Vad tror ni om The North Face Rock 22?

Jag behöver ett tält som passar för en cykelresa under regnperioden i västra Afrika. Tältet får inte vara superungt så detta är egentligen i tyngsta laget. Det måste tåla MYCKET regn och får inte kosta allt för mycket då jag är student. Fristående uppsättning av innertältet är ett krav.

Finns det någon anledning till att inte köpa The North Face Rock 22?
Finns det något mer lämpligt tält i samma prisklass?
Vore oerhört snällt om någon kunde svara.

http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=2547

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
För en eller två personer?

Marmots limelight är lättare och billigare. Marmot twilight är också det lättare men kostar några hundringar mer men då får du en rejäl absid.

Det tält du funderade på är säkert också ett bra köp.

Senast ändrad:
Jag hade ett MSR Hubba Hubba i västafrika och det fungerade fint.

Blev av med det och skaffade ett Mountain hardwear EV Direct, funkade fint det med, lite varmt ibland dock.

Efter turen har jag funderat på några saker.....

-skulle ha vekat ha självstagande helt utan pinnar när det är kasst underlag, öken sand etc (hubbahubba kräver 4 pinnar)
-skulle ha velat ha en diskretare färg än gul resp orange, ev grön eller brun.... orange tält gjorde att det var tvunget att vara lång från vägen eller rejäl skymning..
-Jag gillade enkelheten hos ev direct mer, bara två bågar med krokar utanpå tältet.
- man vill ha tältuppsättning och nedtagning så enkel och snabb som möjligt, även i mörker.
-är bra med groundsheet för att skydda mot stenar och underlaget och leran. Gör eget av billig presenning och klipp till.

Hur ser cykelplanerna ut?

Micke

För en eller två personer?

Marmots limelight är lättare och billigare.

Det är för en person, men skall också rymma mina cykelväskor vilket kräver ett tält för 2pers.

Limelighten ser väldigt intressant ut, har också fått bra recensioner om man kikar i olika forum. Funderade på deras Earlylight innan, men det verkar inte klara regn särskilt bra.

Anledningen till att jag frågade om just Northface var för att jag fann det för runt 1600 på Ebay.

-skulle ha vekat ha självstagande helt utan pinnar när det är kasst underlag, öken sand etc (hubbahubba kräver 4 pinnar)

-är bra med groundsheet för att skydda mot stenar och underlaget och leran. Gör eget av billig presenning och klipp till.

Hur ser cykelplanerna ut?

Micke

Jag trodde Hubba Hubba gick att slå upp helt utan pinnar men att minst 4st. var bra för att "fästa" det i marken!?

Ett egettillverkat groundsheet var ett bra knep, tack!

Mina planer är att cykla Juni, Juli och Augusti i främst Guinea Bissau, Guinea och Sierra Leone. Gambia, Senegal (Casamance) och Mali blir transportsträckor för att komma undan med flyget blilligare. Det är som du säkert vet regnperiod då och därför är det viktigt med ett tält som tål regn och väta bra, med andra ord en yttertältduk som nåt ända ned till backen.
Eftersom du frågar om planerna så passar jag på att göra smygreklam för bloggen som kommer beskriva just denna resa;
www.tramparunt.com

Tack för bra synpunkter!

ändrar mig med hubba hubba, det var nog snarare så att man inte behöver pinnar i hörnen men väl en pinne för att spänna upp varje absid. Lycka till med cyklingen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips