Vad skiljer lätt-, medelsvår-, och svår terräng åt?

Håller på att kika lite på skor.
Blir lite nyfiken på vad man betecknar som lätt-, medelsvår- och svår terräng?
Har googlat men inte hittat annat än att lätt terräng är grusvägar och stigar.
Vad är medelsvår? Myrar o bäckar?
Svår? Kärr o älvar?
 
Beror ju mycket på ens egen erfarenhet och vandringsvana vad som är lätt eller svårt, kupering, förekomst av stenar, rötter eller blockterräng spelar också in. Om man läser etappbeskrivningar för vandringsleder kan det vara angivet svårighetsgrad utifrån hur lång tid det tar att vandra sträckan, kolla t ex. https://www.bergslagsleden.se/etapper/
 
Jag tror inte att fukt och vatten är det som betecknar terrängens svårighet i första hand, för vatten så är det väl om kängan är vattentät eller lätt att torka som är det intressanta?

Svår terräng för skor bör vara om de är stabile för foten i ojämn terräng, eller tål slitage i rasbranter och stenar samt rent allmänt om sulan har ett bra "grepp" och slittålighet.
Obanad vandring är ju oftast lite mer krävande än ledad stig även i samma terräng.
Beskrivning av tid per kilometer för att ta sig fram kan vara en översiktligt måttstock, och kupering kan indikera att man har nytta av stadiga skor med hållbar sula/tåhätta och bra grepp t ex.

Jag kan tänka mig att fabrikanter med svår terräng vill beskriva obanat, stenigt samt kuperat snarare än myr och vad, även om det som du sett inte finns definitioner på det.
 
Jag tror inte att fukt och vatten är det som betecknar terrängens svårighet i första hand, för vatten så är det väl om kängan är vattentät eller lätt att torka som är det intressanta?

Svår terräng för skor bör vara om de är stabile för foten i ojämn terräng, eller tål slitage i rasbranter och stenar samt rent allmänt om sulan har ett bra "grepp" och slittålighet.
Obanad vandring är ju oftast lite mer krävande än ledad stig även i samma terräng.
Beskrivning av tid per kilometer för att ta sig fram kan vara en översiktligt måttstock, och kupering kan indikera att man har nytta av stadiga skor med hållbar sula/tåhätta och bra grepp t ex.

Jag kan tänka mig att fabrikanter med svår terräng vill beskriva obanat, stenigt samt kuperat snarare än myr och vad, även om det som du sett inte finns definitioner på det.
Ok. Tack för svar. Det klargjorde en del.
När jag läst lite mer så verkar det stämma. Då räknar man in ojämn terräng och tung packning, verkar det som.
 
Att balasera sig genom ett stenfält, ur, är besvärligt och vid regn halt och farligt oxkså, branta sluttningar med risk för stenras kan vara livsfarliga.
 
Frågan är intressant. Vad är svårforcerad terräng? Svaret är beroende på terrängens beskaffenhet. Höjdskillnad, terrängblock, vattenflöden, genomvuxen terräng med sly och granris.
I vilket sammanhang ska terrängen forceras, med packning eller utan, i vilken hastighet ska det ske?
När jag jobbade med röjsåg och motorsåg i fordom tid så gick det fortare än tidigare generationer med svans och yxa...😊
 
Som andra skrivit högst baserat på egen erfarenhet och förutsättningar, packning etc . En liten liknelse kan vara vilken hastighet man tar sig fram med vandringspackning, lätt kanske 4-5 km/h (lättgången skogsstig eller fjällhed) medelsvår runt 3km/h (kuperad terräng, mer sten men ändå framkomligt) och svår <1km/h (blöthålor med block och manshögt ripvide).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...