Vad släpar ni på ?

Hade en period då jag hemsökte olika skogsödemarker tidigare. Då var elden en viktig del av upplevelsen och jag bar alltid med mig näver, yxa och såg. Numera, för turer där jag inte räknar med att elda eller att det är en viktig del av upplevelsen, så har jag bara med mig en lite Swiss Army kniv. Och den används inte direkt till eldning.

Så när det är dags för mysbrasa eller när det kunde vara trevligt så kapar jag torra grenar och liknande upp till en arms tjocklek genom att slå dem mot en någorlunda vasstandad sten. Brukar gå förvånansvärt lätt att bryta av 3-6 dm långa bitar. Jag har vid ett tillfälle på kalfjället använd den modellen till att kapa ett par stolpar till vinterledmarkeringar och sedan elda upp dem. Det bör kanske tilläggas att de var kasserade och ersatta av metallstolpar istället.

Men är man beroende av eld för t ex matlagning i alla väder så skulle jag nog ha med både lilla handyxan och hopfällbara sågen.

Jörgen
 
Vill nämna den här sågen också, Malcos kvistsåg, den bästa kvistsåg jag provat: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1448

Tyvärr har den utgått och jag har bara ett oanvänt blad kvar, därav att jag slagit till på en Frisports. Men för sommarvandringar kanske det blir en Laplander.

Raskesven


Håller med Raskesven, den typen av vik-såg tycker jag är kalas till vandringar och andra utflykter; lätta och grymt effektiva! Yxor i olika utförande kan ju visserligen ge betydligt skönare Macahan-känsla, men för att dela ved i mindre bitar är de ju rätt trista med tanke på hur stor del av veden som hamnar som spån på marken..

Per
 
Är det bara ved för matlagning tar jag fällbara sågen och en kniv,det räcker för småbrasor.Ska det myseldas tar jag även med yxan (fiskars 500 el. 600 lite beroende på dagsform).


peter
 
Ja behver jag såg och yxa och ska försöka få ner vikt och volym så är en ihopfällbar bågsåg alt en sån grensåg/kläppsåg som man snackat om tidigare och en liten sk campingyxa mitt alternativ.
 
Det finns ett urgammalt Norrländsk ordspråk som säger:
Nordman göra liten brasa, sitta nära. 08:man göra stor brasa, sitta långt i från.
Kunde inte låta bli, förlåt..........
Vanligtvis räcker en kniv för mig, eftersom brasan bara är till för matlagning och mys.
Yxa och såg behöver jag bara om jag skall göra en majbrasa.
Där jag vistas är det mest urskog, varför torra grenar är väldigt lätt att hitta, därav det lilla behovet av annat än kniv.
 
Bohusläning använda gasspis*, frysa men leende bada i självlysande vatten...

*Inte alltid lätt hitta ved på öarna...
 
Mitt enkla svar är att jag bara har med mig en kniv. Sen stormarna Gudrun och Per drog fram har det funnits gott om torr ved i skogen.
Är biten för lång brukar jag lägga den mot en sten och hoppa på den.

Sen läste jag det här och kände mig dum:
Så när det är dags för mysbrasa eller när det kunde vara trevligt så kapar jag torra grenar och liknande upp till en arms tjocklek genom att slå dem mot en någorlunda vasstandad sten. Brukar gå förvånansvärt lätt att bryta av 3-6 dm långa bitar.

Men den där Jörgen ska ju alltid ha så himmla intelektella lösningar på allt...

/OJ
 
När jag går ut på mina krävande expeditioner hemmavid ser jag inget alternativ till att bära ett flertal skärverktyg, eftersom mitt liv står på spel krävs det redundans, helst in absurdum. Som backup och till finlir (det vill säga allt utom ninjastrid, valslakt och husrivning) använder jag en ytterst taktisk fällkniv med mattsvart blad, fräst ur en metall som är så komplex att ingen hört talas om den (speciellt inte metallurger, men vad vet dom som inte en härdad knivfanatiker vet?). Naturligtvis är den utrustad med one-hand-multiplex så även den mest osmidiga kan fälla upp bladet med den andra handen lyckligt ovetandes. För mer tekniska jobb och reparation av mitt militärt specade hi-pressure-jetfuel-ultegra-duo-kök använder jag ett multitool med inbyggd sekatör och en full sats gängskär, naturligtvis gjort i titan. Gäller ju att tänka på vikten. Men dessa två högkvalitativa verktyg är ingenting mot kronjuvelen, mitt 8 mm tjocka svärd, som jag med säkerhet vet att jag aldrig kommer ha sönder, det har jag nämligen hört från lumpen. Bladet är naturligtvis mattsvart så man slipper bländas av fulländningen i sliparbetet, och ibland är det ju bra att inte avslöja sig med reflektioner (vare sig inifrån eller från kniven), bladet är därför lackat med epa-cote som sägs vara det som amerikanska sälar använder (oklart till vad, marina däggdjur liksom, vad vet dom liksom?). Alla dessa verktyg krävs verkligen i mellansvensk skogsmiljö, i skogen kan ingen höra dig skrika. När jag idkar friluftsliv, så gör jag det med kraft och stringens!

Näe, det var visst ironi och satir, friluftssatir dessutom. Jag använder en kniv, ibland en större, ibland en mindre. Bägge har trähandtag. Nu har jag gjort ett till blad också. Kan bli en kniv i framtiden. Kanske. Jag har två olika sågar och en yxa också. Dessa används mest på bekantas marker. Jag föredrar stora bågsågar framför fällsågar. Bökigare att bära men tre sågtag senare så har man tjänat in den energin de tog att släpa runt på dem. Det är ibland svårare än önskat att hitta bra blad, dvs. för färskt virke. De för torrt virke lämnar ett för smalt spår och bladet har därför lättare att fastna.
 
Mitt enkla svar är att jag bara har med mig en kniv. Sen stormarna Gudrun och Per drog fram har det funnits gott om torr ved i skogen.
Är biten för lång brukar jag lägga den mot en sten och hoppa på den.

Sen läste jag det här och kände mig dum:


Men den där Jörgen ska ju alltid ha så himmla intelektella lösningar på allt...

/OJ

En får tacke :)

Anar en Ulf Thorén-konnässör där...

Jörgen
 
Snopen....

Hej
Blev snopen över att så många väljer att ta med yxa på turerna.
Jag vet att en bra yxa gör ett bra jobb, men tänkte på vikten vid längre turer i skogen.
Personligen så väljer jag en bågsåg, sågar meterbitar som får brinna av på mitten som jag puttar in i elden sen, det har funkat bra hittils, slött, men som sagt, funkar bra.
I början så fällde vi 20-25 cm tjocka torra träd, och då var det ledare som propsade på att vi måste såga "spisvedskorta" ( ca 30 cm) bitar, som sen skulle klyvas i snygga femtedelar, pust....,
efter alla konstens regler, tyckte redan då det var överarbetet, men det såg snyggt ut med vedstapeln bredvid elden...
Har förstått senare att så gjorde dom för att man skulle lära sig fälla, såga o klyva ved, utan att hugga benen av sig och andra...
Men det är kul att läsa om olika beteenden ute i skogarna som utemänniskorna har !!
peter skuggan
 
Det där med att slå eller genom att stampa på grenar för att dela på dem är något jag skulel vilja avråda ifrån. Det har skett många olyckor på detta sätt, ett bättre sätt är att använda 2 tätt stående träd och att sticka in grenen där emellan och seda ntrycka framåt. Då sker det hela kontrollerat och risken för olycka ä minimal.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 6
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.