tälthjälp

Ska till att köpa tält, i present, till min bror.
Kommer kunna inhandlas på plats på Globetrotter i Köln, det är väl billigast så antar jag bland alla rekommendationer att skicka efter därifrån (han bor där och hans sambo köper gärna, men hon kan inget om tält).

Jag kan inte heller så mycket, men vet att HB är bra, har ett nammatj3 och är väl så nöjd man kan bli. kan inte hitta ett enda fel på det utom priset, och det är tyvärr ett stort "fel". Köpte för att vi haft såna i lumpen, och vad som är bra då är bra annars =).
Nu är inte han nån extemtyp, har ju inget tält till att börja med, har inte varit ute nåt och vandrat annat än stuturer på led, men planen är att så ska ske.

Hoppas liksom att det finns tält som uppfyller de flesta krav som finns, men utan att behöva kosta som ett HB. Har tittat på Globetrotters hemsida och hittat en hel hög, men jag vet ju inget om dem, och det är inte lätt att känna på kvalitet på nätet (när kommer känsel-plugin till explorer?).

Tresäsongers räcker, det kommer nog aldrig att handla om kalfjäll i storm i tre veckor (då får han köpa ett nytt). sen är det väl sköt att slippa släpa på för tungt, såklart. Två personer måste få plats.

Vad finns att säga om:
Four Seasons Yukon PU
Nordisk Norheim PU
The North Face Rock 22
Eureka Mountain Lite 3
Four Seasons Manitoba
Salewa Sierra Leone II
The North Face Moraine 23
Tatonka Arctis 3
Exped Southern Cross

för att nämna några. de är relativt lätta och billiga i kombination. (de två förstnämnda finns i SI-versioner också -200g/+170resp140€ ?) Finns det billigare någonannastans, så vore det väl toppen det med.

tack på förhand
 
Hej vet inte om de fortfarande aktuellt men jag stod inför liknande probelmatik då jag själv skulle köpa tält... jag kom på in HB och där var de som du skriver bara priset som var ett problem...

men så tog jag reda på lite genom att prata med försäljare i frilufs butiker och de gav som följer.
vet du inte vilken modell så är iglo själv stagande (kan stå utan snöre och pinnar) vilket är bra om man vet att man kan komma ut för att hamna på bergs knallar och liknande.

tunnel tält är de mest vind säkra och oftast lätta att resa (kräver ofta snöre)
och klassikern ryggåstältet som inte används så jätte ofta i frilufts sammanhang så vitt jag förstått.

ska man kunna laga mat i tältet vid dålit väder så krävs en större absid (del av ytter tält var det inte finns inner tält)

sen ska tält duken gärna vara i ripstop och silicon impregnering funkar fint. lika så tejpade sömmar viktigt är att kolla vattenpelarnen på ett tält. allt över 2500 är bra i svenska mått.

efter att ha kollat upp lite basal "tält kunskap" ringde jag och pratade med de på get out då jag kände till dem sedan tidigare.
de tippsade om Vaude's tält, och just ett sådant blev de...

jag har kollat lite på globetrotter och av de tält du nämnt så skulle jag nog säga att:

Four Seasons Yukon PU verkar vara efter måtten ett typ 1 manna tält som man kan ligga två i...
bra vattetpelare och stor och bra absid med vad som verkar vara bra luftnings möjligheter. och inte för hög vikt.

Four Seasons Manitoba väldigt likt med Nordisk norheim PU där kan du nog låta priset avgöra.

Nordisk Norheim PU. ett stadigt tunnel tält med fantasktiskt med platts i absien och kan nog ligga 2 pers ganska ledigt inte lika vatten tåligt men fullt tillräkligt för 3 sesånger...

The North Face Rock 22
The North Face Moraine 23: dessa skulle jag kunna lita på the north face har bra produkter, detta tält hade låg vikt vilket är fördel vid vandringar. de är inte svårt att sätta upp (3 pinnar) att dömma från bildernabra med platts men dock två små absider... istället för en stor...

Eureka Mountain Lite 3: ser också hetl ok ut har ingen koll på dem som fabrikat dock.

Salewa Sierra Leone II de tält som har bland den högsta vikten men också hösta vatten pelaren... verkar ok men ser inte lätt ut att sätta upp... men att övning ger färdighet gäller välligt mkt med tält... jag vet inte så mkt om dessa som fabrikat heller dock...

Tatonka Arctis 3, detta är ett bra tält på många vis... jag skulle dock inte välja detta om det är till vandring. nästan 4 kg är tyngre än man fröst tror i en ryggsäck.

Exped Southern Cross lättast av dem du nämnt och bra i vattenpelaren så detta kan hålla mkt bra... verkar lätt att resa medn sina få 2 pinnar... ett bra vanrar tält men svsaknade av en matlagnings absid ger ett -

hoppas de gav lite hintar och hjälp...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nattochdag Tälthjälp för nybörjare Bo och sova 69
AceRimmer Tälthjälp Bo och sova 15
utesälen Tälthjälp önskas Bo och sova 16
anorthernsoul Tälthjälp Bo och sova 2
blastlast Tälthjälp Bo och sova 3
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
waltruz Tälthjälp! Bo och sova 15
Goffe Tälthjälp!! Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.