Vad skall jag köpa för GPS?

Hjälp! Jag vill köpa en bra, enkel, fungerande GPS som jag kan använda vid svampplockning, vandring etc. Har kollat på Garmin, men vet inte vilken modell som är bäst utan att ruinera sig. Gärna bra batteritid.

Jag har eTrex 30 som jag är nöjd med. Liten och bra batteritid. Det är min tredje eTrex, en pensionerad och en kraschade jag. Detaljerade kartor, Friluftskartan, måste du köpa till dock.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack Niklas! Jag fick tag på Svealandskartan för 399:- den klarar jag mig på ett tag. Vettig prisnivå också. tack igen

Obs, det finns bättre skärmar med högree upplösning men jag tycker att format och batteritid klart överväger. Försök att få kolla på en live innan köp eller kika lite på Youtube. Sen har en del "värre" apparater sämre skärmar för att användas i solljus och dagsljus: http://www.youtube.com/watch?v=1aD6JqkLgYM

Lycka till och fråga på om det är något eTrex-specifikt du undrar över.

Erfarenhet säger att ju mer elektronik, upplösning etc. ju sämre batteritid. Så det är säkert på samma sätt med GPS'er. Tror att det blir bra för mig. Återkommer kanske då den är inköpt. Har ingen större stress med inköp då den behövs först i juni. Ha en trevlig helg!

Japp, jag har haft två äldre eTrex Vista C och Vista HCx och nu en eTrex 30 sen i augusti. Klart nöjd, enda jag är lite missnöjd med är när jag cyklar mountainbike och vill att den ska uppdatera skärmen lite snabbare när man snabbt vill orientera sig. Då har jag alla detaljer på max i Friluftskartan så det är inte konstigt.

hejsan knivhasse
har en garmin 60csx samt en 320astro. -kolla på en garmin 62.
vart finns karta för 399 ?
vänligen nils

Smartphone

Kanske kan en eventuellt befintlig smartphone vara ett alternativ. Jag använder gaiagps på iPhone. Fungerar bra men har sämre batteritid. Löses dock enkelt med en usb-backup. Om du har en android så är det ännu bättre eftersom de ofta har utbytbart batteri För löpning använder jag en gammal garmin armbandsvariant, den är mkt bättre när det gäller att följa en gps-rutt i högt tempo.

Karta

hejsan knivhasse
har en garmin 60csx samt en 320astro. -kolla på en garmin 62.
vart finns karta för 399 ?
vänligen nils

Hej och tack för tips!
Jag köpte Svealands för 399:- på Naturkompaniet i centrala Göteborg (förra onsd.) det fans kvar 1-2 st och verkade inte vara ngn stor åtgång. Fyndlåda nedre våningen

Hasse

Tack för svar

Kanske kan en eventuellt befintlig smartphone vara ett alternativ. Jag använder gaiagps på iPhone. Fungerar bra men har sämre batteritid. Löses dock enkelt med en usb-backup. Om du har en android så är det ännu bättre eftersom de ofta har utbytbart batteri För löpning använder jag en gammal garmin armbandsvariant, den är mkt bättre när det gäller att följa en gps-rutt i högt tempo.

Med risk för att låta konservativ så vill jag ha en separat GPS, jag använder en Sonim mobil tel. för att ha lång batteritid när jag är ute. Så jag söker en GPS med lång batteritid. Men du skall ha tack för tipsen. Jag måste kanske in i den digitala världen, då skall jag tänka på dina tips :) Tack Hasse

Hej,
Är också på jakt efter en bra GPS. I det sista numret av den tyska outdoor tidningen presenterades en Garmin 550T som verkade vara högst intressant. Ska vara enkelt att hantera och har fått mycket bra omdömme. Är det någon som har erfarenhet av en sådan?
Tidigare var jag mer inne på att köpa en Garmin 62s. Prisskillnaden är inte så stor, men Garmin 550T är nog lite dyrare. Men priset är egentligen inte avgörande. Jag ska ha den främst till fjällvandring, en bra batteritid och lätthanterlig är avgörande.
Mvh. Veni

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips