Vad tycker du om Skånes friluftsliv?

HeHe, verkar finnas många vandringsTalibaner här. Dom som påstår att en gammal stig i skogen är en anläggning kan väl förklara hur bred anläggningen är ?? Är det 30 cm, 1m, eller kanske 10m ? Glad Påsk !

Hitills är det nog bara jag som funderat på om den uppmärkta leden klassas som anläggning men håller med om att citatfunktionen gör svaren mer precist addresserade.
Jag undanber mig extrimist-epitet - jag uppskattar naturen både till fots och per cykel.

Jag vet inte vad som avtalats med markägaren och troligen är det just stigen och hur bred är en stig? Ungefär lika enkelt att svara på som hur långt är ett snöre. Antagligen, är "det beror på", ett av de mindre dåliga svaren.

Om vi istället frågar vad som är bredvid stigen, kanske svaret blir, "där det inte är lika kul att vandra eller cykla".

/Patrik
 
Jag tror att vi närmar oss någon slags slutledning här:
- Att märka upp en led är inte förenligt med allemansrätten (nej, man får inte spika i träd och kladda ner stenar)
- Om man ändå ska märka upp en led, så är villkoret vanligen att vissa avsteg från allemansrätten görs (t.ex cykelförbud)
- Ergo: den som färdas på en led har redan hamnat utanför allemansrätten. Annars hade leden inte kunnat finnas där.

Enkelt och logiskt! Till och med för en cykeltaliban.
 
Nope, helt fel. Ingen förening eller markägare eller vandringstalibaner har rätt att införa egna regler och begränsningar i Allemansrätten. Den gäller som vanligt, oavsett om någon spikar upp skyltar.
 
Nope, helt fel. Ingen förening eller markägare eller vandringstalibaner har rätt att införa egna regler och begränsningar i Allemansrätten. Den gäller som vanligt, oavsett om någon spikar upp skyltar.

Där har du nog fel, hur skulle annars städer med bostäder, idrottsanläggningar, industrier med mera kunna byggas? Marken de ligger på har ju någon gång varit natur och sedan har något anlagts där t ex en fabrik har byggts och då gäller inte allemansrätten på fabriksområdet längre. Om markägaren väljer att odla sin mark, via avtal upplåta del av sin mark för vandringsled eller bebygga den (efter bygglov) så upphäver detta allemansrättens rätt att färdas där. Likaså gator och vägar har särskilda regler även om de är anlagda genom nuvarande eller på före detta natur.

Så allemansrätten gäller så länge naturen är natur men inte då den slutar vara natur och blir något annat, som t ex anläggning, väg eller stadsplanerat område. Natur förblir inte natur på alla ställen för evigt. Vad som är natur är inte statiskt över tid.

/Patrik
 
Då önskar jag dig en trevlig tältsemester på E4-an, i allemansrättens namn. För din egen säkerhets skull rekommenderar jag att stanna på mittsträngen (det är dessutom trevligare underlag där).

Detta var ju ett väldigt korkat inlägg. Skärp dig ! Detta handlar om en gammal stig i skogen...
 
Senast ändrad:
Nope, en markägare kan inte upphäva allemansrätten. Den gäller överallt ute i naturen.

Markägare kan inte upphäva allemansrätten "i naturen", men markägaren kan omdana sin mark så den inte längre är natur, i juridisk mening. Allemansrätten gäller i natur men inte på annan mark. Därmed kan en stig i natur övergå till att bli en anläggning eller någon annat juridiskt och på så viss upphävs allemansrätten. Även om stigen vid första anblick kan se ut som en och samma stig i skogen.

/Patrik
 
Nu ska tråden handla om Skånes friluftsliv och samma saker gäller i Skåne som övriga landet.
I närhet av samhällen kan kommun eller polis besluta om förbud mot cykling på anlagt spår som avsetts för annat ändamål, t ex ett elljusspår.
För att i övrigt anlägga ett spår, snitsa eller markera led, anordna organiserad aktivitet krävs minst markägarens tillstånd. Skulle exempelvis en upprättad vandringsled användas av cyklande så att markägaren anser det bryter mot avsikten med vandringsleden kan markägaren dra tillbaks sitt tillstånd till leden. När leden sen är borta lär cyklisterna kunna använda allemansrätten som stöd för sitt personliga nyttjande igen utan att bryta mot lagar eller regler.
 
En stig i naturen är en stig i naturen och där gäller allemansrätten. Enkelt, en stig i naturen är aldrig en anläggning. https://sv.wikipedia.org/wiki/Anläggning
Då jag inte vet vilken del av vad jag skrev det är du invänder mot eller om det är mot nåt annat så kan jag bara förtydliga mig:
Kommun och polis kan och får förbjuda cykling på exempelvis ett motionsspår anlagt nära samhällen.
Kommun eller polis lär inte få peka ut en "vanlig stig" som förbjuden för cykling.
På en stig i skogen i övrigt får de inte heller göra det men markägaren kan förhindra att anordnas eller markeras upp ett spår om markägaren inte vill ha det där. Markägaren eller annan kan inte förbjuda nån att cykla på det spåret men kan se till att spåret inte får finnas uppmarkerat eller exempelvis röjt framöver.
 
En stig i naturen är en stig i naturen och där gäller allemansrätten. Enkelt, en stig i naturen är aldrig en anläggning. https://sv.wikipedia.org/wiki/Anläggning
En stig i naturen är en stig i naturen och där gäller allemansrätten. Enkelt, en stig i naturen är aldrig en anläggning. https://sv.wikipedia.org/wiki/Anläggning
Jag har bett dig ange (med citat) vem som hävdar att en stig i skogen är en anläggning. Du har hittills vägrat svara, Jag ger dig chansen på nytt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
visitskuleskogensnationalpark BÄTTRE HEMSIDOR - Vad tycker du? Allmänt om friluftsliv 17
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...