Vad ska vara upp på en karta på en skylt

Jag vill ha kartan passad till verkligheten, sitter den således vi södra entren ska norr vara uppåt och sitter kartan vid norra entren så ska uppåt vara söder MEN i båda fallen vill jag se en norrpil på kartan.

Uppåt är framåt för mig och då jag navigerar vänder jag kartan efter vilket håll jag är på väg. Så är neklast för mig och läsa upp&ner är inte så svårt för mig.

/Patrik

Se där! Det var fler än jag som vänder och vrider på kartorna när det kommer till kritan. Men när vi inte har kartan i händerna utan tittar på en skylt så är det ju svårare att vrida på dom.

Ifrågasätter norrpilen på rätt många ställen. Där får man nog sätta upp någon definition för när den ger något. Förutsättningen för att en norrpil ska ge något på en skylt är väl att man förväntar sig att någon överhuvudtaget vet var norr är vid platsen för skylten. Eller att området som skyltas blir mer begripligt av norrpilen.

thomas
 
Jag vill ha kartan passad till verkligheten, sitter den således vi södra entren ska norr vara uppåt och sitter kartan vid norra entren så ska uppåt vara söder MEN i båda fallen vill jag se en norrpil på kartan.

Uppåt är framåt för mig och då jag navigerar vänder jag kartan efter vilket håll jag är på väg. Så är neklast för mig och läsa upp&ner är inte så svårt för mig.

/Patrik
Bra formulerat, jag tänker likadant. Passar kartan efter åt vilket håll jag går, då vet man höger, vänster istället för öst väst. Har generellt otroligt dålig koll på vart norr är, oavsett om jag är i skogen eller i stan. Kompassen är min vän.

//Per
 
Bra formulerat, jag tänker likadant. Passar kartan efter åt vilket håll jag går, då vet man höger, vänster istället för öst väst. Har generellt otroligt dålig koll på vart norr är, oavsett om jag är i skogen eller i stan. Kompassen är min vän.

//Per

Håller med och vrider alltid kartan så att den överensstämmer med terrängen. I stan, villaområden eller framför allt förorter med många invandrare brukar det vara lätt att ta ut väderstrecken då tv-paraboler alltid är riktade mot geostationära satelliter, dvs mot ekvatorn. Metoden funkar tyvärr rätt dåligt om man befinner sig i Quito... Har man väl lokalisera väderstrecken med den metoden är det en bra idé att titta efter vanliga tv-antenner och lura ut vart de är riktade - de är nämligen ofta vanligare förekommande.
 
sol + klocka => väderstreck

Håller med och vrider alltid kartan så att den överensstämmer med terrängen. I stan, villaområden eller framför allt förorter med många invandrare brukar det vara lätt att ta ut väderstrecken då tv-paraboler alltid är riktade mot geostationära satelliter, dvs mot ekvatorn. Metoden funkar tyvärr rätt dåligt om man befinner sig i Quito... Har man väl lokalisera väderstrecken med den metoden är det en bra idé att titta efter vanliga tv-antenner och lura ut vart de är riktade - de är nämligen ofta vanligare förekommande.

Är det soligt och man vet att solet går upp i öster, passerar söder och ner i väster och vet vad klockan är så är väderstrecken i grova drag klara i dagsljus. Kan vara svårt på ekvatorn mitt på dagen då solen står i zenit men för väldigt mycket enkelare än regeln om timvisarn mot solen osv som man lärde sig som liten- Bättre att motionera hjärnan och tänka fram väderstrecken.

/Patrik, som iofs har kompass klockan om jag vill finlira.

.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DTM Hur ska en GPS mottagare vara placerad i bil? Navigering 8
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
Totteman Vad ska man köpa? Navigering 0
Wild Spirit Vad ska man välja? Navigering 2
ALj Hur långt före kameran ska man varna? Navigering 26
jonasolof Styra vart karta ska hamna i 60Cx Navigering 10
jonasolof off topic: var lägga bilder som ska länkas? Navigering 6
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Winstar Ska jag välja 60C eller 60CS?? Navigering 11
PalleC Vad ska jag betala för en Garmin GPS 12 ? Navigering 7
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
Winstar Hur ska man ställa in.... Navigering 4
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
marcuslundmark GPS i england nu ska det bli av men varifrån? Navigering 23
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
AspenXTR Ska man skratta eller gråta ? Navigering 13
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Jacken Ska du sälja din Garmin 12 ? Navigering 0
parant Vilken nordreferens ska man välja ? Navigering 0
Vilken ska jag välja? Navigering 5
Vilken ska jag välja? Navigering 0
gunhild Vad betyder nm i google maps? verkar vara mer än en km. Navigering 2
brolly Kan detta vara något? Navigering 1
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Jorden runt Upp i det blå Navigering 5
avslut1008 Låsa upp kartor?? Navigering 51
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
graylingfisher Sjökortet upp och ner Navigering 4
Grusbus Byta upp mig från GPS V till... ja vad? Navigering 14
petho Tabell över solens upp- och nedgång Navigering 8
Byerum Låsa upp Friluftskartan! Navigering 1
Brune Dela upp Garmin Data Base (GDB) fil Navigering 2
Mezzner Nån fler GPS60CS som gett upp? Navigering 10
jonasolof Garmin Que 2.7 vägrar koppla upp till GPS10 Navigering 4
delta1 Låsa upp kartor till gps:en..?? Navigering 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.