Vad skall jag köpa för GPS?

Hjälp! Jag vill köpa en bra, enkel, fungerande GPS som jag kan använda vid svampplockning, vandring etc. Har kollat på Garmin, men vet inte vilken modell som är bäst utan att ruinera sig. Gärna bra batteritid.
 
Jag har eTrex 30 som jag är nöjd med. Liten och bra batteritid. Det är min tredje eTrex, en pensionerad och en kraschade jag. Detaljerade kartor, Friluftskartan, måste du köpa till dock.
 
Tack Niklas! Jag fick tag på Svealandskartan för 399:- den klarar jag mig på ett tag. Vettig prisnivå också. tack igen
 
Obs, det finns bättre skärmar med högree upplösning men jag tycker att format och batteritid klart överväger. Försök att få kolla på en live innan köp eller kika lite på Youtube. Sen har en del "värre" apparater sämre skärmar för att användas i solljus och dagsljus: http://www.youtube.com/watch?v=1aD6JqkLgYM

Lycka till och fråga på om det är något eTrex-specifikt du undrar över.
 
Erfarenhet säger att ju mer elektronik, upplösning etc. ju sämre batteritid. Så det är säkert på samma sätt med GPS'er. Tror att det blir bra för mig. Återkommer kanske då den är inköpt. Har ingen större stress med inköp då den behövs först i juni. Ha en trevlig helg!
 
Japp, jag har haft två äldre eTrex Vista C och Vista HCx och nu en eTrex 30 sen i augusti. Klart nöjd, enda jag är lite missnöjd med är när jag cyklar mountainbike och vill att den ska uppdatera skärmen lite snabbare när man snabbt vill orientera sig. Då har jag alla detaljer på max i Friluftskartan så det är inte konstigt.
 
hejsan knivhasse
har en garmin 60csx samt en 320astro. -kolla på en garmin 62.
vart finns karta för 399 ?
vänligen nils
 
Smartphone

Kanske kan en eventuellt befintlig smartphone vara ett alternativ. Jag använder gaiagps på iPhone. Fungerar bra men har sämre batteritid. Löses dock enkelt med en usb-backup. Om du har en android så är det ännu bättre eftersom de ofta har utbytbart batteri För löpning använder jag en gammal garmin armbandsvariant, den är mkt bättre när det gäller att följa en gps-rutt i högt tempo.
 
Karta

hejsan knivhasse
har en garmin 60csx samt en 320astro. -kolla på en garmin 62.
vart finns karta för 399 ?
vänligen nils

Hej och tack för tips!
Jag köpte Svealands för 399:- på Naturkompaniet i centrala Göteborg (förra onsd.) det fans kvar 1-2 st och verkade inte vara ngn stor åtgång. Fyndlåda nedre våningen

Hasse
 
Tack för svar

Kanske kan en eventuellt befintlig smartphone vara ett alternativ. Jag använder gaiagps på iPhone. Fungerar bra men har sämre batteritid. Löses dock enkelt med en usb-backup. Om du har en android så är det ännu bättre eftersom de ofta har utbytbart batteri För löpning använder jag en gammal garmin armbandsvariant, den är mkt bättre när det gäller att följa en gps-rutt i högt tempo.

Med risk för att låta konservativ så vill jag ha en separat GPS, jag använder en Sonim mobil tel. för att ha lång batteritid när jag är ute. Så jag söker en GPS med lång batteritid. Men du skall ha tack för tipsen. Jag måste kanske in i den digitala världen, då skall jag tänka på dina tips :) Tack Hasse
 
Hej,
Är också på jakt efter en bra GPS. I det sista numret av den tyska outdoor tidningen presenterades en Garmin 550T som verkade vara högst intressant. Ska vara enkelt att hantera och har fått mycket bra omdömme. Är det någon som har erfarenhet av en sådan?
Tidigare var jag mer inne på att köpa en Garmin 62s. Prisskillnaden är inte så stor, men Garmin 550T är nog lite dyrare. Men priset är egentligen inte avgörande. Jag ska ha den främst till fjällvandring, en bra batteritid och lätthanterlig är avgörande.
Mvh. Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
lami Skall jag köpa en GPS? Navigering 17
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
per.ostlund Vad skall jag ha alla MB till? Navigering 3
Vilken handdator skall jag använda Navigering 0
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
zalkow Vilken utrustning skall investeras? Navigering 6
Tony-Avesta MetroGuide, MapSource, vad skall man ha tro?? Navigering 7
petho Vilken modell skall man köpa? Navigering 2
majjen Hur hittar jag denna position? Navigering 4
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
joa_bj Var hittar jag rastplatser som POI's till Garmin Navigering 2
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
Enicar GPS SW 2.90 var hittar jag den? Navigering 4
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
gundj Nu väntar jag pâ skogsversionen. Navigering 0
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
375hh Hur får jag kurs på min Garnmin 60csx? Navigering 15
ewab Till alla som svarat på:Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 0
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9
graylingfisher Hur mycket kartmaterial rymmer jag i Quest2 Navigering 2
whypoint Kan jag använda City Select Europe v6 i två GPS:er? Navigering 1
Andis Var köper jag Garmin 60CSx billigast inom EU? Navigering 35
sotter Göra egna kartor i Mapwel (Jag blir knäpp!) Navigering 2
Winstar Ska jag välja 60C eller 60CS?? Navigering 11
montanaemma Var hittar jag bra kartor? Navigering 3
PalleC Vad ska jag betala för en Garmin GPS 12 ? Navigering 7
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
diamondsutra Hjälp!!!!!!(jag överdriver lite :).....) Navigering 3
Jimmy_L Är det bara jag som inte har Garmin? Navigering 29
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
Mackan3972 Vad missar jag när jag köpt min 60CS i USA? Navigering 12
Tony-Avesta Sånt jag saknar på 60CS..... Navigering 1
Kenneth68 Jag-en fegis! Navigering 8
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
Brysselkal Benefonägare, finns det fler än jag? Navigering 1
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
raderad04 Nu fattar jag lite... Navigering 2
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.