kan man sätta fyr i kaminen för att åtminstonde torka kläder och skodon om det skulle behövas.
 
Jag vill ha ett uppblåsbart tält!
Kanske finns redan?

Vore kanske nå att testa iaf?
Om man kollar på Kites kan man nog hitta många lösningar.
 
Jag såg ett uppblåsbart tält i somras på en camping. Det var gigantiskt och uppblåsningstiden tycktes mig alldeles för lång. Jag hann slå upp mitt tält, fixa lite, laga mat och äta innan de var färdiga med sitt tält (sen kunde de ju iofs nästan parkera sin renault clio i tältet, det var väldigt stort). Jag tror att oavsett storlek på tält kommer det att ta ganska lång tid att blåsa upp kanaler som ska hålla uppe tältet.

Om jag själv fick önska skulle jag ha ett tyst tält, men jag vet inte riktigt hur jag ska ändra tältet för att det ska sluta låta i vinden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.