Vad tycker du om Skånes friluftsliv?

Delar av Skånelederna har flyttats just beroende på att markägarna krävde det. Orsakerna var cykling, vildfällning av ved (vedtjuveri) välta TCn etc. Att cykla genom ett mjukt markområde skapar nya diken som leder till markskador i ett nederbördsrikt land som vårt gröna Sverige. Att begränsa sedvanerätten Allemannsrätten har kommuner och Länstyrelser rätt till och gör.
De som envist biter sig fast i att Allemansrätten står över har fel!
Vill de ändra på det så får de få Sveriges Riksdag att ändra lagarna och Allemansrätt är som bekant ingen lag utan en sedvänja.
Grundreglerna för allemansrätten efterlämnar inte MTB cyklisterna och de olagnlig motorcyklisterna, nämligen lämna inga spår. Nuff!
 
Föreningar som Sörmlandsleden och Skåneleden osv gör ju ett superbra jobb genom att fixa leder. Men dom har ingen rätt att försöka förbjuda cyklister, eller upphäva allemansrätten, eller förbjuda camping på olika ställen, eller hitta på egna regler längs leden ! Dom försöker lura och vilseleda folk till att inte cykla, därför är det motiverat att kalla dom vandringstalibaner.

Allemansrätten gäller !
Men detta är väl inte vad som diskuteras här.
 
Föreningar som Sörmlandsleden och Skåneleden osv gör ju ett superbra jobb genom att fixa leder. Men dom har ingen rätt att försöka förbjuda cyklister, eller upphäva allemansrätten, eller förbjuda camping på olika ställen, eller hitta på egna regler längs leden ! Dom försöker lura och vilseleda folk till att inte cykla, därför är det motiverat att kalla dom vandringstalibaner.

Allemansrätten gäller !

Skåneleden (genom länsstyrelsen eller kommuner) är snnolikt avtalstecknare för vandringsleder och har säkert inget emot att någon cyklar på andra ställen. Men har de med markägaren avtalat om anläggning av vandringsled och det (miss-)brukas som cykelled så förstår jag om de vill upplysa om det på sin hemsida. Det är inte talibanism det är avtalsefterlevnad.
Om vi vänder på frågan, hur många av de som cyklar på Skåneleden gjorde det på just den stigen före leden anlades och märktes upp? De kan med visst fog hävda att de cyklat där förrut.
Blir altmer övertygad om att uppmärkt vandringsled ska tolkas som anläggning och inte natur, i juridisk mening.

/Patrik
 
Ja, naturvårdsverket har en 68sidig skrift men deras tolkningar och då NV är en svensk myndighet så får deras tolkning nog anses vara nära nog lag:

Trafikverket och NV är inte helt överens om vad en elcykel är men det finns det andra trådar om.
Och de felsta avtal om skåeleden skrevs nog före elcykels inträde.

/Patrik
Tack! Har laddat ner och ska läsa ordentligt efter hand (inlednings säjs ju förstås att det råder stor osäkerhet om begreppt, men det klarnar nog under de 70 sidorna !!!)
Glad Påsk!
 
HeHe, verkar finnas många vandringsTalibaner här. Dom som påstår att en gammal stig i skogen är en anläggning kan väl förklara hur bred anläggningen är ?? Är det 30 cm, 1m, eller kanske 10m ? Glad Påsk !
 
Senast ändrad:
HeHe, verkar finnas många vandringsTalibaner här. Dom som påstår att en gammal stig i skogen är en anläggning kan väl förklara hur bred anläggningen är ?? Är det 30 cm, 1m, eller kanske 10m ? Glad Påsk !
Du vekar harätt liten forumvana. Vill man bemöta, kritisera eller analysera vad någon sagt, så använder man citatfunktionen så man ser vem och vad du bemöter. Kan du ange, och citera det eller de inlägg vari påstås att en stig i skogen är en anläggning.

F ö påminner jag än en gång om det oseriösa i att likna någon eller några vid våldsbejakande religiösa fundamentalister därför att de råkar ha en annan uppfattning om den juridiska verkligheten -- korrekt eller ej. Jag påstår att ingen allemansrätt i världen tvingar markägare att upplåta mark till ex.vis uppförandet av ex.vis dass och vindskydd. Har jag fel,så bevisa det.

Ska man prompt ondgöra sig skulle jag själv inrikta mig på ofoget att inrätta naturreservat i områden som länge härbärgerat ett väl fungerande friluftsliv. Samtidigt som man smäller upp vindskydd som är fulare än tält och därtill står uppe dygnet runt, året om.
 
Peace, Brother. Vill bara påpeka att Allemansrätten gäller överallt i Naturen !! Så att vi alla kan cykla och vandra var vi vill längs leder och stigar !
 
