Behålla impulsköp? - The north face rock 2

Hej

Jag har i några månader gått i tältköpartankar. Kraven från min sida har varit pris under 3000, plats för 2-3p och ~2.5kg. Tunnel eller kupol spelar egentligen ingen roll för mig, ser både för och nackdelar i båda. Tältet ska användas vår, sommar och höst, i skogen, på fjället och i skärgården.

Idag när jag var och mellandagsshoppande på XXL Sport gick jag förbi tältavdelningen och såg ovanståede tält stå uppe. Ordinarie pris var 2599:-, men nu var den nedsatt till 999:-. Provlåg tältet, gick runt och kände på det och googlade lite snabbt på det. Kvaliten kändes bra, speciellt med tanke på priset. Inte heller kunde jag läsa om några uppenbara nackdelar etc. förutom de vanliga för tält i denhär prisklassen. Typ att det lätt kan bli kondens och att tältet inte är gjort för 25m/s.

Länk till tältet: http://eu.thenorthface.com/tnf-eu-en/rock-2-tent.html

Allt sluta med att jag slog till och nu sitter jag här med tältet bredvid mig. Frågan är, duger tältet åt mig? Med tanke på priset tycker jag att jag gjorde ett fynd, men frågan är om jag får mycket mer om jag köper ett annat tält inom min budget? Jag vill ju inte behöva byta tält om ett år, men samtidigt vill jag inte spendera en förmögenhet på ett tält.

Så, får jag mer för pengarna med ett annt tält eller räcker mitt fynd?

Emil
 
Kul! Har precis gjort samma köp! Känns ju onekligen som mycket tält för pengen. MEN jag går och funderar i ungefär samma banor, räcker tältet till för lite blandade turer? Jag vet ju inte ens vilken typ av vandring jag kommer göra, är helt ny inom detta. ;)

Det jag framförallt tänker mycket kring är det här med att man slår upp innertältet först och lägger på yttertältet därefter. Funkar säkert jättebra i de flesta låglänta sommarlandskapen, typ östgöta-/sörmlandsleden, men om man ska ut på öar i skärgården eller upp på fjället känns det smidigare/säkrare med varianten där yttertält och innertält sitter ihop. Har läst mycket om Hilleberg Allak eller Nammatj 2 (jättedyra) och Exped Venus II UL (ganska dyrt) och tycker väl egentligen att de verkar enklare att slå upp, har bättre ventilation och nog pallar mer väder, men priset på Rock 2 är ju fantastiskt. Och det kanske räcker långt som 3-säsongerstält??

Nåja, det var mina tankar just nu, tyvärr har jag i dagsläget ingen erfarenhet av något tält så det ska bli spännande att följa tråden.

/Niclas
 
Är det inte bra att börja med ett billigt och bra tält och sedan när eller om ni upplever att någonting saknas uppgradera. Att köpa ett hilleberg för tio jävla tusen för att man tror att det kommer vara bra på allt bara för att det är dyrt tycker jag låter underligt.

Dessutom så har väl hilleberg problem med supermycket kondens? :)
 
Använd ditt

tält. Antingen lär du dig leva med det och med handhavandet kompensera nackdelar eller så vet du betydligt bättre hur din personliga kravspec ser ut.

Just handhavandet av utrustning är viktigt. Med rätt handhavande funkar ofta billiga modeller utmärkt.

Thure
 
Mycket tält för lite pengar:) Som thureb skrev, använd tältet och ha glädje av det, med tiden kommer du att lära dig få ut det mesta av detta tält samtidigt som du kommer underfund med dess fördelar och brister. Skulle bristerna överväga för något användningsområde har du en tydlig kravspec på egenskaperna till nästa tält och kan målmedvetet välja detta, samtidigt som du har kvar TNF tältet;). Ganska billig lärdom för bara 999kr:)
 
Använd tältet i ett år och ta reda på vad du gillar respektive ogillar med det. Är du inte nöjd kan du sälja tältet på Blocket för 500 kr och skaffa ett bättre.
 
Jag har haft precis det tältet och använt det både vid paddling och fjällvandring. Min uppfattning är att det definitivt är ett dugligt tält. Jag var helt nöjd med det och bytte bara ut pinnarna mot lättare när jag vandrade med det. Nackdelen med det är som redan nämnts, man måste vara snabb på att slå upp det om det regnar eftersom innertältet slås upp först.
Till det priset kan Du garanterat sälja det beg utan att förlora knappt en krona, det gjorde jag. Har bytt ut det mot ett HB Allak, men det kostar mångdubbelt mer. Jag tycker Du ska börja med ditt TNF tält, och sen när Du tycker det är värt det......köp ett HB!

// Lelle
 
Tack

Tack för all input! Jag har funderat vidare själv och kommit fram till liknande saker som ni skrivit ovan. OM jag känner att det inte alls passar mig kan jag ju sälja det och få igen pengarna. Vore det inte för att jag ska iväg på middag nu skulle jag slagit upp tältet och testlegat det. Men det får bli en annan gång!

Tack utsidan!

Emil
 
Har för mig att vattenpelaren ligger runt 1500! - dvs ungefär som på ett clas ohlsson tält för 399:-

Så frågan är hur det klarar ett ordentligt skyfall.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.