Vad tycker du om Skånes friluftsliv?

Tycker inte att det är någon gråzon. Allemansrätten gäller i naturen, lika för vandrare och cyklister. En anläggning är en park, golfbana, idrottsplats, skidbacke el dyl, inte en stig i skogen.

Men en uppmärkt vandrinsled är inte "bara en stig" utan den är en uppmärkt led som troligen anlagts tillsmamans med avtal med markägare. Jämför med anlagda skidspår i skogen och avgiftsdiskussionen kring dessa.

/Patrik
 
Strandskyddet och allemansrätten är en gråzon i åtminstone Stockholm.

Tror inte att det skulle vara så populärt att vandra längs hela stranden på Lidingö, Djursholm etc.
Villaägarna där med sina 10.000 m2-havs/sjötomter skulle troligtvis inte ha någon förståelse om boverkets regler gällande strandskydd och rätten att vandra där och tälta 1 natt utan att fråga markägaren.

Det är olika saker. Allemansrätten innebär att man ska hålla sig tillräckligt långt borta från hus, så att man inte stör. Strandskyddet innebär att man inte får bygga grejjor nära stranden.
 
Skåne har mycket av varierad natur och ständer på sina 9x15 mil. Öde blir det om man tittar åt rätt håll men visst saknas riktiga berg. Å andra sidan finns det gott om värdshus och caffer.
 
Skåne har mycket av varierad natur och ständer på sina 9x15 mil. Öde blir det om man tittar åt rätt håll men visst saknas riktiga berg. Å andra sidan finns det gott om värdshus och caffer.
Jag och sambon åkte söderut längs E6-an för ett tag sedan.

Jag: här vore det perfekt att slänga upp en rad vindkraftverk.
Sambon: men där nere ligger ju ett samhälle?
Jag: jo, men de som bor där tittar ju bara mot havet!
 
Men en uppmärkt vandrinsled är inte "bara en stig" utan den är en uppmärkt led som troligen anlagts tillsmamans med avtal med markägare. Jämför med anlagda skidspår i skogen och avgiftsdiskussionen kring dessa.

/Patrik
Jag läste just på lite om Skåneleden, på deras sajt OJMR, där frågan om ridning och cykling behandlas. Leden är anlagd, med t ex markeringar, röjda rastplatser och vindskydd, efter överenskommelse med markägare. Såvitt jag förstod ingår i förutsättningarna att leden därmed reserveras för just vandring. Hur hållbart detta är, jurifiskt, vet jag inte, men en enda vandrares missbruk kan eoretiskt leda till att avtalet upphävs, dvs. att leden avmarkeras och vindskydd, dass, eldringar etc. måste avlägsnas.
 
Yep, ett argument som vandringstalibaner ofta använder. Men faktum kvarstår, allemansrätten gäller lika för vandrare och cyklister, och ingen kan förbjuda en av grupperna i naturen.
 
I juni 2021 gick jag utmed Skånes östkust, från Kristianstad till Ystad, varav stora delar på olika avsnitt av Skåneleden. Mina erfarenheter därifrån har jag noterat här.
Som där beskrivs, ser jag klara hot särskilt mot de kustnära vandringslederna, men våra erfarenheter från just vår vandring var så goda att vi 2022 skulle göra en likartad vandring utmed Skånes västkust, från Båstad till Helsingborg. Den blev inte av beroende på att vi inte kunde hitta tillräckligt med passande boenden, vare sig till belägenhet eller prisnivå, trots att vi letade redan i slutet av februari-början av mars! Vi blev väldigt besvikna, för vandringen skulle säkerligen bli riktigt fin och passera flera för oss intressanta sevärdheter. Så vi planerar att någon gång framöver i stället ta en bilsemester "utmed" Öresundsleden för att kolla in höjdpunkterna.
 
Yep, ett argument som vandringstalibaner ofta använder. Men faktum kvarstår, allemansrätten gäller lika för vandrare och cyklister, och ingen kan förbjuda en av grupperna i naturen.
Ord som "vandringstalibaner" hör inte hemma i en seriös diskussion. Och det jag talar om här har inget med allemansrätten att göra. Vandringsleder och därtill hörande anläggningar, t ex toor och vindskydd, kräver markägarens medgivande. Jag tror inte markägaren kan ställa sådana villkor som cykelförbud (som ändå inte kan upprätthållas på ett hållbart sätt) men incidenter och återkommande konflikter kanske kan leda till att överenskommelsen bryts. Och markägaren kan troligen kräva att lederna inte tillrättaläggs för ex.vis cykling -- om nu nån skulle komma på en sådan idé.

