Vad ska jag välja för kniv till min vän?

Hej,

Jag har fått den stora äran att välja ut en kniv till en vän för runt 2-400. Den ska primärt användas till att batonga ved och förbereda brasor och tanken gick därför först till mora 2000 som en passande kniv.

Nu fick jag däremot höra att det här blir min väns allra första kniv, varför det vore roligt att köpa något lite vackrare och speciellare som kan följa med ett tag, utan att komma upp i den klassen där man inte längre vill använda den och det är alltför stor sorg att förlora den.

Har ni några tips på lämpliga knivar?

mvh
Cake
 
Hej,

Jag har fått den stora äran att välja ut en kniv till en vän för runt 2-400. Den ska primärt användas till att batonga ved och förbereda brasor och tanken gick därför först till mora 2000 som en passande kniv.

Nu fick jag däremot höra att det här blir min väns allra första kniv, varför det vore roligt att köpa något lite vackrare och speciellare som kan följa med ett tag, utan att komma upp i den klassen där man inte längre vill använda den och det är alltför stor sorg att förlora den.

Har ni några tips på lämpliga knivar?

mvh
Cake
För de pengarna kan du inte räkna med knivar med hög finish eller exklusiva stålsorter. En kniv som skall användas till att klyva ved och spänta bör ha en adekvat bladlängd.

Mora 2K är en fin kniv men bladet är för kort och spetsen allt för delikat.

Mitt förslag är att du kikar på den här: http://www.moraofsweden.se/fisk/fish-slaughter-knife-c223p?group=prod_prod_grp-s1/43

Det står visserligen att kniven är en grovrensningskniv för fisk men jag har använt den till ungefär samma uppgifter som en machete. Det funkar kanon.

Tyvärr finns ingen slida till kniven men en enklare variant kan inte vara svårt att fixa själv av en bit läder och lite tråd. Om du är intresserad så har jag mail-adress till en kille som tillverkar fina kydexslidor till den här kniven. PM-a mig i så fall.

~Paul~
 
Synd att det inte står vilket stål det handlar om. Slidan är förstås en klar fördel jämfört med Morakniven.

~Paul~
 
Vet inte om jag fick ett måndags ex, men har haft en sådan. Vass, lätt och slipa, högg sly som f*n med den, vilket var orsaken till inskaffandet. Men när jag gav mig på torra hårda grangrenar för en eld, då gav eggen upp och stora flisor lossnade. :-(
Fast det kan jag förstå.

Primäreggen (micro) satt från fabriken är på tok för snäv. Om man däremot slipar om den till ca 40 g så håller den. Den är ju ändå bara någon tiondels mm bred.

Jag har huggit ned mindre trädstammar med min pjäs.

~Paul~
 
För de pengarna kan du inte räkna med knivar med hög finish eller exklusiva stålsorter. En kniv som skall användas till att klyva ved och spänta bör ha en adekvat bladlängd.

Mora 2K är en fin kniv men bladet är för kort och spetsen allt för delikat.

Mitt förslag är att du kikar på den här: http://www.moraofsweden.se/fisk/fish-slaughter-knife-c223p?group=prod_prod_grp-s1/43

Det står visserligen att kniven är en grovrensningskniv för fisk men jag har använt den till ungefär samma uppgifter som en machete. Det funkar kanon.

Tyvärr finns ingen slida till kniven men en enklare variant kan inte vara svårt att fixa själv av en bit läder och lite tråd. Om du är intresserad så har jag mail-adress till en kille som tillverkar fina kydexslidor till den här kniven. PM-a mig i så fall.

~Paul~
Har också en sådan och den är en riktigt bra kniv, en av mina favoriter. Huggit tämligen grova grenar med den och inte varit snäll. Den har aldrig protesterat.

Vet du någon återförsäljare, själv hittar jag den inte.

Du får gärna PMa adressen/ev hemsida! :)
 
Har också en sådan och den är en riktigt bra kniv, en av mina favoriter. Huggit tämligen grova grenar med den och inte varit snäll. Den har aldrig protesterat.

Vet du någon återförsäljare, själv hittar jag den inte.

Du får gärna PMa adressen/ev hemsida! :)
Hm, jag ropade in min på Trattis för länge sedan. Det var den första generationen och till den fanns en slida. Visserligen ingen bra slida men ändå.



Saken är den att den senaste varianten ju finns i MoS katalog och därför borde vilken firma som helst som säljer deras knivar kunna ta hem den!

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
akahl Ska börja paddla-vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
Snørrbjørg Fotogenlykta; hur ska lågan se ut. Utrustning allmänt 5
Almgren NU ska Trangiat ut Utrustning allmänt 25
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Glännman Ska mina fötter frysa även denna vinter ? Utrustning allmänt 48
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
Teusa Julklapp till föräldrarna som ska till Antarktis?? Utrustning allmänt 11
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
Strmbrg Leatherman, va fan, ska dom rosta?... Utrustning allmänt 20
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...