Vad vill du ändra på ditt tält?

Jag skall ta fram ett helt nytt tält och funderar nu på bra lösningar.

Har du:
-någon smart idé
-speciellt behov av just ditt tält
-kommentarer till befintliga modeller/detaljer
-önskan om ett tält till ett specifikt användningsområde
-speciellt dålig/bra erfarenhet av ett tält

Skriv här vad du skulle vilja förbättra eller ändra på, vad du saknar eller tycker är överflödigt.
ALLA tips mottages tacksamt.
Jag presenterar resultatet här senare.
 
Ett lätt fyrasäsongers vindtåligt expeditionstält med en absid som täcker ingången till själva sovdelen av tältet. Finns en hel del lätta enkelväggiga tält men alla som jag har sett har inte haft någon riktig absid, tex. BDs Firstlight. Dock så får det gärna vara dubbelväggigt
 
Egna moddarna

torklinehållare, glasögonhållare, läslampehållare, torkfack i taket. Hål i golvet för köket. Fästen för extra stormlinor.
 
Fixade en torklina justerbar i längd i innertältet, annars så är mitt helt ok.
Lite tungt bara för soloturer.
(Bison 3 manna fjälltält, Gt-modell)
Justa ja, kanske borde sys en dragkedja i innertältet så man kan öppna stänga ventilationen
i yttertältets fotända från innertältet.
 
Mer idéer!

Kul att läsa!
Skriv gärna i vilka miljöer ni använder era tält också så man förstår vilka behov ni har.

MER TIPS!
Alla har vi nån gång saknat detaljer i tält eller tänkt på en smart lösning som skulle kunna finnas.

Fram med dem :)
 
I synnerhet i konstruktioner där en dörr och en myggnätsdörr sitter i samma utrymme (som på HB:s gt-modeller) skulle det underlätta om dragkedjeflärparna hade olika färg på myggnätsdelen och dörrdelen.
Vet inte hur många gånger jag dragit i fel flärp...

När jag slagit upp tält i blåsigt väder har jag ibland önskat mig en liten ögla i packpåsarna (till tält, stänger och spikar) och en liten lättviktskarbin eller liknande att fästa dom i ryggsäcken med. Det är jobbigt nog att hindra själva tältet från att blåsa iväg ibland.

Tänk om man kunde beställa tält i olika längder!
Som 193cm lång har jag flera gånger tänkt "Det där tältet hade varit perfekt, om det varit 10cm längre." Omvänt är det ju onödigt för en 160cm lång gramjägare att bära på ett tält som jag får plats i.
 
ena markfästet, som ska vara mot vinden, ska vara i en avvikande färg, och gärna ha en liten karbin (tältet packas så den sticker ut ur påsen. den sätts fast först i marken, karbinen hakas i snodden på tältspiken, så tältet sitter fast nar man drar av påsen)

justerbar torklina i innertältet, lina och sträckare ska vara likadana som på stormlinorna, så kan man använda den som reserv om någon skulle gå sönder.
 
Diverse önskningar, solpanelstyg som ger ström är på gång, men är väl inte så lätt än...

Metspötältbåge till exvis tunneltält borde kunna bli någe lättare än nuvarande stänger ?, kanske för vekt ?, jaja dä där går väl o testa.
Kluddrade dit lite allt möjligt på skissen, hade blivit mer om jag fått plats...
 

Bilagor

  • tältideer.jpg
    tältideer.jpg
    58.3 KB · Visningar: 1,076
En hybrid mellan Hilleberg Soulo och Helsport Ringstind 1.

Hilleberg Soulo med Ringstinds absid, eller Ringstind kompletterat med Soulos bågar. I sist nämda fallet får något göras åt ventilationen i tältets kortände då snö skulle lägga sig snabbt där. Skulle ge ett lätt starkt litet tält för 4 säsonger med bra absid, närmast perfekt för en person och stor rygga.

Tältduken ska gå ner ordentligt till marken. Ringstindabsiden kompleteras med en markögla mitt på. Dragkedjan i dörren tvävägs, ventilationsstruten stadgad med ståltråd som på huvor. Bra om inte materialet i tältduken tänjer och drar ihop sig så mycket när det växlar mellan blött och torrt.

Jag testar gärna prototypen;-)

Raskesven
 
Radikala idéer??

Bra, många idéer om vad som saknas eller bör förbättras.

Finns det något som ni vill se testat i tältsammanhang? Någon galen konstruktionslösning eller kanske ett tält anpassat för ett väldigt nischat användningsområde?

Ex: paddling med bara kala klippor att sova på då ett självstagande tält med kompakt packvolym föredras eller vinterfjället när man har skidor o pulka med sig och stängerna inte behöver plockas isär och snö kan användas för att stabilisera men allt skall tåla frost?

Då skulle man kunna ha lösningar på tältet som passar perfekt för just den situationen.

De flesta tält idag har ju liknande lösningar, bara olika form o storlek.
 
Då skulle man kunna ha lösningar på tältet som passar perfekt för just den situationen.
Det finns ju förståss insnöade nördar som bara sysslar med en enda sak och så finns det andra med alldeles för mycket pengar. Men skulle jag köpa ett tält skulle jag tveklöst köpa ett allround tält som funkar för flera ändamål. Ett tält för vinterfjäll, ett för sommarfjäll och ett för paddling känns lite onödigt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.