Vad ska vara upp på en karta på en skylt

Tack för alla kloka tankar och länkar! Visste väl att utsidan skulle vara rätt ställe...enda nackdelen är väl att alla här har lite koll på kartor och väderstreck. Det har inte kreti och pleti, än mindre den generation som vuxit upp med smartphones. Så jag får nog kolla lite på gällande standard!
 
Vid ett besök på en plats för ett historiskt slag stod alla orienteringstavlor i snörrätt N uppåt oavsett var de stog i terrängen, lätt förvirrande för dem som inte såg att de var i toppen eller endera sidan av de i ochförsig riktiga skisserna. Ungerska läser ju inte alla.
 
Nej! Norr är helt ointressant.

Eftersom så många tycker att norr ska var uppåt måste ju någon protestera och säga något annat. För det första ska man rådfråga kvinnor. De har en oerhört pragmatisk syn tillvaron som jag beundrar och respekterar. Detta är absolut inget inlägg i någon genusdebatt men jag har hört att kvinnor ofta vänder kartor i färdriktningen (jag gör ofta det själv), män vänder kartan i huvudet.

Bortsett från denna eventuella fördom så har jag för det mesta ingen aning om vad som är norr. Om jag ska in i ett industriområde genom en grind och det sitter en karta orienterad i färdriktningen in i området så är det väldigt lätt att se att jag tex ska ta fjärde gatan till vänster och målet ligger därefter på höger sida. Vad har jag för glädje av att veta var norr är?

Jag tillhör nog kreti & pleti...;)

thomas
 
Själv vänder jag alltid kartor och sjökort i färd eller synriktningen, men det kan ju bero på miljöskador.
Läsa uppochner lär man sig snabbt, eller aldrig. Skönt att vi är olika.
 
Frågan

är inte helt enkel.

Mycket beror på om skylten sitter rakt i siktlinjen mot området som är avbildat eller inte.

Kanske skall samma bild finnas på internet och i tryckt information.

Om man har flera kartskisser på internet med olika inzoomning för att kunna hitta till och i ett industriområde/ idrottsplatsområde är det bäst att alla kartskisserna har norr uppåt.

Thure
 
@ thureb

Jag håller med om att frågan inte är helt enkel. Det ju tänkbart att man förbereder vissa besök med att ta ut en karta från internet. Då känns det mer naturligt att kartan har norr uppåt.

Men jag tänkte mig att jag helt enkelt står utanför industriområdet och ska hitta rätt ställe. Jag kan garantera att jag då i 100% av fallen inte har en susning vad som är norr. Jag sitter ju förmodligen i en bil och det brukar komma fler bilar bakom så jag har inte lång tid på mig att orientera mig om vart jag ska. Då vill i alla fall jag ha tavlan/kartan i färdriktningen. Samma sak gäller översiktstavlor på färjeterminaler (jag har ett helvete med vissa!), i färdriktningen tack. Annars är det kört.

thomas
 
Ja men det var ju samma funderingar som jag tog upp. Om ett område så att säga är överskådligt eller avgränsad (industriområde, idrottsplats, galleria, torg, radhusområde etc) så är norr inte så viktigt eftersom man där navigerar relativt (höger/vänster, före/efter).

Däremot är jag tveksam till om varje skylt ska ha en egen riktning. Om man först får en skylt vänd åt ett håll och sen längre in en skylt vänd åt ett annat håll så tror jag det blir väldigt förvirrande.


Men är det ett naturområde som kanske är flera km åt vardera håll så blir det konstigt att inte ha norr uppåt.
 
Får väl krypa till korset och erkänna att jag inte tänkt igenom alla olika scenarier. Jag tänkte ffa på infotavla i naturen men håller med om att det kan finnas tillfällen där kartan kan vändas på andra sätt. Tex köpcentra med flera olika ingångar, för det stora flertalet människor blir det nog enklare om den egna ingången är längst ner på kartan. Blir då naturligt att när man lyfter blicken så ligger HM på höger sida precis som på kartan...

Innebär ju iofs flera olika skyltar för samma område, en för varje ingång... Hur man ska vrida kartan mitt i köpcentrat vet jag inte...
 
Ett utmärkt exempel är Stockholm C där man ska gå rakt in i en vägg för att ta sig till spår 12a. Jag tycker kartan ska vara ritad som att man stod i helvetet och tittade upp på området. Orienteringen kan vara med en norrpil i sydvästlig riktning med kalibreringshänvisning. Vi måste våga vara lite annorlunda.
 
passad karta

Jag vill ha kartan passad till verkligheten, sitter den således vi södra entren ska norr vara uppåt och sitter kartan vid norra entren så ska uppåt vara söder MEN i båda fallen vill jag se en norrpil på kartan.

Uppåt är framåt för mig och då jag navigerar vänder jag kartan efter vilket håll jag är på väg. Så är neklast för mig och läsa upp&ner är inte så svårt för mig.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DTM Hur ska en GPS mottagare vara placerad i bil? Navigering 8
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
Totteman Vad ska man köpa? Navigering 0
Wild Spirit Vad ska man välja? Navigering 2
ALj Hur långt före kameran ska man varna? Navigering 26
jonasolof Styra vart karta ska hamna i 60Cx Navigering 10
jonasolof off topic: var lägga bilder som ska länkas? Navigering 6
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Winstar Ska jag välja 60C eller 60CS?? Navigering 11
PalleC Vad ska jag betala för en Garmin GPS 12 ? Navigering 7
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
Winstar Hur ska man ställa in.... Navigering 4
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
marcuslundmark GPS i england nu ska det bli av men varifrån? Navigering 23
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
AspenXTR Ska man skratta eller gråta ? Navigering 13
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Jacken Ska du sälja din Garmin 12 ? Navigering 0
parant Vilken nordreferens ska man välja ? Navigering 0
Vilken ska jag välja? Navigering 5
Vilken ska jag välja? Navigering 0
gunhild Vad betyder nm i google maps? verkar vara mer än en km. Navigering 2
brolly Kan detta vara något? Navigering 1
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Jorden runt Upp i det blå Navigering 5
avslut1008 Låsa upp kartor?? Navigering 51
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
graylingfisher Sjökortet upp och ner Navigering 4
Grusbus Byta upp mig från GPS V till... ja vad? Navigering 14
petho Tabell över solens upp- och nedgång Navigering 8
Byerum Låsa upp Friluftskartan! Navigering 1
Brune Dela upp Garmin Data Base (GDB) fil Navigering 2
Mezzner Nån fler GPS60CS som gett upp? Navigering 10
jonasolof Garmin Que 2.7 vägrar koppla upp till GPS10 Navigering 4
delta1 Låsa upp kartor till gps:en..?? Navigering 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.