Vad ska vara upp på en karta på en skylt

Hej!

Medveten om att detta forum handlar om GPS, hoppas jag dock att det finns kartnördar i största allmänhet här också. Håller på att ta fram skyltar åt en kommun (skyltar med kartor över ett område, tex en idrottsplats eller industriomårde), och märker att jag och kollegorna ofta är oense om vad som skall vara uppåt på kartan.

Själv är jag seglare i botten och lägger ALLTID en karta med kartans norr uppåt. Jag vet att tex orienterare ofta vänder kartan efter kompassen (kartans norr efter magnetisk norr). Hur tänker folk i allmänhet?

Ett krux är att om jag vill ha kartskyltar, orienterade efter kompassen (siktlinjen uppåt) i både norra och södra entrén till ett område behöver jag ta fram två separata original åt skyltmakaren. Dessutom behöver jag vara säker på att den som monterar upp skylten orienterar den i rätt riktning. Det blir alltså billigare och enklare hantering med norr uppåt.

Tankar? Nån som känner till om det finns en standard?

Tack på förhand

John
 
Norr uppåt

är naturligt för de flesta som är vana vid att hålla reda på vädersträcken.

En röd punkt för tavlans plats samt ett par tydliga landmärken på kartan som är lättidentifierade från tavlans plats underlättar orienteringen.

Den grafiska utformningen och att minimera onödig information på skylten är förstås viktigt.

Thure
 
Jag jobbar med liknande uppgifter ibland, och brukar försöka vara uppmärksam på hur andra gjort när jag är "ute".

Båda typerna förekommer. Ibland finns det också skäl att vrida kartan på något annat sätt om formen på området motiverar det rent layoutmässigt. Ett väldigt långsmalt strandreservat t.ex. är ju bäst att lägga ned, helt oavsett hur entrén eller vädersträcken ligger.

En situation då kartan av tolkningsskäl lämpligast är vriden på annat sätt än norrut är om det bara finns en tydlig rörelse i hur man kommer in i området, eller om det bara finns en entre till området, och antagligen inte kommer bli några fler. (Typ ett reservat på en udde men bara en tillfartsväg eller liknande.)

I de enstaka fall man har överblick över stora delar av området som t.ex. vid en utkikspunkt, kan det vara motiverat att passa kartan, och kanske vinkla ned skylten så att den blir som en pulpet att stå vid och titta vidare ut över landskapet.

Jag tycker annars att norr känns bäst att ha uppåt. Det är ju vad man kan kalla standard, förutsatt att kartan är monterad i ett loddrätt plan och inte som ovan. Som du säger blir det ju också enklare att reproducera och flytta skyltar osv. Oftast har man ju ändå inte överblick över hela området när man står vid kartan, så jämförelsen karta/terräng blir mindre viktig. Att placera skylten rätt hjälper också. Du kan ju t.ex placera skylten södervänd, norr om stigen man går på när man passerar den. Då står man ju automatiskt vänd mot norr när man tittar på den, och får ganska rätt känsla mot terrängen. Tänk på att se till att man vid tryck använder UV-tåliga färger. Södervända skyltar bleks ganska fort om de står soligt.
 
Som gammal orienterare anser jag att norr alltid ska vara uppåt just av den anledningen att det är enklare om en karta alltid är riktad på ett sätt.
En tydlig kompasspil på kartan för att informera om hur kartan är orienterad och en tydlig markering på kartan var respektive tavla finns är tillräckligt.
Då kan man använda samma karta på olika ställen, det som behöver justeras är tavlans plats på kartan.
 
Om man vänder kartan som i exemplen ovan (uppåt inte lika med norr...) så är det ännu viktigare med en kompasspil på kartan för att orientera in sig.
 
Jag funderade lite och jag undrar om man inte kan sätta nån slags gräns vid om kartan är att anse som att den visar "utomhus" eller "inomhus" (men med lite andra definitioner är normalt).

T.ex. en karta över en galleria borde inte behöva sitta med norr uppåt. Det är sällan nån håller reda på vad som är norr och söder när man är inomhus, man orienterar sig mer relativt där om man säger så. "Gå åt det hållet, ta vänster in andra gången, på höger sida ligger butiken"

Å andra sidan bör alla kartor inne i gallerian sitta med samma sida uppåt, så att anpassa efter var kartan sitter blir bara dumt.