I juni 2021 gick jag utmed Skånes östkust, från Kristianstad till Ystad, varav stora delar på olika avsnitt av Skåneleden. Mina erfarenheter därifrån har jag noterat här.
Som där beskrivs, ser jag klara hot särskilt mot de kustnära vandringslederna, men våra erfarenheter från just vår vandring var så goda att vi 2022 skulle göra en likartad vandring utmed Skånes västkust, från Båstad till Helsingborg. Den blev inte av beroende på att vi inte kunde hitta tillräckligt med passande boenden, vare sig till belägenhet eller prisnivå, trots att vi letade redan i slutet av februari-början av mars! Vi blev väldigt besvikna, för vandringen skulle säkerligen bli riktigt fin och passera flera för oss intressanta sevärdheter. Så vi planerar att någon gång framöver i stället ta en bilsemester "utmed" Öresundsleden för att kolla in höjdpunkterna.
Jag orkar inte gå igenom alla de 33 kommunerna, men vid en snabb flukt ser det ut som att västra Skåne är mycket tättbefolkat, i kontrast till de kommuner jag känner till och som är de till ytan största: Kristianstad, Östra Göinge, Bromölla, Osby. Ås till ås verkar sträcka sig mellan tätare trakter inåt landet, och glesare utåt västkusten. Det vore intressant med andras erfarenheter. "Boenden" är jag inte så intresserad av, jag vill övernatta ute, nära sjöar och andra naturliga vatten, alltid i eget tält, så som jag övernattat på Östgötaleden, Sörmlandsleden, Bergslagsleden, Holavedsleden och SL1.
 
Jag orkar inte gå igenom alla de 33 kommunerna, men vid en snabb flukt ser det ut som att västra Skåne är mycket tättbefolkat, i kontrast till de kommuner jag känner till och som är de till ytan största: Kristianstad, Östra Göinge, Bromölla, Osby. Ås till ås verkar sträcka sig mellan tätare trakter inåt landet, och glesare utåt västkusten. Det vore intressant med andras erfarenheter. "Boenden" är jag inte så intresserad av, jag vill övernatta ute, nära sjöar och andra naturliga vatten, alltid i eget tält, så som jag övernattat på Östgötaleden, Sörmlandsleden, Bergslagsleden, Holavedsleden och SL1.
Västkusten->ostkusten, förstås
 
Men detta är väl inte vad som diskuteras här.
Iochmed att jag idag plockade fram mina SL-kartor fick jag anledning att kontrollera påståendet om den upphävda Allemansrätten. Vad som står är att ridning och cykling inte *rekommenderas*, att leden är iordingsställd för vandring. Man har alltså inte vidtagit extra åtgärder för att underlätta cykling. Det är information, service rentav, inte förbud.

Jag påminns lite om vad som gäller på Kärna Mosse, 3-4 km från min bostad. Vad jag kan se finns det två stigar med uttryckliga förbud, i form av skyltar, mot cykling. Betyder det att det är tillåtet överallt annars? Av enstaka anslag med allmän info framgår att det är förbjudet utom på den gc-väg, markerad som sådan, som löper i reservatets utkant.

Så varför förbudsskyltar på bara två ställen? Antagligen därför att detär just där som det GÅR att cykla. De aktuella stigarna har nämligen preparerats med hänsyn till framkomligheten för handikappade; kullfallna träd och grenar har avlägsnats och stigen är belagd med packat grus.
 
Jag orkar inte gå igenom alla de 33 kommunerna, men vid en snabb flukt ser det ut som att västra Skåne är mycket tättbefolkat, i kontrast till de kommuner jag känner till och som är de till ytan största: Kristianstad, Östra Göinge, Bromölla, Osby. Ås till ås verkar sträcka sig mellan tätare trakter inåt landet, och glesare utåt västkusten. Det vore intressant med andras erfarenheter. "Boenden" är jag inte så intresserad av, jag vill övernatta ute, nära sjöar och andra naturliga vatten, alltid i eget tält, så som jag övernattat på Östgötaleden, Sörmlandsleden, Bergslagsleden, Holavedsleden och SL1.
Det slår mig nu att faktiskt har en del erfarenhet av Skånekusten, nämligen på cykel, i mitten av 70-talet. Jag minns att den började i Halmstad, där jag var på en jazzfestival. Den tog mig över Hallandsåsen och i stort sett runt hela kusten. På den tiden övernattade jag på hotell på mina cykelresor; bl a i Mölle -- på den tiden var det rätt billigt att övernatta på hotell sommartid.Utflykt till Björehalvön, ända ut till havet, Jag passerade svenska fastlandets sydligaste punkt, Simrishamn och några ställen längre norut. Minns inte om det var på den turen jag också hann med Ronneby Brunn och Kristianstad. Ett par år senare fick jag också med mig Skanör och Falsterbo, med övernattning i ett annnex till Falsterbohus.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
visitskuleskogensnationalpark BÄTTRE HEMSIDOR - Vad tycker du? Allmänt om friluftsliv 17
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.