Flera av de leder jag följde förra sommaren var inte precis cykelvänliga (knappt ens gångvänliga) utom där de följde allmän väg. Vilket jag i flera fall föredrog, t ex för att komma närmre vattnet!

Vad som verkar helt sant, enligt naturvårdsverket.se, är att polisen eller kommunen kan reglera cykeltrafik på vandringsleder och motionsspår.
 
Föreningar som Sörmlandsleden och Skåneleden osv gör ju ett superbra jobb genom att fixa leder. Men dom har ingen rätt att försöka förbjuda cyklister, eller upphäva allemansrätten, eller förbjuda camping på olika ställen, eller hitta på egna regler längs leden ! Dom försöker lura och vilseleda folk till att inte cykla, därför är det motiverat att kalla dom vandringstalibaner.

Allemansrätten gäller !
 
Senast ändrad:
Ord som "vandringstalibaner" hör inte hemma i en seriös diskussion. Och det jag talar om här har inget med allemansrätten att göra. Vandringsleder och därtill hörande anläggningar, t ex toor och vindskydd, kräver markägarens medgivande. Jag tror inte markägaren kan ställa sådana villkor som cykelförbud (som ändå inte kan upprätthållas på ett hållbart sätt) men incidenter och återkommande konflikter kanske kan leda till att överenskommelsen bryts. Och markägaren kan troligen kräva att lederna inte tillrättaläggs för ex.vis cykling -- om nu nån skulle komma på en sådan idé.

Flera av de leder jag följde förra sommaren var inte precis cykelvänliga (knappt ens gångvänliga) utom där de följde allmän väg. Vilket jag i flera fall föredrog, t ex för att komma närmre vattnet!

Vad som verkar helt sant, enligt naturvårdsverket.se, är att polisen eller kommunen kan reglera cykeltrafik på vandringsleder och motionsspår.

Kommuner kan förbjuda saker i kommunal ordningstadga, tex är vandring i anlagda skidspår förbjudet, även om de råkar ligga "i naturen". Jag har träffat vandrare som gått i anlagdaskidspår som hävdat att de vill och får gå där men enligt kommunjuristen får de inte det och det är polisen som kan beivra brott mot kommunla ordningsstadgan. Därmed upphävs allemansrätten i det anlagda skidspåret. Men sommartid utan skdispår gäller nog allemansrätten där.
Jag kan tänka mig att samma sak går att lägga till i kommunal ordningsstadga för anlagda motionssspår och anlagda vandringsleder. Så alla som vill hävda sin rätt att cykla överallt i naturen bör nog fundera över de långsiktiga konsekvenserna.

Jag tror det finns plats nog för både cyklister och vandrare i vår natur men kanske inte nödvändigvis på exakt samma ställen och leder.

/Patrik
 
Nedanstående är ju förstås ingen specifik skånsk fråga iran mera allmängiltig. Allemansrätt, vandring cykling och ridning är återkommande begrepp i många diskussioner. Allemanrätten är ju gammal rätt att färdas över annans mark. Cykeln var inte ens uppfunnen på den tiden och dom rikemän, som hade ridhästar höll sig sannolikt till dåtidens vägar och stigar.
Finns det nutida gällande och bindande tolkningar, prejudikat och domar m m om cykling i natur och terräng?? Alltså inte bara "tyckande" från den ena eller abdra intressegruppen.
 
Nedanstående är ju förstås ingen specifik skånsk fråga iran mera allmängiltig. Allemansrätt, vandring cykling och ridning är återkommande begrepp i många diskussioner. Allemanrätten är ju gammal rätt att färdas över annans mark. Cykeln var inte ens uppfunnen på den tiden och dom rikemän, som hade ridhästar höll sig sannolikt till dåtidens vägar och stigar.
Finns det nutida gällande och bindande tolkningar, prejudikat och domar m m om cykling i natur och terräng?? Alltså inte bara "tyckande" från den ena eller abdra intressegruppen.

Ja, naturvårdsverket har en 68sidig skrift men deras tolkningar och då NV är en svensk myndighet så får deras tolkning nog anses vara nära nog lag:

Trafikverket och NV är inte helt överens om vad en elcykel är men det finns det andra trådar om.
Och de felsta avtal om skåeleden skrevs nog före elcykels inträde.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
visitskuleskogensnationalpark BÄTTRE HEMSIDOR - Vad tycker du? Allmänt om friluftsliv 17
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.