En karta över ett friluftsområde bör ju helt klart sitta med norr uppåt. Dels eftersom man utomhus har en mycket tydligare bild av vädersträcken, dels eftersom man där inte är lika begränsad av väggar och liknande så man "friorienterar" mer. "Följ stigen åt nordost, när den viker av söderut ligger det ett vindskydd 100 m in i skogen på norra sidan"

En karta över t.ex. en idrottsplats eller en parkering blir ju ett gränsfall, det är ju formellt sett utomhus men så pass avgränsat att man borde kunna använda kriterierna för "inomhus" ändå så att säga. Oftast så är ju en sån karta inte för att man inte ska gå vilse (området är så litet att man ser var man är) utan mer för att visa var saker och ting ligger (precis som i t.ex. en galleria).

Så såna kartor kan man eventuellt sätta med annat än norr uppåt. Men även där gäller det ju att man för det mesta bör ha alla kartor över området vända åt samma håll.
 
*Om* du inte sätter norr uppåt, se för allt i världen till att kartan får en norrmarkering, och att skylten blir uppsatt åt rätt håll och på två ben.

Jag har vid något tillfälle hittat en vriden karta utan någon indikation om att så var fallet. Det tog ett par minuter innan jag insåg vad problemet var....

Jag föredrar norr uppåt nästan jämt. Undantaget är väl inomhus, typ shoppinggalleria, där jag tycker att det känns bättre med kartan passad till verkligheten.
 
Härligt

Nermander.

Galleriaentre eller sjukhusentre där kan jag acceptera att uppåt är bortåt i verkligheten. Att vinkla kartan 45 grader som om man närmar sig ett pulpettak är i de fallen lämpligt.

Hur stor idrottsplats är det frågan gäller John?

Thure
 
Jag tycker iallafall det är jobbigt med orienteringstavlor/skyltar som inte är passade efter verkligheten. Det värsta jag varit med om var en skylt/karta som hade norrpilen nedåt men var vänd åt söder...

Jag föredrar skyltar som är passade efter verkligheten. Blir mycket lättare i parker, nöjesfält etc. Norrpil är bonus.

(på båtar gissar jag då att det finns flera varianter; en som sätts åt babord och en som sätts åt styrbord. I byggnader, sjukhus etc, skulle det bli skitjobbigt om skyltarna inte är orienterade efter byggnaden)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DTM Hur ska en GPS mottagare vara placerad i bil? Navigering 8
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
Totteman Vad ska man köpa? Navigering 0
Wild Spirit Vad ska man välja? Navigering 2
ALj Hur långt före kameran ska man varna? Navigering 26
jonasolof Styra vart karta ska hamna i 60Cx Navigering 10
jonasolof off topic: var lägga bilder som ska länkas? Navigering 6
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Winstar Ska jag välja 60C eller 60CS?? Navigering 11
PalleC Vad ska jag betala för en Garmin GPS 12 ? Navigering 7
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
Winstar Hur ska man ställa in.... Navigering 4
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
marcuslundmark GPS i england nu ska det bli av men varifrån? Navigering 23
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
AspenXTR Ska man skratta eller gråta ? Navigering 13
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Jacken Ska du sälja din Garmin 12 ? Navigering 0
parant Vilken nordreferens ska man välja ? Navigering 0
Vilken ska jag välja? Navigering 5
Vilken ska jag välja? Navigering 0
gunhild Vad betyder nm i google maps? verkar vara mer än en km. Navigering 2
brolly Kan detta vara något? Navigering 1
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Jorden runt Upp i det blå Navigering 5
avslut1008 Låsa upp kartor?? Navigering 51
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
graylingfisher Sjökortet upp och ner Navigering 4
Grusbus Byta upp mig från GPS V till... ja vad? Navigering 14
petho Tabell över solens upp- och nedgång Navigering 8
Byerum Låsa upp Friluftskartan! Navigering 1
Brune Dela upp Garmin Data Base (GDB) fil Navigering 2
Mezzner Nån fler GPS60CS som gett upp? Navigering 10
jonasolof Garmin Que 2.7 vägrar koppla upp till GPS10 Navigering 4
delta1 Låsa upp kartor till gps:en..?? Navigering 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.