Vad ska man ha för termomugg?

Lägger min röst på Claes Olssons mugg, efter att ha provat mig fram både bland dyra köpesmuggar och gratis reklammuggar. Classes håller värmen, är mycket drickvänlig, lätt att diska och är dessutom billig. Man kan släppa ner den i väskan utan att behöva vara rädd för att den läcker. Finns i tre färger. Vad mer behövs?

Jo, förresten, en nackdel har jag upptäckt. Den passar inte i Fordens ena mugghållare, men som tur är finns ju två.

//Anders

Edit: Jag menar alltså Asaklit i testet, såg att Classe hade två varianter itestet.

På lunchen gjorde jag slag i saken och traskade in på Classe med plånboken i högsta hugg. Tittade på både Thermos och Asaklit varianten men slog till på den tidigare på grund av locket. Och som tur var fick jag tummen ur fort den här gången för det var den näst sista de hade, och den sista i den färg jag föredrog.
Ikväll ska jag fira det faktum att jag lyckades köpa en liten pryl utan att lägga minst en månad på att läsa och utvärdera, kolla utländska webbshoppar med en kopp kaffe. ;)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nu har jag testat tre dagar i rad och tänkte ge lite återkoppling.

Kaffet jag har testat med kommer från jobbet och är hett, det behöver stå i minst fem minuter innan jag vågar dricka det i vanliga fall. Termosmuggen var "kall" vid samtliga tillfällen, ingen förvärmning alltså. Då jag inte hade tillgång till termometer på jobbet har jag helt struntat i temperaturerna, de känns ändå inte speciellt relevanta utan värdena "för varmt" "lagom" och "för kallt" är de som är intressanta i min värld. Den är inköpt på Clas Ohlsson så alla uppgifter om vikt och pris kommer därifrån.

• Dag ett fyllde jag kaffe på lunchen (ca 13.00) och drack det vid 19-nyheterna. Då var det "för varmt" för att dricka så jag fick skruva av locket och låta den stå i nästan en kvart innan det gick att dricka.
  • Dag två fyllde jag kaffe vid morgonfikat (ca 10.00) och drack det vid 19-nyheterna. Då var det "lagom" på gränsen till "för varmt".
  • Dag tre fyllde jag kaffe på morgonen (ca 08.00) och drack det vid 19-nyheterna. Då var det lite för kallt för att vara optimalt, men fortfarande fullt drickbart.

Locket har hållit tätt i väskan både på cykel och buss utan att jag har behövt oroa mig, den lilla låsflärpen som hindrar snabböppningen sitter stabilt och inger förtroende. Den är även relativt lättdiskad för att vara en termos/termoslock.

Volymen (0,5l) är egentligen för stor för mitt tycke, men man behöver ju faktiskt inte fylla upp hela termosen varje gång.

Sett till funktionen kaffemugg tycker jag priset (229 :) är lite saftigt, men med den förväntade livslängden och hur ofta jag planerar att bruka den så är det helt klart ett bra pris i längden. Jämför man med Thermos "vanliga" halvliterstermos så är den till och med billigare (249:).

Vikten (342 g enligt uppgift) är för mig ointressant, den här produkten är inget som jag kommer att släpa på när det är längre turer planerade utan mest i vardagen och dagsutflykter på helgerna. Jämfört med Thermos "vanliga" halvliterstermos så är den till och med lättare (362 g enligt uppgift)

För att summera: Efter blott tre dagar är jag en nöjd kund och kan rekommendera den till andra med liknande användningsområden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips