Vad skall man tänka på vid köp av beg. ryggsäck?

Hej!

Jag tänkte bara höra efter om någon har några bra tips angående vad man skall tänka på när man synar en begagnad ramryggsäck?

...planerar att köpa en begagnad, och jag har inte så stor kunskap om säckar...så alla tips jag kan få är bra. Är det något speciellt slitage man skall se till?

Kollgrejer

Kolla att tyget är helt och inte sprött (åldrad nylon) överallt.

Kolla också att alla sömmar är hela.

Kolla att ev. vattentät beläggning på insidan är intakt och ej sitter i sjok som lösa flagor.

Packa till sist säcken full med t.ex. några tunga persedlar och häng den på ryggen. Kolla att rygglängden fungerar, vid större säck skall höftbältet bära av större delen av vikten mot höftkammarna. Du ska kunna släppa efter helt på axelremmarna och bära säckens vikt med höftbältet, bekvämt.

Är du fortfarande intresserad av säcken så kan du avsluta med att kolla att bärsystemet känns intakt. Justera säcken så som du tror att du kommer att bära den. Gå omkring med den, gå upp för en trappa och ned igen, böka omkring en stund (som man kan göra vid svåra passager till fjälls) och känn efter att säcken känns stadig och bekväm.

Vid positivt utslag och rätt pris, köp!

Tänk på att nylon som sagt åldras... är säcken gammal och halvdyr; pruta!!!

Lycka till!
/Jonas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips