Vad tycker ni om North Face Flight Jacket?

Jag är ute efter en lite billigare skaljacka, dvs ingen för 3000kr.+
Funderar på att köpa en The North Face Flight Jacket på Wått och Torrt här i Sundsvall för 2300kr.
Jag undrar vad ni som vet tycker om den, eller vad ni har hört om den.

Hur är rörligheten? Fungerar den bra på svenska vinterfjällen? Visst går den bra att använda året om?

Ni kan ju gärna nämna negativa och positiva saker med den också.

Vet ni nån sida där man kan läsa recensioner/tester av denna jacka, eller andra jackor som inte är för dyra?

Tack på förhand
/Mattias Holmberg

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har inte jackan själv, men en god vän till mig äger en Flight Jacket. Det han sagt om den är att han tycker det är en bra jacka för det priset, bekväm och följsam tack vare stretchmaterial. Nackdelen skulle vara andningsförmågan som inte riktigt är i klass med exempelvis Gore-Tex XCR eller motsvarande. Den är också "amerikansk" i sin utformning, dvs den är inte så lång vilket gör att den inte alltid täcker ner under ryggslutet som många vill att en jacka ska göra.

Men som sagt, för det priset är det en helt ok jacka.

Jag funderade en snabbis på vad för andra jackor som kan tänkas i motsvarande prisklass, kommer mest att tänka på Haglöfs Trident som går på knappa 2000:-, den är dock sydd i Windstopper-material utan tejpade sömmar vilket gör att den visserligen klarar en kortare skur, men blir det en längre vistelse ute i regnet börjar den släppa igenom vattnet. Dessutom andas inte Windstopper särskilt bra heller.

Jag hade precis samma kriterier som du tidigt i våras, vad jag gjorde var att jag tittade runt på Utsidans pryltorg. Hittade där en Tierra Conrad Kain som jag köpte för 2200:-, nypris 3700:-. Många ryggar bort när det börjar talas om beggade jackor, men åtminstone min erfarenhet var att jag fick en jacka i nyskick för snudd på halva priset, och är otroligt nöjd! Så om du vill leta efter bättre jacka för samma pengar vore mitt tips att ta en titt på pryltorget...

Allt

Mathew; sa:
Nån mer som har har nåt att säga?

Jag vill höra ALLT ALLA har att säga om jackan.

/Mattias Holmberg

Allt jag har att säga om jackan kan du inte få höra, för det tar tid, köpte i vår/sommras en flight jacket i gul grå färg. Den var mitt "skalplagg" på "Cross Kungsleden" vi gjorde.. Kungsleden på 13 dagar, regn alla dagar utom 4 kanske + topptur keb, mycket svett och mycket blött alltså..

Den är vattentät, när man svettas så blir den blöt innifrån (säg den jacka som inte gör det) den blir lätt smutsig pga rätt "känsliga" färger. Den är slitstark, snygg och rätt billig. Den väger inte heller så mycket, men är inte en lättviktsjacka som "det norra nyllet" :) marknadsför den som.

Ventilation som är flyttad till bålen, är inte så effektiv, men funkar väl hjälpligt..

Frågan är om du får ut mer av en dyrare jacka, tveksamt.. Jag gillar min, skönt att inte falla in i gore-tex ledet :)

Mvh micken

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips