Vad ska man ha för termomugg?

Jag köpte en termomugg på Biltema för några månader sedn och nu har den slutat att fungera.
Kaffet blir kallt efter 10 minuter i rumstemperatur.

Den blir så varm att man bränner sig på den vilket får mig att tro att den är helt trasig.

Den var visserligen billig men ändå...
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89894

Frågan är nu vad man ska köpa för mugg istället.
Är det kvalitetsskillnader mellan olika muggar eller är alla lika bra/dåliga?
 
dajo; sa:
Jag köpte en termomugg på Biltema för några månader sedn och nu har den slutat att fungera.
Kaffet blir kallt efter 10 minuter i rumstemperatur.

Den blir så varm att man bränner sig på den vilket får mig att tro att den är helt trasig.

Den var visserligen billig men ändå...
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89894
Den ser utseende mässigt likadan ut som en som jag har och det gör att jag kan tänka mig att det är samma design på thermos funktionen.

Det är inte så att du fått in vatten/vätska mellan väggarna ?
testa att skaka den när den är tom.
skvalpar det eller känns tyngre än den borde vara då så kan det vara vätska mellan de två väggarna som leder värmen ut från innerväggen till ytterväggen.
och därmed kyler ditt kaffe.

ta bort botten och töm.

eller har du bucklat till den ?
om du har bucklat den så är det inte så mkt mer att göra mer än kanske buckla ut den igen. alt slänga.

Lycka till

/Torbjörn
 
hobbes; sa:
dajo; sa:
Jag köpte en termomugg på Biltema för några månader sedn och nu har den slutat att fungera.
Kaffet blir kallt efter 10 minuter i rumstemperatur.

Den blir så varm att man bränner sig på den vilket får mig att tro att den är helt trasig.

Den var visserligen billig men ändå...
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89894
Den ser utseende mässigt likadan ut som en som jag har och det gör att jag kan tänka mig att det är samma design på thermos funktionen.

Det är inte så att du fått in vatten/vätska mellan väggarna ?
testa att skaka den när den är tom.
skvalpar det eller känns tyngre än den borde vara då så kan det vara vätska mellan de två väggarna som leder värmen ut från innerväggen till ytterväggen.
och därmed kyler ditt kaffe.

ta bort botten och töm.

eller har du bucklat till den ?
om du har bucklat den så är det inte så mkt mer att göra mer än kanske buckla ut den igen. alt slänga.

Lycka till

/Torbjörn

Inga bucklor och den verkar vara ihoplimmad så det går inte att ta isär.

Det är nog bara att inse att den tagit in vatten in i muggen.

för billig med andra ord.

Så... vad ska man ha för likandne mugg istället?
Träkåsan var fin och håller säkert värmen men jag vill ha med lock som går att dricka ur.

Jag ahr den dels när jag sitter framför datorn och glömmer bort mitt kaffe och dels när jag är ute och fiskar då jag vill kunna dricka lite efterhnad utan att det svalnar.

Den är också bra att ha i bilen när man jobbar natt (väktare).

Ska man köpa en märkesmugg (primus) eller är det ingen större skillnad?
 
dajo; sa:
Ska man köpa en märkesmugg (primus) eller är det ingen större skillnad?

Jag tror (märk väl tror) inte det är någon större skillnad mellan en märkes mugg och en "billig kopia".

Jag såg att på city gross har de likadana muggar 2 för 29kr.
De ser identiska ut, förutom trycket på utsidan.
samma sak har jag sett på ÖoB andra muggar för 30 kr där märkesvarianten kostar strax över hundringen i andra butiker, utseende mässig och när man skruvar isär dem så ser och känns de identiska men det står ett annat märke på dem.

så jag tror inte det är någon större skillnad.
Designen i sig är såpass enkel att det inte finns så mycket att spara in på.

/Torbjörn
 
De thermokåsor som säljs i friluftsbutikerna, och ser likadana ut som de vanliga gröna 3-4 dl kåsorna, fast de ju är tjockare och ett lock ingår, fungerar bra. För bra. Jag gillar att värma händerna medan jag fikar, men de kåsorna ger inte mycket värme, dvs. isoleringen fungerar. Men med en fin vrilkåsa är jag beredd att skippa handvärmningen;-)

Raskesven
 
Re: Träkåsa

thureb; sa:
http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=17677
pic_17677.jpg


Håller värmen bra men är lite känslig för stötar. Min har spruckit i kanten några gånger men därefter hoplimmad med långsam färsk araldit. Skyddar den i ryggsäcken med plastburken.

Thure
Min fina sedan förra sommaren nya vrilkåsa har fått en liten liten spricka i kanten högst upp. Araldit alltså. Vad är det och varför "långsam", "färsk"? Fyller du bara sprickan och låter torka eller trycker du ihop kåsan så sidorna limmas tätt?

Raskesven
 
Araldit

Araldit är ett handelsnamn för epoxylim.

När jag fick första sprickan i kåsan spårade jag upp slöjdaren som rekommenderade färsk = nyköpt långsam Araldit dvs den som torkar på 24 timmar i rumstemperatur. Jag var snål och tog gammal Araldit som jag hade hemma det gick inte men när jag sedan använde färsk så har det hållit.

Jag trycker ihop kåsan med snickarbänk eller vävtejp så blir lagningen snyggare.

http://www.sublight.se/product/productdatasheet.php?Ll0=31&Ll1=115&Ll2=292&Ls0=1&Ls1=1&Ls2=1

Thure
 
hobbes; sa:
dajo; sa:
Ska man köpa en märkesmugg (primus) eller är det ingen större skillnad?

Jag tror (märk väl tror) inte det är någon större skillnad mellan en märkes mugg och en "billig kopia".

Jag såg att på city gross har de likadana muggar 2 för 29kr.
De ser identiska ut, förutom trycket på utsidan.
samma sak har jag sett på ÖoB andra muggar för 30 kr där märkesvarianten kostar strax över hundringen i andra butiker, utseende mässig och när man skruvar isär dem så ser och känns de identiska men det står ett annat märke på dem.

så jag tror inte det är någon större skillnad.
Designen i sig är såpass enkel att det inte finns så mycket att spara in på.

/Torbjörn

Så en billig mugg som går att skruva isär borde alltså vara det optimala?
Biltemas är limmad och går itne att ta isär.
Jag misstänker att det är vätska i mellanutrymmet som gör att den inte håller värmen längre.
 
Nja, finns det såna?
Termosar brukar ju inte vara öppningsbara, bl a eftersom det är smockfulla med vakuum. Man vill ju inte att det ska smita.
 
Mezzner; sa:
Nja, finns det såna?
Termosar brukar ju inte vara öppningsbara, bl a eftersom det är smockfulla med vakuum. Man vill ju inte att det ska smita.

nja det är ju inte hela thermosen som är vakuum, botten brukar vara ett lock som sitter fast.
och thermos muggarna är definitivt inget vakum i. iaf inte min.

Min thermos hade läckt in vatten och jag gjorde den otroligt intelligenta iaktagelsen att om jag hettar upp bottenplattan så bubblar det ut lite vattenånga..
kort sagt jag hettade upp den och torkade av vattnet.
problemet blev när jag hettade upp den så övergick vattnet till ånga med den fina tryckökning som då sker.
kort sagt så skickade jag botten över hela lägenheten men som tur var var det bara lite skållhett vatten kvar som skvätte ut.

/Torbjörn
 
dajo; sa:
Frågan är nu vad man ska köpa för mugg istället.
Är det kvalitetsskillnader mellan olika muggar eller är alla lika bra/dåliga?
Uppenbarligen är det kvalitetsskillnad. Köpte mig själv en liknande i plast när Sportsnet.se konkade för något år sedan, och den har förblivit nästintill oanvänd därefter. Varför? Jo, för att den inte håller värmen, och definitivt inte håller vätskan. Inkontinensen är rätt allvarlig, och en mugg som inte ens kan bevara vätskan inuti sig, kan baske mig inte bevara värmen särskilt länge heller. Detta omöjliggör tanken om långtidsförvaring av den varma drycken. En vanlig öppen kopp har ju ungefär samma egenskaper som min termosmugg i plast (=håller värmen hyfsat men "läcker" i toppen), fast ser mindre anskrämlig ut...
Eller ställer jag för höga krav på min stackars mugg?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mercu Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja? Kök och brännare 26
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
Harald_j Ska pumpen vara kvar? Kök och brännare 6
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Moga Vart hittar man den här tipi-vedspisen? Kök och brännare 5
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
VaratOchStigen Hur använder man tändstålet? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
d-b Kan man tända en grill med tändstål? Kök och brännare 18
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
andreas_sel Hur kan man hantera gasolkök med engångsbehållare? Kök och brännare 14
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
Skipper_ Kan man låta pumpen sitta kvar på bränsleflaskan när man packar ner den? Kök och brännare 3
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Mezzner Var köper man konservöppnare? Kök och brännare 21
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Kök och brännare 6
freno Hur många liter vatten kan man koka med Primus 2206 100g? Kök och brännare 20
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
Collin Kan man lita på specarna??? Kök och brännare 22
kristofer_wallmark Att tänka på när man lagar mat i absidern? Kök och brännare 11
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
caar7629 Var hittar man Optimus Svea? Kök och brännare 2
bogart Optimus 80, hur gör man? Kök och brännare 9
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
Johan es Hur slipper man sot? Kök och brännare 31
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.