Vad skall man tänka på vid köp av beg. ryggsäck?

Hej!

Jag tänkte bara höra efter om någon har några bra tips angående vad man skall tänka på när man synar en begagnad ramryggsäck?

...planerar att köpa en begagnad, och jag har inte så stor kunskap om säckar...så alla tips jag kan få är bra. Är det något speciellt slitage man skall se till?

Kollgrejer

Kolla att tyget är helt och inte sprött (åldrad nylon) överallt.

Kolla också att alla sömmar är hela.

Kolla att ev. vattentät beläggning på insidan är intakt och ej sitter i sjok som lösa flagor.

Packa till sist säcken full med t.ex. några tunga persedlar och häng den på ryggen. Kolla att rygglängden fungerar, vid större säck skall höftbältet bära av större delen av vikten mot höftkammarna. Du ska kunna släppa efter helt på axelremmarna och bära säckens vikt med höftbältet, bekvämt.

Är du fortfarande intresserad av säcken så kan du avsluta med att kolla att bärsystemet känns intakt. Justera säcken så som du tror att du kommer att bära den. Gå omkring med den, gå upp för en trappa och ned igen, böka omkring en stund (som man kan göra vid svåra passager till fjälls) och känn efter att säcken känns stadig och bekväm.

Vid positivt utslag och rätt pris, köp!

Tänk på att nylon som sagt åldras... är säcken gammal och halvdyr; pruta!!!

Lycka till!
/Jonas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips